۳۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۷
بهبود چالش های طرح الگوی کشت نیازمند گفتمان سازی با متخصصان است
عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی گلستان:

بهبود چالش های طرح الگوی کشت نیازمند گفتمان سازی با متخصصان است

گرگان- عضو هیئت علمی تحقیقات گیاه پزشکی مرکز تحقیقات کشاورزی گلستان با بیان این که اجرای الگوی کشت چالش هایی دارد، گفت: این الگو ضروری است اما بهبود چالش های آن نیازمند گفتمان سازی با متخصصان است.

حجت الله ربانی نسب در گفتگو با خبرنگار بازار با تأکید بر اجرای پروژه ها در راستای الگوی کشت، اظهار کرد: الگوی کشت به اصلاح نیاز دارد و ممکن است ایراداتی به آن وارد باشد اما این فرایند را باید شروع کنیم. سعی می کنیم الگوی کشت ایده آلی درست کنیم و باید فرصت ها را غنیمت بشماریم و به تدریج این روند را در مسیر قرار دهیم.

عضو هیئت علمی بخش تحقیقات گیاه پزشکی سازمان تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان افزود: امسال برای برنامه ریزی سال ۱۴۰۲-۱۴۰۳، پیشنهادات اصلاحیه خود را برای الگوی کشت در محصولات اساسی کشاورزی، به تهران ارائه داده ایم و آن ها از ما درباره موارد مختلفی علت یابی کردند.

وی ادامه داد: به طور مثال نباید سطح کشت گوجه فرنگی کاهش یابد، زیرا؛ با توجه به اینکه تعداد زیادی کارخانه تولید رب در استان گلستان وجود دارد، تعداد زیادی از افراد در آنجا شاغل هستند و یکی از ظرفیت های صنعتی استان است که در واقع تمام این ها به یکدیگر مرتبط هستند.

ربانی نسب گفت: بخشی از محصولات کشاورزی استان ما در فصولی کشت می شوند که تامین منبع آب آن علاوه سفره های زیرزمینی، اغلب از طریق باران است.

پیشنهاد افزایش تولید در واحد سطح به افزایش سطح زیر کشت

وی افزود: یکی از پیشنهادات دیگر ما این است که به جای افزایش سطح زیر کشت در بعضی از محصولات، افزایش تولید در واحد سطح را مبنای کارمان قرار دهیم.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی گلستان هدف نهایی از پروژه های تحقیقاتی را رسیدن به امنیت غذایی عنوان کرد و گفت: امروزه سطح زیر کشت کاهش و در عین حال بهروری از محصولات و کشاورزی عمودی افزایش یافته است. افزایش تولید در واحد سطح، استفاده از بذور با کیفیت مهم است.

وی بیان کرد: مؤسسه گیاه پزشکی، در حال آماده سازی یک پیوست و در پی یافتن چالش های ناشی از افزایش تولید در واحد سطح و راهکار های مورد نیاز است.

ربانی نسب با اشاره به اینکه در دو الی سه سال اول الگوی کشت، نیاز به فرهنگ سازی، گفتمان سازی است، بیان کرد: نباید انتظار داشت که در بازه زمانی کوتاه، همه چیز دقیقا طبق برنامه پیش رود، زیرا؛ نیازمند اعتبارات است. وقتی تغییری در الگوی کشت کشاورز ایجاد شود، نباید تکانه و تنشی به درآمد اقتصادی فرد وارد شود و این موضوع بسیار مهمی برای کشاورزان است.

وی ادامه داد: باید مدتی ازشرایط گفتمان سازی، فرهنگ سازی و اصلاحات بگذرد و امید است توانمندی های دولت و کشاورزان بهبود یابد که بتوان در مسیری قدم برداشت که در نهایت به نفع صنعت کشاورزی باشد.

ربانی نسب تصریح کرد: پیشرفت های سایر کشور های دنیا، بر اساس برنامه ریزی، چشم انداز درست و منابع بلند مدت است.

وی اضافه کرد: زمین های کشاورزی از گذشتگان مان به ما به ارث رسیده است اما عملکرد کنونی ما مناسب نیست و متاسفانه در نسل های آینده ممکن است زمین های حاصلخیز کاهش یابد و زمین های بیابانی جایگزین آن ها شوند.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی گلستان گفت: اگر ایرادی به الگوی کشت وارد است، سعی خواهیم کرد که ایرادات برطرف شود و در جهت مناسبی قدم برداریم.

این دکتر بیماری شناسی گیاهی در پایان خاطر نشان کرد: انجام هر کاری در ابتدا دشوار است اما به تدریج جامعه، کشاورزان و کارشناسان به تعادل خواهند رسید. این تعادل در الگوی کشت در آینده های نزدیک، نمایان می شود و این روند به کشاورزی دانش بنیان، علمی و مدرن که در بستر الگوی کشت باشد، بستگی دارد. بر اساس الگوی کشت، بسیاری از موارد قابل پیش بینی است. بدون الگوی کشت اطلاعات دقیق وجود نخواهد داشت، در نتیجه هرج و مرج اطلاعاتی و اقتصادی در حوزه کشاورزی اتفاق می افتد.

کد خبر: ۲۵۰٬۹۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha