۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۹
صنایع باید در بستر دانشگاه نیروی کار تربیت کنند| برگزاری دوره‌های مهارت ‌افزایی صنعتی
در گفت و گو با بازار مطرح شد؛

صنایع باید در بستر دانشگاه نیروی کار تربیت کنند| برگزاری دوره‌های مهارت ‌افزایی صنعتی

اصفهان -فیروزه، مدیر ارتباط با صنعت و جامعه دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: صنایع باید در قالب بستری که دانشگاه فراهم می‌کند با جهت دهی به دانشجویان نیروی انسانی مورد نیاز خود را تربیت کنند.

ذاکر حسین فیروزه در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با تأکید بر اهمیت ارتباط میان دانشگاه و صنعت اظهار کرد: دانشگاه و صنعت در بسترهای مختلفی می‌توانند با یکدیگر ارتباط داشته باشند. طرح‌ها و قراردادهای پژوهشی با هدف رفع یک مسئله در صنعت طی چند سال یکی از بسترها محسوب می‌شود؛ به علاوه حضور دانشجویان در صنایع به صورت کارآموزی، کارورزی و برگزاری دوره‌های مهارت ‌افزایی که بخشی از آن به سفارش صنایع انجام می‌شود، از دیگر بسترهای همکاری میان این دو بخش محسوب می‌شود.

وی افزود: دانشجویان پس از کسب مهارت و فارغ‌التحصیلی باید در صنایع یا شرکت‌های مختلف مشغول به کار شوند بنابراین لازم است این دوره‌ها هدفمند و مأموریت محور باشد تا دانشجویان بتوانند با جذب در صنایع و به طور کلی بازار کار، در مسیر پیشرفت آن‌ها تلاش کنند.

ارتباط میان دانشگاه‌ها و صنایع، از حرف تا عمل

عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه صنعتی اصفهان با اشاره به آمارهای رسمی موجود در زمینه ارتباط میان دانشگاه‌ها و صنایع گفت: بر اساس آمارهای سامانه ساجد، دانشگاه صنعتی اصفهان در سال ۱۴۰۱ در رتبه‌بندی تعداد قراردادهای دانشگاه با صنایع، شرکت‌ها و دستگاه‌های اجرایی از بین ۹۵ دانشگاه، موسسه آموزشی و پژوهشگاه، با ۴۲۳ قرارداد در رتبه هفتم قرار دارد که قابل قبول است؛ از ۶ دانشگاهی که در رتبه‌های بهتری نسبت به دانشگاه صنعتی قرار دارند، پنج دانشگاه در استان تهران واقع شده‌اند.

فیروزه ادامه داد: در حوزه پارسه‌های تقاضا محور یعنی پایان‌نامه‌ها یا رساله‌های دکتری که در دانشگاه صنعتی اصفهان و به سفارش صنایع، شرکت‌ها یا دستگاه‌های اجرایی انجام می‌شود، این دانشگاه با ۴۰ پارسه از ۷۱۷ پارسه، در رتبه ششم قرار گرفته است.

البته اگر تعداد پارسه‌های قرارداد محور مبتنی بر قراردادها باشد که مربوط به شرکت‌های بخش خصوصی می‌شود از یک هزار و ۹۹ مورد، دانشگاه صنعتی اصفهان با ۱۰۴ پارسه معادل ۱۰ درصد کل، رتبه سوم را به خود اختصاص داده است.

وی درباره نقش برگزاری رویدادهای چون «کار و تک» در افزایش ارتباط میان دانشگاه و صنعت نیز اظهار کرد: برگزاری چنین رویدادهایی که مرتبط با فناوری و اشتغال است، به ارتباط دانشجویان با صنایع و شرکت‌ها در یک بستر صمیمانه کمک می‌کند.

مدیر ارتباط با صنعت و جامعه دانشگاه صنعتی اصفهان تاکید کرد: در واقع به جای اینکه دانشجو بخواهد با تلاش بسیار در قالب مصاحبه شغلی از صنعت وقت بگیرد، خود صنعت یا شرکت در دانشگاه حاضر می‌شود و با مشخص کردن فرصت‌های شغلی و مهارت‌های مورد نیاز شرکت، دانشجویان را برای انجام پروژه‌ها و پایان‌نامه، کارورزی و دوره‌های مهارت آموزی جهت دهی می‌کند.

ورود به بازار کار پس از فارغ التحصیلی روشی مردود در دنیا است

وی خاطرنشان کرد: این روش جایگزینی برای مدل سنتی یعنی ابتدا فارغ‌التحصیلی و سپس ورود به بازار کار است. این روش در شرایط فعلی اصلا جوابگو نیست؛ صنایع باید در قالب بستری که دانشگاه فراهم می‌کند نیازهای خود را اعلام و با جهت دهی به دانشجویان نیروی انسانی مورد نیاز خود را برای آینده تربیت کنند.

کد خبر: ۲۵۱٬۴۱۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha