۳۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۷
عوارض صادراتی بر روی محصولات فلزی باید متغییر باشد| قیمت گذاری در بورس فلزات ایران مقبول نیست
مشاور و مدیر فروش صنایع مس مطرح کرد؛

عوارض صادراتی بر روی محصولات فلزی باید متغییر باشد| قیمت گذاری در بورس فلزات ایران مقبول نیست

عوارض صادراتی بر روی تمامی محصولات معدنی نباید یکسان باشد. بلکه باید برای محصولاتی که در ایران مورد نیاز است و کمبود آن کالا در کشور احساس می شود، عوارض صادراتی در نظر گرفته شود.

بهنازصفری؛ بازار: عوارض صادراتی که برای محصولات معدنی و فلزی در نظر گرفته شده است، هم تاثیرات منفی و هم اثرات مثبتی بر روی محصولات برجای می گذارد. زیرا عوارض باید به گونه ای تعیین شود که محصولاتی که در ایران مازاد تولید دارند، بدون عوارض صادراتی صادر شوند. مانند کاتد که به قیمت مناسبی در بیرون از مرزهای ایران به فروش می رسد و مشتریان خوبی هم در سطح جهان دارد. بنابراین این گونه محصولات نباید مشمول عوارض صادراتی شوند.

برعکس محصولاتی که در ایران مورد نیاز است و مازاد تولید هم برای آنها وجود ندارد، مثل کنسانتره باید عوارض صادراتی خوبی برای این محصولات تعیین شود تا با ارزش افزوده بیشتر در ایران مورد استفاده قرار بگیرد و نیاز تولیدکنندگان را برآورد کنند.

تاثیرات عوارض صادراتی بر محصولات فلزی

امیر مرتضوی، مشاور و مدیر فروش صنایع مس در گفت و گو با بازار در خصوص تاثیر عوارض صادراتی بر صنعت مس بیان کرد: عوارض صادراتی مانند بسیاری از موارد دیگر بر روی بخش صادرات تاثیراتی خواهد گذاشت و بحثی هم در این راستا وجود ندارد.

به گفته وی؛ این که مسوولان مربوطه بخواهند این مشکلات را حل کند و عوارض صادراتی را بر روی محصولات درستی وضع کنند به تنهایی چالش بزرگی محسوب می شود. چرا که به نظر می رسد باید رویه ای در پیش بگیرند که تمامی محصولات مشمول عوارض صادراتی نشوند.

عوارض صادراتی بر روی برخی محصولات مس باید وجود داشته باشد. مانند کنسانتره که طی ۷ ماه اخیر حدود ۷۰ هزارتن از ایران صادر شده است. در صورتی که شرکت هایی در داخل ایران وجود دارند که چیزی حدود ۲۵۰ هزار تن مصرف کنسانتره دارند

مرتضوی خاطرنشان کرد: البته عوارض صادراتی بر روی برخی محصولات مس باید وجود داشته باشد. مانند کنسانتره که طی ۷ ماه اخیر حدود ۷۰ هزارتن از ایران صادر شده است. در صورتی که شرکت هایی در داخل ایران وجود دارند که چیزی حدود ۲۵۰ هزار تن مصرف کنسانتره دارند.

او خاطرنشان کرد: برخی محصولات در کشورمان بسیار مورد استقاده قرار می گیرند و حتی گاهی کمبود آنها احساس می شود، بنابراین جلوی صادرات محصولات این چنینی که در کشور خودمان بسیار مورد نیاز است باید گرفته شود.

مرتضوی افزود:ب الطبع کسانی که صادرات کنسانتره انجام می دهند، سود بیشتری نصیبشان می شود. به خاطر این که فروش این محصول در ایران، براساس ارز نیمایی صورت می گیرد، ولی بیرون از مرزهای کشور می توانند به قیمت ارز آزاد آنها را بفروشند که این تفاوت قیمتی چشم گیر بوده و به نفع فروشندگان این محصولات است که محصولات خودشان را صادر کنند.

کارشناس صنعت مس افزود: بنابراین لازم است بر روی محصولاتی که در ایران مورد نیاز است، عوارض صادراتی خوب و کارشناسی شده ای گذاشته شود، تا از صادرات محصولاتی که مازاد تولید ندارند جلوگیری به عمل آید.

عوارض صادراتی موجب می شود، کالاها جذب بازارهای داخلی شوند و محصولاتی مثل کاتد با ارزش افزوده بیشتری در داخل کشور تولید و به فروش برسند

وی تصریح کرد: عوارض صادراتی موجب می شود، کالاها جذب بازارهای داخلی شوند و محصولاتی مثل کاتد با ارزش افزوده بیشتری در داخل کشور تولید و به فروش برسند.

مرتضوی تاکید کرد: البته اگر برای کاتد عوارض صادراتی گذاشته نشود بهتر است. زیرا مازاد تولید برای این محصول وجود دارد، همچنین به خاطر این که در بورس مورد رقابت قرار می گیرد، همیشه قیمتش از ال ام ای بالاتر است، بنابراین به قیمت بیشتری فروخته می شود. بنابراین کاتد از جمله محصولاتی است که صادراتش به نفع کشورمان است.

او گفت: یکسری خودرو سازی ها برای تولید خودرو و لوازم جانبی خودرو از این محصولات استفاده می کنند. برای همین محصولاتی مثل کاتد به قیمت های بالاتری به فروش می رسد، بنابراین در زمینه صادرات می تواند عملکر موفقی داشته باشد. زیرا تولید کنندگان حاضرند این محصول را به قیمت بالاتری خریداری کنند که این مساله به نفع صنایع مس ایران است.

مشاور و مدیر فروش صنایع مس اظهار کرد: صنایع بالا دستی تر که تولید کنسانتره و این گونه محصولات را دارند، باید برایشان عوارض صادراتی بالاتری گذاشته و صادرات این کالاها ممنوع شود. زیرا در این بخش از محصولات گاها کمبود هم وجود دارد و صادرات این گونه محصولات به ضرر کشور تمام می شود.

به گفته وی؛ برای همین باید برای محصولاتی که در کشور مازاد تولید وجود ندارد، عوارض صادراتی بیشتر در نظر گرفته شود تا تولید کنندگان مجبور شوند تولیدات خودشان را در داخل کشور به فروش برسانند.

بود بورس فلزات خیلی بهتر از نبودنش است

مرتضوی درخصوص قیمت گذاری مس در بورس گفت: قیمت گذاری در بورس درست است، زیرا هرچقدر عرضه و تقاضا وجود داشته باشد براساس همان قیمت ها تعیین می شود. در نتیجه با قیمت گذاری درست، وضعیت بازار نیز بهتر می شود. البته برای ما به این شکل است که اسما قیمت گذاری در بورس صورت می گیرد. زیرا قیمت اولیه براساس ال ام ای لندن به دست می آید، یعنی قیمت پنج روز گذشته بورس لندن را برآورد کرده و براساس آن قیمت گذاری صورت می گیرد.

وی تصریح کرد:همچنین قیمت دلار را هم برآورد می کنند و یک قیمت پایه ای برایش درنظر می گیرند که بر اساس همین برآورد قیمت ها، قیمت گذاری مس در بورس ایران هم صورت می گیرد. در واقع خود بورس تکیه اش به بورس فلزات لندن است. یعنی این طور نیست که خودش به هیچ کجا تکیه نداشته باشد.

کارشناس صنعت مس تاکید کرد:البته بودن بورس و فروش محصولات در این بازار خیلی بهتر از نبودنش است. در سال های قبل به این صورت بود که یکسری شرکت ها به صورت رانتی نرخ گذاری ها را انجام می دادند. ولی الان دیگر تکلیف معلوم است، یعنی هر کسی که می خواهد محصولی خریداری کند وارد بورس می شود که قیمت هایش هم رقابتی است و محصول مورد نظر را می توانند خریداری کنند. البته برای فروشندگان هم وجود بازار ثابت با قیمت گذاری مشخص بهتر است.

او در خصوص معایب بورس فلزات ایران بیان کرد: البته نمی توان گفت صد درصد قیمت گذاری که در بورس بر روی محصولات فلزی صورت می گیرد درست است. زیرا براساس قیمت گذاری بورس لندن صورت می گیرد. همچنین فقط در هفته یک روز این محصولات معامله می شود و هر روز نیست. درحالی که خرید و فروش محصولات فلزی باید هر روز در بورس صورت پذیرد و به صورت شناور هم باشد.

مرتضوی افزود: روش قیمت گذاری بر روی محصولات فلزی در ایران به این صورت است، قیمتی که یکی دو روز قبل براساس بازار لندن برآورد شده بر روی محصولات گذاشته می شود که این روش چندان مقبول نیست.

بورس ایران نباید متکی بر بورس فلزات لندن باشد و پایه قیمت از آنجا دربیایید. بلکه قیمتی که امروز معامله شد، استارت قیمت فردا را تعیین کند. و به همین صورت قیمت گذاری ها ادامه پیدا کند

به گفته وی؛ همچنین بورس ایران نباید متکی بر بورس فلزات لندن باشد و پایه قیمت از آنجا دربیایید، بلکه قیمتی که امروز معامله شد، استارت قیمت فردا را تعیین کند. به همین صورت قیمت گذاری ها ادامه پیدا کند.

وی تاکید کرد: در واقع بورس فلزات ایران برای معاملات محصولات فلزی ایراداتی دارد، با این حال بودن بورس فلزات خیلی بهتر از نبودنش است.

خودروهای الکترونیک مصرف را افزایش می دهد

افزایش تولید خودروهای الکترونیکی، میزان تقاضا برای مس را در بازارهای جهانی تا ۴ برابر افزایش خواهد داد. زیرا در خودروهای الکترونیکی حدود ۵۰ تا ۱۱۳ کیلوگرم مس استفاده خواهد شد که با این وجود میزان مصرف مس در کشور با افزایش چشمگیری روبه رو خواهد شد. حتی به احتمال زیاد قیمت جهانی مس هم با حضور خودرهای الکترونیک بالا خواهد رفت.

به گفته مسوولین خودرو ساز پیش بینی می شود خودروهای برقی تا افق ۱۴۰۴ در ایران بومی سازی شوند و به تولید انبوه برسند. البته مهمترین مساله که در مورد خودروهای برقی وجود دارد این است که باید فرهنگ سازی های لازم برای استفاده از این محصول در دستور کار قرار بگیرد، تا مردم با رغبت بیشتری برای خرید این خودروها اقدام کنند.

مشاور و مدیر فروش صنایع مس در خصوص تولید خودروهای الکترونیکی گفت:خودروهای الکتریکی فعالیت های خودشان را آغاز کرده اند، اما نه در سطحی که در سایر کشورهای دنیا کار

می شود. زیرا از نظر تولید و استفاده ما هنوز از سایر کشورها خیلی عقب هستیم و این مساله کاملا چیز مشخصی است.

وی افزود: اگر تولید ماشین های الکترونیک در کشور افزایش پیدا کند، مصرف مس نیز افزایش پیدا می کند. البته در بخش تولید، خودروهای الکترونیک مشکل خاصی وجود ندارد، زیرا در ایران بیش از ۳۰۰ هزارتن تولید کاتد مس وجود دارد که بیش از ۶۰ درصد آن مازاد تولیداست.

مرتضوی خاطرنشان کرد: بخشی از کاتد مس ایران به طرق مختلف به سایر کشورها صادر می شود، بخشی به صورت مستقیم و بخشی هم از طریق بورس صادر می شود. بنابراین اگر بخواهیم اتومبیل های الکترونیک تولید کنیم، به اندازه کافی مس و کاتد در کشور وجود دارد و صنایع مس هم درحال توسعه است.

کد خبر: ۲۵۰٬۷۹۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha