۱ تیر ۱۳۹۹ - ۰۶:۴۲
توجیه اقتصادی شرط ورود دانش بنیان ها به حوزه کشاورزی
رئیس کمیسیون کسب و کارهای دانش بنیان اتاق ایران مطرح کرد

توجیه اقتصادی شرط ورود دانش بنیان ها به حوزه کشاورزی

کلاهی، رئیس کمیسیون کسب و کارهای دانش بنیان اتاق ایران معتقد است قابلیت حضور کسب و کارهای دانش بنیان در صنعت کشاورزی ۱۰۰ درصد است و می‌توانیم در گوشه گوشه صنعت کشاورزی فعالیت‌های نوین را تعمیم دهیم.

یاسمن بلوردی؛ بازار: افشین کلاهی، رئیس کمیسیون کسب و کارهای دانش بنیان اتاق ایران گفت: استفاده از دانش و فناوری در حوزه اقتصادی باعث می‌شود که ما با سرمایه گذاری کم، ثروت بیشتری تولید کنیم و ارزش افزوده بالایی را ایجاد کنیم؛ یعنی اگر در جایی قصد داشته باشیم مثلا یک واحد سرمایه گذاری کنیم تا یک بعلاوه یک واحد سود ببریم وقتی دانش و فناوری به آن اضافه شود این یک بعلاوه ۱۰۰ می‌شود؛ یعنی ارزش افزوده بالایی پیدا می‌کند و این یک مساله بسیار مهم است که لزوم اهمیت دادن به شرکتهای دانش بنیان را نشان می‌دهد  و حل مشکل و رفع نیاز می کند.

کلاهی افزود: موضوع بعدی این است که این شرکت‌های دانش بنیان بر مبنای رفع نیاز فعالیت می‌کند؛ به این معنا که مثلا در جایی که یک مشکل هست یا در جایی که یک فرایندی بهتر می‌تواند کمک کنند به اینکه خدمتی راحت‌تر به دست مردم برسد، معمولا شرکتهای دانش بنیان وارد می شوند و حل مشکل می‌کنند که این امر لزوم حضور این شرکت‌ها و اهمیت دادن به آنها را نشان می‌دهد.

 وی خاطرنشان کرد: مورد بعدی این است که شرکت‌های دانش بنیان در حوزه های مختلف می‌توانند وارد شوند و میزان وابستگی ما را کم کنند. البته وابستگی نه از این نظر که بگوییم در مواردی  خودکفا شویم چون شخصا با این موضوع چندان موافق نیستم و معتقدم که در دنیای فعلی، ما دائما باید با کشورهای دیگر و فناوری‌های مختلفی که در کشورهای دیگر تولید می‌شود تعامل داشته باشیم و علاوه بر اینکه از یکدیگر یاد می گیریم به همدیگر نیز کمک کنیم. اما به هرحال در برخی حوزه‌ها ممکن است حضور شرکتهای دانش بنیان استراتژیک باشد و یا ممکن است در  آینده اقتصادی تاثیرگذار باشد. بنابراین این شرکتها در چنین موقعیت‌هایی می‌توانند نقش آفرین باشند و به ما کمک کنند که در یک حوزه خاص صاحب فناوری باشیم تا به این ترتیب در آینده بیشتری روی ما حساب کنند.

استفاده از دانش و فناوری در حوزه اقتصادی باعث می‌شود که ما با سرمایه گذاری کم، ثروت بیشتری تولید کنیم و ارزش افزوده بالایی را ایجاد کنیم؛ یعنی اگر در جایی قصد داشته باشیم مثلا یک واحد سرمایه گذاری کنیم تا ۱ + ۱ واحد سود ببریم وقتی دانش و فناوری به آن اضافه شود این ۱ + ۱۰۰ می‌شود

 دخالت نیاز نیست
رئیس کمیسیون کسب و کارهای دانش بنیان اتاق ایران در پاسخ به این سوال که زیرساختهای لازم برای جا افتادن کسب و کارهای دانش بنیان در صنعت کشاورزی چیست، گفت: بنده معتقدم که برای جا افتادن این نوع کسب و کارها در این صنعت دخالت چندانی نیاز نیست چون ماهیت این شرکتها به گونه ای است که مشکلی را حل کنند به همین دلیل زندگی را بهتر می کنند و سطح رفاه را بالا می برند. به این ترتیب وقتی یک کشاورز می‌بیند یا می‌فهمد که می‌تواند با کار کمتری نسبت به قبل، بهره بیشتری ببرد بعید می‌دانم استقبال نکند.

کلاهی خاطرنشان کرد: البته در گذشته مقاومت‌هایی وجود داشته است به عنوان مثال در یک دوره زمانی در  برابر استفاده از کودهای شیمیایی از سوی کشاورزان مقاومت‌هایی وجود داشت. همچنین در دوره‌ای دیگر کشاورزان در مورد روشهای آبیاری جدید مقاومت نشان دادند، اما همه این موارد در بین کشاورزان جا افتاد.

وی افزود: درواقع بنده معتقدم که اگر از شرکتهای دانش بنیان حمایت شود و ما شرکت‌های فناوری خوبی را داشته باشیم که محل مناسبی برای عرضه خدمات خود داشته باشند قطعا به صنعت کشاورزی نیز وارد می شوند و خودشان را جا می اندازند. به عبارت دیگر فناوری شما را مجبور می‌کند   که از آن استفاده کنید و حتی شما را وابسته می‌کند. به طوری که الان مشاهده می‌کنیم زندگی بدون تلفن همراه برای ما قابل تصور نیست در صورتی که یک زمان گمان می‌کردیم اصلا نیازی به چنین چیزی نداریم.

اگر از شرکتهای دانش بنیان حمایت شود و ما شرکت‌های فناوری خوبی را داشته باشیم که محل مناسبی برای عرضه خدمات خود داشته باشند قطعا به صنعت کشاورزی نیز وارد می‌شوند و خودشان را جا می اندازند، به عبارت دیگر فناوری شما را مجبور می‌کند که از آن استفاده کنید و حتی شما را وابسته می‌کند

 کلاهی تاکید کرد: ورود شرکت‌های دانش بنیان به صنعت کشاورزی نیز به همان صورت است و خواه ناخواه جای خودش را بین کشاورزان و بهره برداران باز می‌کند. درحقیقت وقتی چیزی اقتصادی است و کمک می‌کند راحت تر کار کنید و سود بیشتری دریافت کنید چه دلیلی وجود دارد که کشاورزان به سمت آن نروند!؟

دانش و فناوری فقط به معنای پرواز پهباد بر فراز مزارع نیست
این مقام مسئول در خصوص قابلیت حضور کسب و کارهای دانش بنیان در صنعت کشاورزی گفت: می‌توان گفت یک قابلیت صد درصدی دارد و می‌توانیم در گوشه گوشه صنعت کشاورزی فعالیت‌های نوین را تعمیم بدهیم. به عنوان مثال در حوزه اصلاح نباتات، مکمل‌ها و موارد دیگری که شاید دیده نمی‌شود اما به هر حال در این موارد نیز دانش و فناوری بکار می رود. در حقیقت برخلاف آنچه که تصور می‌شود بحث نفوذ فناوری در کشاورزی فقط بحث پرواز درآمدن پهبادها بر فراز مزارع است ما می توانیم در روش داشت، کاشت و برداشت و همه بخش‌های کشاورزی از دانش فناوری استفاده کنیم.

برخلاف آنچه که تصور می‌شود بحث نفوذ فناوری در کشاورزی فقط بحث پرواز درآمدن پهبادها بر فراز مزارع است ما می توانیم در روش داشت، کاشت و برداشت و همه بخش‌های کشاورزی از دانش فناوری استفاده کنیم

کلاهی افزود: با این تفاسیر می توان گفت از کسب و کارهای دانش بنیان به طور ۱۰۰ درصدی می‌توان در صنعت کشاورزی استفاده کرد اما اینکه کشش بازار چقدر باشد و تا چقدر بتوانیم از فناوری و دانش در این حوزه استفاده کنیم مساله ای است که باید بررسی شود.

کد خبر: ۲۵٬۱۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha