۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۸
۲۶ هزار تن سبزی و صیفی گلخانه‌های تهران به روسیه صادر شد
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران:

۲۶ هزار تن سبزی و صیفی گلخانه‌های تهران به روسیه صادر شد

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران از صادرات افزون بر ۲۶ هزار تن محصولات سبزی و صیفی گلخانه‌های استان به روسیه در یک‌ سال و نیم اخیر خبر داد.

به گزارش بازار، جبرئیل برادری در سفر به روسیه و حضور در نمایشگاه Made in Russia مسکو با اشاره به توانمندی های صادراتی بخش کشاورزی استان گفت: ۲۶ هزار تن انواع فلفل، بادمجان، کاهو، کلم، کرفس و گوجه فرنگی تولیدی استان تهران از فروردین ماه سال گذشته تاکنون به کشور روسیه صادر شده است.

وی ادامه‌داد: بیشترین میزان صادرات در بین شهرستان های استان تهران مربوط به ورامین و پیشواست و صادرات اغلب از مرز آستارا انجام می شود.

برادری تصریح‌کرد: همچنین ۳۶هزار تن پسته و مغز پسته، زعفران، قارچ خوراکی، رز شاخه بریده، آگاو (نوعی گل زینتی)، سبزیجات خشک و گیاهان دارویی از استان تهران در یک سال اخیر صادر شده که قرنطینه و کنترل بهداشتی این محصولات توسط حفظ نباتات و قرنطینه سازمان جهاد کشاورزی استان انجام می شود.

وی درباره روند صادرات این محصولات گفت: کشاورزان استان تهران به دلیل ارزآوری بالا و سهولت تبادلات مالی نسبت به کشورهای اروپایی، روسیه را مقصد مناسبی برای صادرات محصولات خود می دانند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران اضافه‌کرد: همه کارهای خروج محموله‌ها در گمرکات انجام می شود و فقط در مورد صادرات محصولات سبزی و صیفی (فلفل و بادمجان) به روسیه، تاییدیه سلامت محصول از مبدا تولید (گلخانه و باغ) کنترل می شود و پس از اخذ گواهی سلامت از غذا و دارو و کیلینیک های درجه یک گیاهپزشکی امکان صادرات این کالاهای کشاورزی فراهم می شود.

وی درباره علت این روند اظهار داشت: شرایط روسیه ایجاب می‌کند که سلامت محصولات سبزی و صیفی از مرحله تولید تا سورتینگ و بسته بندی کنترل شود تا محصولی سالم و عاری از هرگونه ویروس و بیماری به این کشور برسد؛ حتی پس از صدور گواهی‌ها و تائیدیه های سلامت کلینیک محموله ها را پلمب کرده و گواهی بهداشت نهایی در مرز صادر می‌شود.

برادری با بیان اینکه سازمان جهاد کشاورزی استان همپای کشاورزان در امر تولید تا بازار است، گفت: در ابتدای این سفر نشستی با حضور تولیدکنندگان استان تهران با سفیر ایران در مسکو برگزار شد که فعالان اقتصادی این استان از جمله کشاورزان و گلخانه‌داران به طرح موانع فراروی توسعه مبادلات تجاری دوجانبه پرداختند.

وی، الزام صادرکنندگان به بازگرداندن ارز ناشی از صادرات، نرخ برابری روبل و ریال، مشکلات گمرکی در ایران و وضع قوانین محدود کننده صادرات در کشور را از مهمترین موانع موجود در تجارت ایران و روسیه از سوی فعالان خواند و افزود: فعالان اقتصادی با بیان مشکلات خود خواستار تلاش سفارت برای حل این مسائل و دغدغه ها شدند.

گفتنی است هیات اقتصادی استان تهران به ریاست «علیرضا فخاری» استاندار تهران و متشکل از نمایندگان ۳۰ شرکت روز چهارشنبه گذشته وارد مسکو شدند و در نشستی صمیمی با سفیر ایران در روسیه به طرح دیدگاه‌های خود پرداختند.

در این جلسه که علاوه بر استاندار و برخی مسوولان دولتی، معاون اتاق بازرگانی استان تهران و مدیران عامل برخی شرکت های این استان حضور داشتند، «کاظم جلالی» سفیر ایران در روسیه ضمن اشاره به دلایل توسعه همکاری ها در سال های اخیر بر لزوم تلاش و برنامه ریزی بخش خصوصی برای توسعه صادرات تاکید کرد.

هیات اتاق تهران در قالب ۳۰ شرکت به منظور حضور در نمایشگاه Made in Russia مسکو به روسیه سفر کردند. این هیات علاوه بر حضور در این نمایشگاه، در جلساتی با مرکز صادرات روسیه، بیزنس راشا و مرکز صادرات مسکو نیز حضور یافتند.

کد خبر: ۲۵۱٬۰۳۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha