۴ آبان ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
کمبود کود کشاورزی در استان ایلام| نظارت‌ها افزایش پیدا کند
بازار گزارش می دهد؛

کمبود کود کشاورزی در استان ایلام| نظارت‌ها افزایش پیدا کند

ایلام-معضل کمبود کود شیمیایی در روزهای اخیر و با آغاز فصل زراعی جدید، موجب بروز مشکلات و نگرانی بسیاری در بین کشاورزان و باغداران استان ایلام شده است.

بازار؛ گروه استان ها: از گذشته تاکنون کودهای شیمیایی یکی از مهم ترین اقلام مورد نیاز کشاورزی به شمار رفته‌اند، چرا که تاثیر بسزایی بر افزایش کیفیت و کمیت مواد غذایی، باروری خاک زمین‌هایی که به مدت طولانی زیر کشت رفته و از نظر عناصر و مواد مغذی فقیر شده‌اند، افزایش رشد و تولید محصولات کشاورزی بر عهده دارند.

از طرفی دیگر کشاورزان در مناطق مختلف جهان با استفاده صحیح از کودها (کود مناسب، مقدار مناسب، در مکان و در زمان مناسب) می‌توانند به طور پایدار بازده، درآمد و معیشت خود را افزایش دهند و همچنین موجب رونق و توسعه در بخش کشاورزی شوند.

با این حال سال زراعی جدید در حالی از اوایل مهرماه امسال در استان ایلام آغاز شده که تامین کود همچنان مهم‌ترین دغدغه کشاورزان استان ایلام بوده و مشکلات متعددی را برای آنان به دنبال داشته است.

یکی از کشاورزان ایلام: سیاری از کشاورزان از کمبود کود شیمیایی در استان گله‌مندند، به گونه‌ای که کشاورزان امسال یکی از بزرگ‌ترین مشکلات خود را کمبود کود عنوان می‌کنند

به گفته کشاورزان کود عرضه شده توسط جهاد کشاورزی بسیار اندک بوده و به سختی تهیه می‌شود، این در حالیست که کود در بازار آزاد قیمت بالایی دارد و تعداد کثیری از کشاورزان توان خرید کود به صورت آزاد را ندارند.

نیاز بالای کشاورزی به کود شیمیایی

یحیی نجفی یکی از کشاورزان ایلامی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: در راستای کشت تمامی محصولات کشاورزی اعم از زراعی، باغی، گلخانه‌ای و گیاهان دارویی، به کود نیاز است، از این رو یکی از وظایف اصلی جهاد کشاورزی تخصیص کود یارانه‌ای به کشاورزان می‌باشد.

وی افزود: بسیاری از کشاورزان از کمبود کود شیمیایی در استان گله‌مندند، به گونه‌ای که کشاورزان امسال یکی از بزرگ‌ترین مشکلات خود را کمبود کود عنوان می‌کنند.

کمبود کود کشاورزی در استان ایلام| نظارت‌ها افزایش پیدا کند

محمد سبحانی یکی دیگر از کشاورزان ایلامی به خبرنگار بازار گفت: با توجه به تاثیر بخش کشاورزی در تامین شغل و نیز توجه به این نکته که بیش‌ترین میزان اشتغال موجود در استان در این بخش است، یقینا کوچک‌ترین مشکلی در این حوزه نه‌تنها معیشت کشاورزان را مختل می‌کند بلکه چرخه تولید محصولات غذایی را نیز با مشکل مواجه می‌کند، با این حال کشاورزان هم‌اکنون در تامین کود شیمیایی با مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کنند.

وی افزود: در صورتی که کود مورد نیاز کشاورزان در اسرع وقت تامین نشود تولیدات بخش کشاورزی استان در مسیر نابودی و بحران قرار خواهند گرفت.

توزیع ناعادلانه کود در استان

علی سلمانی یکی دیگر از کشاورزان ایلامی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار گفت: متاسفانه کودی که جهاد کشاورزی به ازای مساحت زمین به کشاورزان می‌دهد بسیار کم و ناچیز است به گونه‌ای که کفاف پرورش محصولات را نمی‌دهد و عموم کشاورزان مجبورند هزینه‌ای دو چندان برای خرید کود در بازار آزاد صرف کند.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان ایلام: از ابتدای سال‌جاری تا ۲۹ مهر، مقدار ۱۷ هزار و۶۵۸ تن کود مورد نیاز استان تأمین و تدارک دیده که از این مقدار ۵ هزار و ۹۲۹ تن در مهر ماه توزیع شده است

وی افزود: برخی زمین‌ها نیز که در گذشته مورد استفاده نبوده‌اند، امروزه با پیشرفت تکنولوژی مجددا بایر شده و مورد استفاده قرار گرفته‌اند، با این حال جهاد کشاورزی به این زمین‌ها به دلیل اینکه در آمارگیری‌های سال‌ها پیش جز زمین‌های بایر به حساب نرفته‌اند هم اکنون کودی تخصیص نمی‌دهد.

سلمانی ادامه داد: از طرفی دیگر بسیاری افراد هستند که اصلا کشاورزی نمی‌کنند ولی سالانه تعداد کثیری کود از دولت تحویل گرفته و با هزینه‌ای بیشتر به مردم می‌فروشند، از این رو جهاد کشاورزی باید نظارت خود را در این زمینه افزایش دهد تا دست دلان در این حوزه کوتاه شود و کود دولتی به صورت عادلانه در بین کشاورزان تقسیم شود.

توزیع کود در بین کشاورزان

سیامک بیگی مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان ایلام، در گفت‌وگو با خبرنگار بازار گفت: با تلاش و همت مجموعه شرکت خدمات حمایتی کشاورزی، علی‌رغم وجود موانع ناشی از تحریم و مشکلات بودجه‌ای و یارانه‌ای، از ابتدای سال‌جاری تا ۲۹ مهر، مقدار ۱۷ هزار و۶۵۸ تن کود مورد نیاز استان تأمین و تدارک دیده که از این مقدار ۵ هزار و ۹۲۹ تن در مهر ماه توزیع شده است.

وی با تاکید بر اینکه برنامه مصوب سال جاری تامین ۵۶ هزار و ۹۱۹ تن انواع کودهای ازته، فسفاته و پتاسه اعلام شده است، افزود: بخش عمده آن حدود ۹۰ درصد از محل منابع داخلی تامین خواهد شد و به صورت یارانه‌ای در اختیار کشاورزان استان قرار خواهد گرفت.

این مسئول با اشاره به برنامه خودکفایی کشور در زمینه تولید کودهای کشاورزی، بیان‌کرد: شرکت خدمات حمایتی کشاورزی به عنوان مجری طرح خودکفایی سعی دارد طی سه سال آینده در زمینه تولید کودهای فسفات و پتاس در کشور به خودکفایی برسد که نه تنها نیاز کشور در این زمینه بطور کامل برطرف شود، همچنین امکان صادرات مازاد نیاز داخلی این نوع کودها نیز فراهم خواهد شد.

با توجه به نقش و اهمیت کود در تولید محصولات کشاورزی، مسئولان باید سیستمی پیش بینی کنند تا فرآیند توزیع کود و نهاده‌های شیمیایی به کشاورزان اصولی انجام شود و معضل کمبود کود در استان ایلام مرتفع گردد.

کد خبر: ۲۵۱٬۲۳۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha