۳۰ مهر ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۶
کاهش تحریم‌های نفتی ونزوئلا تغییری در برنامه اوپک‌پلاس نمی‌دهد

کاهش تحریم‌های نفتی ونزوئلا تغییری در برنامه اوپک‌پلاس نمی‌دهد

منابعی از کشورهای عضو اوپک‌پلاس اعلام کردند این ائتلاف هیچ تأثیر عمده‌ای از کاهش تحریم‌های نفتی ونزوئلا نمی‌پذیرد.

به گزارش بازار، منابعی از ائتلاف تولیدکنندگان عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش (اوپک‌پلاس) اعلام کردند که کاهش تحریم‌های نفتی ونزوئلا از سوی ایالات متحده آمریکا فعلاً مستلزم تغییر سیاست‌های این ائتلاف نخواهد بود، زیرا احتمال می‌رود بهبود تولید نفت این کشور آمریکای جنوبی عضو اوپک تدریجی باشد.

نگاه اوپک‌پلاس به کاهش تحریم‌های ونزوئلا به این معناست که این ائتلاف که بیش از ۴۰ درصد نفت جهان را تولید می‌کند، انتظار واکنش قیمتی قابل‌توجهی از این اقدام ندارد، در حالی که واشینگتن به‌دنبال راه‌هایی برای کاهش افزایش قیمت‌های جهانی نفت و نگرانی‌های عرضه مرتبط با تنش‌ها در خاورمیانه است.

واشینگتن روز چهارشنبه (۲۶ مهرماه) در واکنش به توافقی که بین دولت ونزوئلا و احزاب مخالف برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ در این کشور آمریکای جنوبی امضا شد، به‌طور گسترده‌ای تحریم‌های بخش نفت ونزوئلا را کاهش داد.

تولید نفت در ونزوئلا، یکی از اعضای مؤسس اوپک، از زمانی که ایالات متحده تحریم‌ها علیه صنعت نفت این کشور را در سال ۲۰۱۷ اعمال کرد، کاهش یافته است و این شرایط روند کاهشی پیش از آن را تشدید کرد.

با وجود کاهش تحریم‌ها، منابع اوپک‌پلاس انتظار بهبود سریع را ندارند.

یک منبع اوپک پلاس گفت: باید ابتدا سطح افزایش تولید ونزوئلا را بررسی کرد، شاید این مقادیر اندک باشد، بنابراین بعید است شاهد تغییر سیاست اوپک‌پلاس باشیم.

یکی دیگر از منابع اوپک‌پلاس گفت: احتمال می‌رود احیای تولید نفت ونزوئلا تدریجی باشد و هیچ تأثیری بر برنامه اوپک پلاس در کوتاه‌مدت نخواهد داشت.

داده‌های اوپک نشان می‌دهد تولید ونزوئلا طی دو سال گذشته به‌آرامی در حال افزایش بوده است و این رقم در سپتامبر به روزانه ۷۳۳ هزار بشکه رسید.

ونزوئلا به همراه ایران و لیبی از برنامه کاهش عرضه اوپک‌پلاس معاف هستند.

فرانسیسکو مونالدی، کارشناس حوزه انرژی آمریکای لاتین در مؤسسه بیکر دانشگاه رایس در این باره گفت: انتظار می‌رود تولید روزانه نفت ونزوئلا در دو سال آینده ۱۷۰ تا ۲۰۰ هزار بشکه با همکاری سرمایه‌گذاری مشترک با شرکت‌های خارجی افزایش یابد.

کد خبر: ۲۵۰٬۸۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha