۳۰ مهر ۱۴۰۲ - ۲۳:۵۲
رقابت خریداران چینی برای نفت ارزان ونزوئلا تشدید می‌شود

رقابت خریداران چینی برای نفت ارزان ونزوئلا تشدید می‌شود

رفع موقتی تحریم‌های آمریکا علیه نفت ونزوئلا، ممکن است خریداران چینی را از یکی از ارزان‌ترین منابع نفتی موجود محروم کند.

به گزارش بازار، معامله‌گران می‌گویند نفت مِری ونزوئلا در حال حاضر با تخفیف حداکثر ۲۰ دلار در هر بشکه در مقایسه با نفت برنت، به چین تحویل داده می‌شود. این قیمت بسیار ارزان‌تر از نفت ایران است که تحت تحریم‌های آمریکا قرار دارد و با تخفیف حدود ۱۳ دلار نسبت به نفت برنت، فروخته می‌شود. سایر گریدهای نفتی قابل قیاس مانند کولد لیک کانادا، تقریبا هم سطح قیمت بین‌المللی، معامله می‌شوند.

به گفته معامله‌گران، هر چند این تغییرات زمان خواهد برد اما احتمالا تسهیل تحریم‌های آمریکا علیه نفت ونزوئلا، به بازگشت مشتریان هندی و آمریکایی منتهی می‌شود که پیش از اجرا شدن تحریم‌ها، بزرگترین مشتریان ونزوئلا بودند. رقابت بیشتر برای خرید نفت ونزوئلا، قیمت‌ها از جمله قیمت گرید نفتی مِری که بیشترین محبوبیت را در میان پالایشگاه‌های خصوصی چین دارد، افزایش خواهد داد.

چین بزرگترین واردکننده نفت در جهان است و خرید نفت از سوی این کشور در سال میلادی جاری افزایش پیدا کرده است. همزمان، چین با نادیده گرفتن یا دور زدن تحریم‌ها علیه تولیدکنندگانی شامل ونزوئلا، ایران و روسیه و خرید نفت آنها با قیمت تخفیف دار، موفق شده است قیمت‌ها را کنترل کند.

پالایشگاه‌های خصوصی که در استان شاندونگ تجمع پیدا کرده‌اند، در میان مشتریان پر و پا قرص نفت ونزوئلا از زمان آغاز تحریم‌های آمریکا در سال ۲۰۱۹ بوده اند. گرید نفتی مِری گوگرد زیادی دارد و برای آسفالت در جاده‌ها استفاده می‌شود.

به گفته معامله‌گران، اگر حاشیه سود پالایش کمتر شود، این پالایشگاه‌ها ممکن است نرخ تولیدشان را کاهش دهند.

اما اگر نفت ونزوئلا برای پالایشگاه‌های خصوصی گران‌تر شود، ممکن است پالایشگاه‌های دولتی به عنوان خریدار ظاهر شوند. به عنوان مثال، مجتمع پالایشگاهی جدید شرکت پتروچاینا در جی‌یانگ، برای پالایش نفت ونزوئلا طراحی شده بود.

آمریکا تحریم‌ها علیه تعدادی از بخش‌های ونزوئلا از جمله صنعت نفت را به منظور تشویق دولت این کشور آمریکای مرکزی برای برگزاری انتخابات منصفانه در سال آینده، لغو کرده است. این اقدام که احتمالا باعث افزایش مشتریان نفتی ونزوئلا می‌شود، به افزایش عرضه و ملایم شدن قیمت‌ها هم کمک خواهد کرد.

بر اساس گزارش بلومبرگ، تحلیلگران پیش بینی می‌کنند تولید نفت ونزوئلا ممکن است حداکثر ۲۵ درصد افزایش پیدا کند و به کاهش محدودیت عرضه در بازار جهانی کمک کند.

کد خبر: ۲۵۰٬۸۱۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha