۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۱
رشد ۱۳۵ درصد بودجه پروژه های آبی | اثر گذاری آب های ژرف در کمیته فنی بررسی می شود
سخنگوی صنعت آب در پاسخ به بازار گفت

رشد ۱۳۵ درصد بودجه پروژه های آبی | اثر گذاری آب های ژرف در کمیته فنی بررسی می شود

بزرگ زاده سخنگوی صنعت آب از رشد ۱۳۵ درصدی بودجه پروژه های آبی نسبت به ۱۴۰۰ خبر داد و گفت: سیستان و بلوچستان، مشهد، گلستان، تهران و بخش هایی از استان فارس در اولویت تخصیص بودجه قرار دارند.

بازار؛ گروه آب و انرژی: عیسی بزرگ‌ زاده سخنگوی صنعت آب امروز در نشستی خبری در جمع خبرنگاران با بیان اینکه ذخایر فعلی آب سدها ۲۰ میلیارد و ۲۹۰ میلیون متر مکعب است، گفت: ذخایر آبی سدها در پایان مهرماه سال گذشته ۱۸ میلیارد و ۳۰۰ میلیون متر مکعب بود که مقایسه این رقم با ذخایر فعلی، از افزایش ۱۳ درصدی موجودی مخازن سدها در سال جاری حکایت دارد.

به گفته او، متوسط بارش‌ های کشور در نخستین ماه از سال آبی جدید، ۸.۴ میلیمتر بوده که نسبت به متوسط آمار بارش‌ها در مدت مشابه درازمدت که ۷ میلیمتر است، ۲۰ درصد رشد را نشان می‌ دهد اما با توجه به سهم اندک بارش‌ های پاییزی و مخصوص یک‌ ماهه اول پاییز در میزان بارش‌ های سالانه، نمی‌ توان این رشد بارش‌ ها که البته فقط ۱.۴ میلیمتر بیشتر از آمار بارش‌ های درازمدت بوده را به‌ عنوان رشد قابل اتکای بارش‌ ها در سال آبی جدید قلمداد کرد.

وی با بیان این‌که میزان ورودی آب به سدها در یک ماه سال آبی جاری ۱.۸ مترمکعب بوده که نسبت به عدد ۸۸۰ میلیون مترمکعب مشابه سال قبل ۳۴ درصد افزایش داشته است، اظهار کرد: میزان خروجی آب از سدها در سال آبی جاری نیز ۲.۵۷ میلیارد مترمکعب بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۰ درصد افزایش داشته است.

او همچنین ادامه داد: چاه‌نیمه‌ها دارای وضعیت خوبی نیستند، میزان ذخایر فعلی چاه‌نیمه‌ها ۴۸ میلیون مترمکعب است که نسبت به زمان مشابه سال قبل کاهشی ۶۹ درصدی داشته و هم‌اکنون میزان پرشدگی چاه‌نیمه‌ها تنها ۳ درصد است.

آیا آب های ژرف منبع قابل اتکایی برای تامین آب پایدار است؟

او همچنین خصوص آخرین وضعیت اجرای طرح برداشت از آب های ژرف، اظهار کرد: پروژه آب ژرف در مرحله مطالعه است، تاکنون چهار حلقه چاه حفر شده و توافق نامه‌ ای نیز در همین راستا با معاونت علمی منعقد شده است.

وی افزود: طرح‌هایی در حال اجرا است و اگر اثبات شود که منبع مطمئنی است برداشت صورت می‌گیرد، در دولت سیزدهم اتفاق مهمی که در این حوزه افتاد این بود و آن تشکیل شورای عالی آب ژرف بود.

سخنگوی صنعت آب با بیان اینکه ذیل شورای عالی آب های ژرف تا حالا دو جلسه تشکیل شده است؛ ادامه داد: در آخرین جلسه شورای آب های ژرف مقرر شد که یک کمیته فنی مساله نقش آب های ژرف در تامین آب پایدار را مورد بررسی قرار دهد.

شناسایی ۳۰۰ پروژه اولویت دار در حوزه آب

سخنگوی صنعت آب همچنین در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به بازار با بیان اینکه ۷۰۰ طرح نیمه تمام در حوزه آب وجود دارد، افزود: با توجه به محدودیت منابع ناچار شدیم که طرح های موجود را بر اساس بهره وری اقتصادی، زیست محیطی و اجتماعی اولویت گذاری کنیم.

او با بیان اینکه بعد از انجام بررسی ها ۳۰۰ پروژه اولویت دار تشخیص داده شد، اظهار داشت: حدود ۴۰ تا از این پروژه ها در دو سال گذشته به سرانجام رسیده و مورد بهره برداری قرار گرفته و اجرای حدود ۲۶۰ پروژه هم در دستور کار دولت قرار گرفته است.

بودجه در نظر گرفته شده برای حوزه آب در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ حدود ۴۵ درصد و در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۰ حدود ۱۳۵ درصد رشد یافته است. هرچند که رشد منابع در مقایسه با رشد تورم اتفاق افتاده ناچیز بوده اما بازهم این اتفاق خوبی بوده است

بزرگ زاده با بیان اینکه دولت سیزدهم نگاه ویژه ای به طرح های آبی داشته است، گفت: بودجه در نظر گرفته شده برای حوزه آب در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ حدود ۴۵ درصد و در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۰ حدود ۱۳۵ درصد رشد یافته است. هرچند که رشد منابع در مقایسه با رشد تورم اتفاق افتاده ناچیز بوده اما بازهم این اتفاق خوبی بوده است.

به گفته او، برای بهره برداری سریع تر، برخورداری پروژه های اولویت دار از بودجه ۳ تا ۳.۵ برابر افزایش یافت.

بزرگ زاده خاطرنشان کرد: سیستان و بلوچستان، مشهد، گلستان، تهران و بخش هایی از استان فارس از جمله نقاطی هستند که در اولویت تخصیص بودجه بیشتر و در زمره پروژه های اولویت دار قرار دارند.

یک ماه گذشت خبری از حقابه هیرمند نیست

بزرگ‌زاده سخنگوی صنعت آب با بیان اینکه یک ماه از سال آبی جدید گذشته و همچنان هیچ ورودی از حق‌آبه هیرمند نداریم، گفت: حق‌آبه، حق مردم سیستان‌وبلوچستان است و هرگز از آن کوتاه نخواهیم آمد؛ اما با اجرای پروژه‌های مختلف، نیازهای اساسی و شرب مردم سیستان‌وبلوچستان را تأمین می‌کنیم و حق‌آبه را برای کشاورزی این استان استفاده می‌کنیم.

به گفته وی درحال حاضر فعال‌ترین طرح‌های آبی را در سیستان‌وبلوچستان داریم و از نظر تمرکز نیروهای عملیاتی، بیشترین تمرکز در این استان است تا چالشی برای هموطنان در این استان در بحث تأمین آب نداشته باشیم.

۸.۳ میلیارد دلار سرمایه گذاری برای انتقال آب از دریا

سخنگوی صنعت آب با بیان این‌که ۸.۳ میلیارد دلار برای طرح‌های انتقال آب از دریا سرمایه‌ گذاری لازم است، تصریح کرد: انتقال آب درون سرزمینی آخرین گزینه‌ای است که می‌تواند انجام شود.

وی با تاکید بر این‌که ابتدا باید به سراغ مدیریت تقاضا و مدیریت مصرف و همچنین اصلاح سبک زندگی و طرح‌های معیشت جایگزین برویم، اظهار کرد: پایداری آب اهمیت زیادی دارد. در بسیاری از موارد طرح‌های انتقال آب مشکلات این حوزه را افزایش می‌دهد به همین دلیل باید منافع مشترک تبیین شود.

به گفته بزرگ‌زاده، انتقال آب بین حوزه‌ای آخرین گزینه‌ای است که باید مورد توجه قرار گیرد و وزارت نیرو معتقد است که مدیریت مصرف و تقاضا براین امر مقدم است.

سخنگوی صنعت آب با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای آبرسانی به سیستان و بلوچستان گفت: سه بسته کاری برای این موضوع در نظر گرفته‌ایم، بسته اول طرح‌های اضطراری بوده که بخشی از آن اجرایی شده و در همین راستا ۱۱۵ حلقه چاه حفر شده است.

وی با بیان این‌که طرح میان مدت که از آبخوان شرقی آب به سمت زاهدان و سیستان و بلوچستان منتقل می‌شود، در دست بررسی قرار دارد که ۱۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه آن برآورد شده است، اظهار کرد: امسال ۵۰۰ لیتر در شبانه‌روز در راستای این طرح وارد مدار می‌شود.

به گفته وی طرح بلند مدت در این حوزه طرح انتقال آب از دریاست که تاکنون بیش از ۱۳ درصد پیشرفت دارد و ۶۰ هزار میلیارد تومان نیز اعتبار در نظر گرفته شده است.

کد خبر: ۲۵۱٬۱۳۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha