۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۳
پول یک محموله نفت با یوان دیجیتال تسویه شد
برای نخستین بار؛

پول یک محموله نفت با یوان دیجیتال تسویه شد

یوان دیجیتال چین در نخستین معامله فرامرزی برای یک میلیون بشکه نفت در بورس نفت و گاز طبیعی شانگهای از شرکت پترو چاینا اینترنشنال، مورد استفاده قرار گرفت.

به گزارش بازار، این معامله در ۱۹ اکتبر انجام شد و در بحبوحه روند آهسته دلارزدایی، نخستین معامله برای نفت بود که با استفاده از یوان دیجیتال انجام شد اما جزئیات بیشتر آن و قیمت معامله، فاش نشده است.

نشریه دولتی چاینا دیلی، این معامله را گام بزرگ دیگری برای این ارز دیجیتالی خواند. این نقطه عطف برای یوان دیجیتال (e-CNY) در حالی حاصل شده است که پیش از آن، پول یک سری واردات نفت و گاز با استفاده از یوان چین، پرداخت شده بود.

هفته گذشته، خرید ۶۵ هزار تن گاز طبیعی مایع (ال‌ان‌جی) توسط شرکت ملی نفت فراساحلی چین (CNOOC) و شرکت انژی (Engie) فرانسه، با استفاده از یوان تسویه شد. این شرکت چینی اوایل ماه میلادی جاری، پول ال‌ان‌جی خریداری شده از شرکت توتال فرانسه را هم به یوان پرداخت کرده بود.

طبق ارزیابی نشریه چاینا دیلی، در مجموع، استفاده از یوان برای تسویه تجارت بین‌المللی، بر مبنای سالانه، ۳۵ درصد رشد کرده و ارزش آن در ۹ ماهه سال میلادی جاری، ۱۳.۹ تریلیون دلار بوده است.

این نشریه به نقل از وانگ یوشین، محقق ارشد بانک مرکزی چین نوشت: با وجود نوسان فزاینده ارزش یوان در سال میلادی جاری، این ارز در سطح جهانی، بیشتر به رسمیت شناخته شده و روند جهانی شدن آن، پیشرفت کرده است.

این پیشرفت در حالی صورت می‌گیرد که گروه بریکس (برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی) در تلاش برای حرکت به سوی نظم جهانی جدیدی هستند که تحت سلطه دلار آمریکا نیست.

بر اساس گزارش اویل پرایس، گروه بریکس در اوت، با پیوستن شش عضو جدید موافقت کرد. این اعضای جدید که قرار است در ژانویه سال ۲۰۲۴ به بریکس ملحق شوند، شامل عربستان سعودی، ایران، اتیوپی، مصر، آرژانتین و امارات عربی متحده هستند.

کد خبر: ۲۵۱٬۲۹۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha