۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۵
پیش بینی رشد بازار متانول به ۳۸ میلیارد دلار| ایران در زمره بزرگان تولید متانول در جهان
بازار گزارش می‌دهد؛

پیش بینی رشد بازار متانول به ۳۸ میلیارد دلار| ایران در زمره بزرگان تولید متانول در جهان

متانول از جمله محصولات پتروشیمی پر طرفدار در جهان محسوب می شود که بر اساس آخرین برآوردهای انجام شده، حجم بازار این ماده ارزشمند تا سال ۲۰۳۰ به بالای ۳۸ میلیارد دلار افزایش خواهد یافت.

بازار؛ گروه بین الملل: محصولات پتروشیمی از جمله مواردی محسوب می شوند که طی سال های اخیر، از بازار خوبی برخوردار شده و البته چشم انداز بسیار روشنی نیز برای آینده آنها وجود دارد.

در حال حاضر، قاره آسیا بیشترین تعداد کارخانه های تولید محصولات پتروشیمی را در اختیار دارد که تعداد آنها به ۸۰۰ واحد تولیدی می رسد. اما اکثر این کارخانه ها در کشور چین قرار داشته و آخرین برآوردها حاکی از آن است که تعداد تولید کنندگان چینی محصولات پتروشیمی تا سال ۲۰۲۳۰ به بالای ۴۰۰ واحد افزایش خواهد یافت.

اما در خصوص حجم بازار آینده محصولات پتروشیمی باید گفت که بر اساس آخرین برآوردهای CAGR، حجم این بازار تا سال ۲۰۳۰ به حدود ۱۸۴ میلیارد دلار افزایش خواهد یافت.

در این میان، متانول یکی از پر طرفدارترین محصولات پتروشیمی در جهان محسوب می شود که چشم انداز بازار آن نیز بسیار قابل توجه است. ظرفیت بازار متانول در جهان طی سال ۲۰۲۲ حدود دو میلیون و چهارصد هزار تن برآورد شده بود که کشورهای شوروی سابق، خاورمیانه و برخی کشورهای آسیایی در صدر تولیدکنندگان و صادرکنندگان این محصولات قرار داشتند.

متانول، محصول پتروشیمی پر طرفدار با حجم بازار قابل توجه

یکی از محصولات پر طرفدار تولیدی در صنعت پتروشیمی، متانول است که از بازار بسیار جذابی برخوردار بوده و در صنایع مختلفی نیز کاربرد دارد. از متانول به‌عنوان ضدیخ، حلال و سوخت استفاده شده و همچنین برای تقلبی اتانول نیز استفاده می‌شود.

متانول به صورت محدود به عنوان سوخت در موتورهایی با سیستم احتراق داخلی استفاده می‌شود. متانول تولید شده از چوب و سایر ترکیبات آلی را متانول آلی یا بیو الکل می‌نامند که یک منبع تجدید شدنی برای سوخت است و می‌تواند جایگزین مشتقات نفت خام شود. با این همه، از بیو الکل ۱۰۰ درصد نمی‌توان در ماشین‌های دیزلی بدون ایجاد تغییر در موتور ماشین استفاده کرد. متانول به عنوان حلال، ضدیخ و در تهیه سایر ترکیبات شیمیایی استفاده می‌شود.

۴۰ درصد از متانول تولیدی برای تهیه فرمالدئید استفاده می‌شود که آن هم در تهیه پلاستیک، تخته سه لایی، رنگ و مواد منفجره استفاده می‌شود.

پیش بینی رشد بازار متانول به ۳۸ میلیارد دلار| ایران در زمره بزرگان تولید متانول در جهان

در حال حاضر، مهمترین بخش های نوین کاربردی در صنعت متانول که بازار خوبی برای آنها متصور است؛ مواردی چون صنعت ساختمان و خودروسازی در قاره آسیا به عنوان مهد تولید محصولات پتروشیمی است. پیش بینی کارشناسان بر این است که تنها در قاره آسیا، حجم بازار متانول تا سال ۲۰۲۸ با رشدی ۴.۲ درصدی مواجه خواهد شد و به رقم ۳۸ میلیارد دلار خواهد رسید. این در حالیست که این رقم در سال ۲۰۲۳ حدود ۳۰.۹ میلیارد دلار برآورد شده است.

کاربرد متانول به عنوان ماده سوختی آینده

یکی از مهمترین فاکتورهایی که متانول را به عنوان محصولی بازار پسند و جذاب برای جهان تبدیل میکند، تحقیقات گسترده بر روی کاربرد این محصول پتروشیمی به عنوان سخت کاربردی در موتورهای دیزل و کشتی ها است که علاوه بر کاهش آلودگی های زیست محیطی مد نظر کنوانسیون ها و پیمان های مختلف آب و هوایی، تولید آن نیز هزینه پایینتری به نسبت سوخت های فسیلی در بر دارد.

همچنین ماده سوختنی اتانول حدود ۵.۴ درصد از سوخت های فسیلی متداول را نیز تشکیل می دهند که از آنها برای افزایش اکتان سوخت های موجود و متداول نیز استفاده می شود. در کشتی ها نیز نگهداری متانول مایع به عنوان ماده سوختی در دمای اتاق بسیار ساده بوده و اشتعال پذیری کمتری به نسبت سوخت های فسیلی رایجی همچون گازوئیل دارد که حمل مقادیر بالای آنها به عنوان سوخت زاپاس می تواند خطرناک باشد.

همانطور که گفته شد، با توجه به تغییرات آب و هوایی و تنظیم سیاست های زیست محیطی کشورها برای کاهش آلایندگی هایی همچون گازهای گلخانه ای تولیدی حاصل از احتراق این سوخت ها، در حال حاضر شرکت های تولید کننده کشتی ها و اتوموبیل ها تمرکز ویژه ای بر روی سوخت های پاک از جمله متانول و هیدروژن کرده اند که همین مورد می تواند نقشی بازار ساز را برای این ماده با ارزش ایفا نماید.

ایران در میان بزرگترین تولیدکنندگان متانول جهان

پتروشیمی زاگرس اقدامی برای پرداخت ۶ همت بدهی گازی نکرده است

بر اساس آخرین آمارهای موجود، شرکت های متانکس و هلم پرومن کانادا، سابیک عربستان، یانکوآنگ انرژی چین، کلینز آمریکا، BASF آلمان و پتروشیمی زاگرس از بزرگترین تولید کنندگان متانول صنعتی در جهان محسوب می شوند که همین موضوع می تواند پتانسیل خوبی برای نقش آفرینی شرکت های پتروشیمی ایرانی در زمینه بازار متانول جهانی محسوب شود.

کد خبر: ۲۵۰٬۸۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha