۳۰ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۳
جنگ غزه تاثیر زیادی بر روابط عربستان و ایران نخواهد داشت| ادامه انسداد دارایی ایران، به ضرر آمریکاست
عضو شورای روابط خارجی آمریکا در گفتگو با بازار:

جنگ غزه تاثیر زیادی بر روابط عربستان و ایران نخواهد داشت| ادامه انسداد دارایی ایران، به ضرر آمریکاست

«شیرین هانتر» معتقد است در کوتاه مدت جنگ غزه تاثیر زیادی بر روابط عربستان سعودی و ایران نخواهد داشت و پیشرفت این روابط تا کنون محدود بوده و همینطور خواهد ماند.

بازار؛ گروه بین الملل: نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل متحد روز پنجشنبه به وقت محلی در واکنش به ادعای روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال در خصوص تصمیم ایالات متحده آمریکا و قطر برای بلوکه کردن ۶ میلیارد دلار پول آزاد شده ایران در قطر گفت: ما این موضوع رادر چارچوب سیاست داخلی آمریکا و دعواهای سیاسی گروه رقیب می دانیم و این گزارش را غیر معتبر و بدور از واقعیت تلقی می کنیم. این رویایی است که تعبیر نمی شود.

نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در واکنش به این یادداشت واشنگتن پست اعلام کرد: این خبر صحت ندارد و انتشار آن اعتبار واشنگتن پست را خدشه دار می کند.

نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران همچنین در واکنش به یادداشت این روزنامه آمریکایی افزود: سناتورهای مورد بحث و دولت ایالات متحده همگی کاملا آگاه هستند که نمی توانند از توافق عقب نشینی کنند. این پول حقا متعلق به مردم ایران است که دولت جمهوری اسلامی ایران از آن برای تسهیل همه نیازهای ضروری و غیر تحریمی ایرانیان استفاده خواهد کرد.

جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید با رد ادعاها اعلام کرد: تمام ۶ میلیارد دلار پول ایران همچنان در بانک قطری بوده و از آن استفاده نشده است.

جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا روز پنجشنبه به وقت محلی برابر با ۱۲ اکتبر ۲۰۲۳ و ۲۰ مهرماه جاری در جمع خبرنگاران گفت: هیچگاه قرار نبود حکومت ایران به این پول دست یابد. این حساب که پیش از این در کره جنوبی بود در واقع توسط دولت پیشین آمریکا برای همین هدف ایجاد شده بود.

کربی افزود: مایک پمپئو وزیر خارجه وقت آمریکا نیز اعلام کرده بود که این پول برای اهداف بشردوستانه استفاده خواهد شد و ما هیچ اقدامی متفاوت با آن انجام نداده ایم. تنها کاری که ما انجام دادیم انتقال این پول از کره جنوبی که به دلایل فنی پول ایران را غیر قابل دسترس کرده بود، به قطر است و به این کشور دسترسی بیشتری می دهد.

این سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا اضافه کرد: هیچ بخشی از این پول توسط حکومت ایران استفاده نشده است و اگر قرار باشد این پول مورد استفاده قرار گیرد، به فروشندگان تایید شده منتقل می شود تا برای خرید کالاهای کشاورزی، دارو و تجهیزات پزشکی مورد استفاده قرار گیرد. ما بر هر سنت این پول و اهدافی که قرار است از آنها استفاده شود نظارت داریم.

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا که در پی عملیات طوفان الاقصی به سرزمین های اشغالی فلسطین سفر کرده است، روز پنجشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی در تل آویو گفت: "هیچ یک از پولی که به قطر منتقل شده است، توسط ایران هزینه نشده یا به هیچ وجه به آن دسترسی پیدا نکرده است.

بلینکن افزود: در واقع، وجوه در آن حساب توسط وزارت خزانه داری نظارت می شود و فقط می تواند برای کالاهای بشردوستانه - غذا، دارو، تجهیزات پزشکی - استفاده شود. هرگز به دست ایرانیان نرسیده است. ما نظارت دقیقی بر وجوه داریم و حق مسدود کردن آنها را برای خود محفوظ می داریم.

گروهی متشکل از ۲۰ سناتور جمهوری خواه از جمله مارشا بلکبرن و مارکو روبیو، لیندسی گراهام، جان تون، مایک لی، آر یوتا، ریک اسکات، جیمز لنکفورد، جان کورنین، و تام کاتن در واکنش به حملات حماس به اسرائیل در نامه ای به جو بایدن رئیس جمهور آمریکا خواسته اند که دارایی های ۶ میلیارد دلاری ایران را که ماه گذشته در توافق تبادل زندانیان آمریکایی از حساب‌های کره جنوبی به قطر آزاد شده بود، مسدود کند.

رسانه های آمریکایی در پی عملیات غافلگیرانه و گسترده «طوفان الاقصی» از سوی نیروهای مقاومت فلسطین علیه رژیم اشغالگر قدس که نه تنها این رژیم بلکه آمریکا را شوکه کرده، درجنگی روانی – تبلیغاتی درصدد فضاسازی برای کشیدن پای جمهوری اسلامی ایران به این جنگ هستند در حالیکه مقامات آمریکایی بصراحت این موضوع را رد کرده اند.

در خصوص این موضوع خبرنگار بازار گفتگویی با پروفسور شیرین هانتر عضو شورای روابط خارجی آمریکا انجام داده است که در ادامه می آید.

هانتر متخصص مسائل سیاسی ایران، خاورمیانه و اسلام سیاسی است. تا پیش از انقلاب ۵۷ ایران، هانتر عضو وزارت امور خارجه ایران بوده‌است و پس از آن به ایالات متحده مهاجرت نمود. وی به زبان‌های فارسی، انگلیسی، فرانسه و ترکی مسلط است. وی همچنین عضو شورای روابط خارجی امریکاست.کتاب «روابط ایرانی-عربی، فرایندهای تنش و سازگاری» از جمله کتابهای متأخر هانتر است. این کتاب تلاشی برای فهم و درک بهتر تاثیرات رقابت‌های فرهنگی، مدرنیزاسیون (نوگرایی)، اختلافات قومی و مذهبی، دولت‌سازی، نقش قدرت‌های بزرگ و سیستم سیاسی بین‌المللی بر روابط ایرانیان و اعراب طی هفت دهۀ گذشته است.

*در خلال جنگ حماس و اسرائیل، برخی جریات در داخل آمریکا و رسانه های وابسته به آنها از بلوکه شدن مجدد پولهای ایران در قطر خبر دادند که بعدا تکذیب شد. به نظر شما پیامی در اعلام این موضوع نهفته بود؟

حتی قبل از شروع درگیری حماس و اسرائیل، صداهایی در آمریکا به انتقاد از توافق بین ایران و آمریکا شنیده می‌شد که در ازای آزادی چند شهروند آمریکایی زندانی در ایران، سرمایه‌های مسدود شده ایران را آزاد کرد. با توجه به ارتباطات بین حماس و ایران، مسدود کردن مجدد منابع مالی می تواند به عنوان هشدار دادن به ایران در خصوص کمک به حماس تعبیر شود.

*چقدر ممکن است آمریکا در آینده از این پولها به عنوان اهرم فشار علیه ایران استفاده کند؟ اگر چنین شود چه ضررهای متوجه آمریکا خواهد شد؟

هر زمان که لازم باشد، واشنگتن از هر اهرم مالی، سیاسی و نظامی علیه ایران استفاده خواهد کرد. استفاده از فشار مالی کم خطرترین این اهرم هاست. استفاده از این دارایی های مالی به عنوان ابزاری برای فشار بر تهران، به جز بی اعتمادی بیشتر ایران به آمریکا و در نتیجه دشوارتر کردن درک آینده، ضرر چندانی برای واشنگتن نخواهد داشت.

* تاثیر این جنگ بر آینده مذاکرات هسته ای ایران چیست؟

با توجه به ارتباط برقرار شده بین اقدامات حماس و حمایت ایران از فلسطینی ها، دولت های واشنگتن از هرگونه معامله با ایران هراس بیشتری خواهند داشت. در همین حال، اسرائیل فشارهای خود را بر آمریکا افزایش خواهد داد تا سیاستی سختگیرانه در قبال ایران اتخاذ کند و حتی استراتژی تغییر رژیم را با قدرت بیشتری دنبال کند. به طور خلاصه، خصومت‌های حماس و اسرائیل، مذاکرات هسته‌ای را برای مدت نامحدودی متوقف خواهد کرد. اکنون هیچ راهی وجود ندارد که واشنگتن بتواند حتی اگر بخواهد تحریم های ایران را لغو کند.

* این جنگ چه آثاری بر بهبود رابطه ایران و عربستان خواهد داشت؟

پیش بینی واکنش ریاض به این درگیری دشوار است. یک احتمال این است که عربستان سعودی سعی کند روابط خود را با تهران تقویت کند تا از حملات عناصر طرفدار ایران در منطقه مانند حوثی ها محافظت کند. از سوی دیگر، می تواند تصمیم بگیرد که تهران هنوز یک کشور رادیکال است و بنابراین روند آشتی را متوقف کند. با این حال، من معتقدم که حداقل در کوتاه مدت این جنگ تاثیر زیادی بر روابط عربستان سعودی و ایران نخواهد داشت. پیشرفت این روابط تا کنون محدود بوده و معتقدم همینطور خواهد ماند.

*تاثیر جنگ حماس و اسرائیل بر عادی سازی روابط عربستان و اسرائیل چیست؟

من معتقدم روند عادی سازی با اسرائیل نیز متوقف خواهد شد. مطمئنا ریاض برای برقراری روابط دیپلماتیک با اسرائیل ریسک نخواهد کرد. با این حال، همکاری پنهانی طولانی مدت ادامه خواهد داشت.

کد خبر: ۲۵۱٬۱۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha