۴ تیر ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۴
کنترل قیمت‌ها از شعار تا عمل مسئولان؛ دستورالعمل‌هایی که بی‌اثر است
بازار از تهران گزارش می‌دهد؛

کنترل قیمت‌ها از شعار تا عمل مسئولان؛ دستورالعمل‌هایی که بی‌اثر است

تهران- قیمت کالاهای گوناگون که بعضاً تولید داخل کشور هستند، این روزها آرام و قرار ندارد و هرروز شاهد افزایش قیمت‌ها ‏در پی دستورالعمل‌های بی‌اثر و کاغذی مسئولان هستیم‎.‎

بازار؛ گروه استان‌ها: افزایش قیمت کالاهای گوناگون در سال جاری در حالی رخ می‌دهد، که رکود حاصل از شیوع ویروس کرونا نیز ضربات سهمگینی به اقتصاد خانوار در استان تهران و نیز سایر استان‌های کشور وارد کرده است و امروز بسیاری از خانواده‌ها برای گذراندن زندگی و تأمین معیشت با سختی روبرو هستند.

این افزایش، یا بهتر است، بگوییم جهش قیمت‌ها در یکی دو کالا نیست، در تمام بازارها، ازجمله پوشاک، مسکن، تلفن همراه، خودرو، لوازم‌خانگی، ارز، تخم‌مرغ، لاستیک خودرو و ... شاهد جهش قیمتی بوده‌ایم

جالب اینجا است، که مجوز افزایش قیمت‌ها بی‌توجه به دستورهای متعدد و گفتگوهای تلفنی رئیس‌جمهور با وزرا و اعضا هیئت دولت صادر می‌شود و گویی قیمت‌ها از اعضا کابینه دستور نمی‌گیرند.

جنگ با بازار چاره‌گرانی‌ها نیست/ افزایش ۱۰ درصدی قیمت ارز طی ۴۵ روز
اما علت این افزایش قیمت‌ها چیست، سؤالی است، که یکی از فعالان اقتصادی استان تهران در پاسخ به آن به خبرنگار بازار گفت: دو عامل عمده برای افزایش قیمت کالاهای تولید داخل می‌توان در نظر گرفت، که یکی از این عوامل رکود بازار در پی شیوع ویروس کرونا و عامل دوم افزایش قیمت ارز و در پی آن افزایش قیمت مواد اولیه است.

سعید تاجیک ادامه داد: نمی‌توان قیمت‌ها را دستوری کنترل کرد، باید مسئولین عزیز بدانند، که قیمت‌ها از بخشنامه‌ها و ابلاغ‌ها و دستورالعمل‌ها پیروی نمی‌کنند، شما خودتان ببینید، ۴۵ روز پیش قیمت دلار ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان بود و امروز این قیمت به حوالی ۱۹ هزار و ۷۰۰ تومان رسیده است، افزایش ۱۰ درصدی قیمت ارز، آن‌هم در ۴۵ روز عجیب‌وغریب است.

وی گفت: این افزایش قیمت ارز در حالی رخ می‌دهد، که قیمت ۴۵ روز پیش، یعنی ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان نیز قیمت پر و در سقف بوده است و اگر خاطرتان باشد، در همان ایام رئیس‌کل بانک مرکزی به سرمایه‌گذاران هشدار داد، که سرمایه خود را روی دلار به باد ندهند، اما عملاً باگذشت ۴۵ روز شاهد رفتار معکوس بازار هستیم.

مسئولان می‌خواهند، با بازار بجنگند، درحالی‌که جنگ با بازار تأثیر معکوس داشته و سبب افسارگسیختگی بیشتر قیمت‌ها می‌شود

تاجیک اضافه کرد: از سوی دیگر دولت آب پاکی را روی دست واردکننده‌ها ریخته است و جمله «برای تخصیص ارز دولتی گشاده دستی نمی‌کنیم» را هفته پیش رئیس‌کل بانک مرکزی در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی استان تهران اعلام کرد.

وی گفت: متأسفانه در یکی دو ماه اخیر شاهد تعادل بین عرضه و تقاضا در بازار ارز نیستیم، در بازار نیز مشاهده می‌کنیم، که مسئولان می‌خواهند، با بازار بجنگند، درحالی‌که جنگ با بازار تأثیر معکوس داشته و سبب افسارگسیختگی بیشتر قیمت‌ها می‌شود.

شاهد کاهش قیمت ارز در بازار خواهیم بود
البته عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی چنین نظری ندارد، وی که برای حضور در شصت و چهارمین جلسه ستاد مقاومتی استان تهران به استانداری آمده بود، در پاسخ به این سؤال خبرنگار بازار که « کارشناسان علت افزایش قیمت کالاها را افزایش قیمت ارز می‌دانند، نظر شما چیست؟ » گفت: البته نمی‌توان نقش ارز در قیمت محصولات تولیدی و نیز وارداتی را انکار کرد، اما همه عوامل گرانی‌ها در قیمت ارز خلاصه نمی‌شود.

وی ادعایش را این‌گونه تشریح کرد: رشد اقتصادی کشور مطلوب است، اما نباید نسبت به رکودی که در پی شیوع ویروس کرونا داشتیم و بسیاری از کارها و فعالیت‌های خدماتی را دچار شوک کرد، غافل بود.

همتی از فعالان اقتصادی خواست، با برخی پیش‌بینی‌ها ایجاد موج و نگرانی در جامعه نکنند و افزود: در نظر داریم، تا با حمایت از تولید داخل صادرات از واردات پیشی بگیرد.

وی ارزش ذاتی نرخ ارز را کمتر از قیمت فعلی آن دانست و گفت: صادرکنندگان می‌بایست، باقیمانده ارز حاصل از صادرات خود در سال ۹۸ را حداکثر تا پایان تیرماه به چرخه اقتصاد برگردانند و همین امر و حجم بالای تعهدات صادرکنندگان سبب کاهش نرخ ارز، فروکش کردن هیجانات و التهابات بازار و در پی آن کاهش قیمت کالاها خواهد شد.

استفاده از تمام ظرفیت واحدهای تولیدی قیمت‌ها را کاهش خواهد داد
استاندار تهران اما مشکلات تولیدکنندگان و رکود بازار را عامل تأثیرگذار در افزایش قیمت کالاهای داخلی دانست و به خبرنگار بازار گفت: بسیاری از تولیدکنندگان در سه ماه اخیر و به دلیل شیوع ویروس کرونا کاهش چشمگیری در تولید خود داشتند و این کاهش در حالی است، که هزینه‌های آن‌ها ثابت بوده و درنتیجه قیمت تمام‌شده افزایش می‌یابد.

حمایت از تولید کاهش قیمت تمام‌شده و درنهایت کاهش قیمت محصول و رضایت مشتری را در پی دارد

انوشیروان محسنی بندپی با اشاره به نام‌گذاری سال به نام «جهش تولید» گفت: همه دستگاه‌ها در استان تهران را مکلف به پیگیری برای رفع مشکلات واحدهای تولیدی کرده‌ام، که در این راستا در پی راه‌اندازی و فعال کردن مجدد ۵۰۰ واحد صنعتی تعطیل در استان هستیم، مطمئن باشید، حمایت از تولید کاهش قیمت تمام‌شده و درنهایت کاهش قیمت محصول و رضایت مشتری را در پی دارد.

وی در پاسخ به این سؤال خبرنگار بازار که رکود چه تأثیری در افزایش قیمت کالاهای تولید داخل دارد؟ گفت: دقت داشته باشید، زمانی که یک واحد صنعتی با کمتر از ۱۰۰ درصد ظرفیت خود کار کند، هزینه‌های جاری ثابتی دارد، نسبت کارگرهای بیشتری به میزان تولید دارد و درنهایت هزینه و قیمت بالا می‌رود و باید بدانیم، که متأسفانه امروز این اتفاق برای اکثر واحدهای تولیدی استان تهران در حال وقوع است و لذا می‌توان با بهره‌گیری از همه ظرفیت یک واحد تولیدی، قیمت تمام‌شده را کاهش داد.

سیاست روشن و واضحی در مدیریت بازار نداریم
یک عضو هیئت‌رئیسه اتاق اصناف استان تهران و نیز رئیس کارگروه تولید و صادرات اتاق اصناف تهران معتقد است، که اصناف با مشکلات متعددی در سال‌های اخیر مواجه هستند و در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: امروز مشکلات اقتصادی جامعه بر اصناف تأثیر مستقیم دارد و نباید فکر کنیم، گرانی‌ها و افزایش قیمت‌ها سودی برای اصناف دارند.

علی فاضلی تحریم‌ها را از مهم‌ترین عوامل افزایش قیمت‌ها دانست و اضافه کرد: از سویی دیگر باید گفت، متأسفانه سیاست روشن و واضحی در مدیریت بازار نداریم، زمانی که برای کالایی تقاضا وجود دارد، اما عرضه از تقاضا عقب می‌ماند، خروجی و حاصل آن افزایش قیمت خواهد بود و این امر در مورد مواد اولیه کالاهای تولید داخل نیز صادق است و در شرایط کنونی نباید از این عامل برای افزایش قیمت‌های بی‌حساب‌وکتاب غافل بود.

به نظر می‌رسد، که حداقل کاری که مسئولین در شرایط کنونی و اهمیت استراتژیک استان تهران می‌توانند، انجام دهند، مدیریت بازار و ارائه راهکارهای عملی برای کنترل افزایش عجیب‌وغریب قیمت‌ها در آخرین سال مدیریت دولت فعلی است.

کد خبر: ۲۵٬۱۴۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha