۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۸
به دنبال راه‌اندازی کریدور گازی شمال به جنوب هستیم
وزیر نفت پیش از سفر به قرقیزستان:

به دنبال راه‌اندازی کریدور گازی شمال به جنوب هستیم

وزیر نفت گفت: برگزاری نشست شورای نخست‌وزیران سازمان همکاری‌های شانگهای فرصتی مناسب برای رسیدن به توافقی چندجانبه درباره ترانزیت گاز و راه‌اندازی یک کریدور گازی شمال به جنوب در منطقه آسیای مرکزی است.

به گزارش بازار، جواد اوجی که فردا (چهارشنبه، سوم آبان‌ماه) در رأس هیئتی با حضور معاون اول رئیس‌جمهوری در بیست‌ودومین نشست شورای نخست‌وزیران سازمان همکاری‌های شانگ‌های شرکت می‌کند، از رایزنی‌های اولیه با روسیه و کشورهای حوزه آسیای مرکزی درباره توافقی چندجانبه برای سوآپ گاز کشورهای یادشده از طریق ایران خبر داد و گفت: در هفته انرژی روسیه که در مسکو حضور داشتیم، رئیس‌جمهور روسیه با توجه به اختلاف‌های عمیق با اروپا، از ایران به‌عنوان یکی از بازارهای جدید گاز روسیه نام برد و ما نیز اعلام آمادگی کردیم برای انتقال و فروش گاز روسیه از طریق ایران اقدام‌های لازم را انجام دهیم.

وی افزود: این اقدام نیازمند هماهنگی با کشورهایی است که در مسیر این سوآپ قرار دارند و همه آنها در نشست پیش روی نخست‌وزیران شانگ‌های حاضر هستند و این در حالی است که خط لوله این مسیر از روسیه به قزاقستان، ازبکستان، ترکمنستان و ایران موجود است. برگزاری بیست‌ودومین نشست شورای نخست‌وزیران سازمان همکاری‌های شانگ‌های فرصتی مناسب برای رسیدن به توافقی چندجانبه درباره ترانزیت گاز و راه‌اندازی یک کریدور گازی شمال به جنوب در منطقه آسیای مرکزی است.

وزیر نفت اظهار امیدواری کرد بتوان در حاشیه این نشست ضمن ارتقای همکاری‌های اقتصادی در قالب سازمان همکاری‌های شانگ‌های توافق‌های چندجانبه‌ای را نیز در مسیر عملیاتی‌سازی این ایده و همگرایی بیشتر کشورهای منطقه به سرانجام رساند.

اوجی مشارکت فعال در تدوین راهبرد توسعه همکاری‌ها در حوزه انرژی را از اهداف مهم در اجلاس پیش رو دانست و تأکید کرد: با حضور ایران و روسیه بزرگ‌ترین ذخایر نفت و گاز جهان، همچنین با حضور هند و چین بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان انرژی در جهان عضو سازمان همکاری‌های شانگ‌های هستند و با استفاده از این ظرفیت می‌توان تعاملات در این حوزه را به‌شدت افزایش داد.

بیست‌ودومین نشست شورای نخست‌وزیران کشورهای عضو پیمان شانگ‌های پنج‌شنبه (چهارم آبان‌ماه) در بیشکک قرقیزستان برگزار می‌شود و محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهوری در صدر هیئتی بلندپایه در آن حضور دارد.

کد خبر: ۲۵۱٬۴۱۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha