۱۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۶
نقش آسه آن در مسابقه جهانی نیمه هادی| رویکرد واشنگتن و پکن چیست؟
ابعاد جدید جنگ تجاری آمریکا و چین؛

نقش آسه آن در مسابقه جهانی نیمه هادی| رویکرد واشنگتن و پکن چیست؟

اختلال جهانی در زنجیره تامین نیمه هادی ها منجر به گسترش بیشتر فعالیت های الکترونیکی و نیمه هادی آسه آن به ویژه در مالزی، فیلیپین، سنگاپور، تایلند و ویتنام شد.

بازار؛ گروه بین الملل: سایت تحلیلی thinkchina اخیرا مقاله ای با قلم «یان اینگ» و «ایوانا مارکوس» با عنوان «نقش آسه آن در مسابقه جهانی نیمه هادی ها» منتشر نموده است. ترجمه متن مقاله در ادامه می آید.

یکی از موضوعاتی که بین دو قدرت بزرگ چین و آمریکا در حال افزایش است، مسابقه جهانی نیمه هادی ها است. این امر باعث ایجاد شکاف هایی در زنجیره های تامین جهانی مانند افزایش مجدد فرآیندهای تولید شده است.

در نتیجه کشورها در سطح جهان در حال انجام اصلاحات و رقابت برای نقش مهمتر در این بخش فناوری در حال رشد هستند. اکنون شروع مسابقه جهانی و رقابت پیچیده صنعت نیمه هادی است که طی آن چندین کشور آسه آن مانند مالزی، فیلیپین، سنگاپور، تایلند و ویتنام در این رقابت پیچیده نیمه هادی حرکت می کنند و قطعا تحت تاثیر قرار خواهند گرفت.

محدودیت دسترسی چین

نیمه هادی ها به عنوان بخش های حیاتی برای چندین صنعت از جمله هوش مصنوعی، وسایل نقلیه الکتریکی و سایر فناوری های پیشرفته عمل می کنند. از نظر تسلط بر بازار، ایالات متحده ( ۴۷ درصد) از بازار جهانی نیمه هادی ها را در سال ۲۰۲۰ به خود اختصاص داد و پس از آن کره جنوبی (۲۰ درصد)، ژاپن (۱۰ درصد)، اتحادیه اروپا (۱۰ درصد) و تایوان (۷ درصد) از بازار جهانی نیمه هادی ها را به خود اختصاص دادند.

قوانین جدید نه تنها چین را از افزایش توانایی های خود در صنعت نیمه هادی ها باز می دارد، بلکه این کشور را برای حفظ رشد خود به تامین کنندگان داخلی بیشتر متکی می کند

رقابت جهانی نیمه هادی ها بین ایالات متحده آمریکا و چین از اکتبر ۲۰۲۲ که ایالات متحده سیاست کنترل صادرات فناوری های هوش مصنوعی و نیمه هادی ها را به چین اعلام کرد، تشدید شده است.

از طریق این محدودیت‌ها، ایالات متحده قصد دارد دسترسی و توانایی چین برای تولید تراشه‌های پیشرفته را محدود کند. ایالات متحده آمریکا نه تنها دسترسی چین به تراشه‌های هوش مصنوعی پیشرفته، بلکه فناوری‌هایی مانند طراحی تراشه هوش مصنوعی، نرم‌افزار اتوماسیون طراحی الکترونیکی، تجهیزات تولید نیمه‌رسانا و اجزای تجهیزات را نیز ممنوع کرد.

قوانین جدید نه تنها چین را از افزایش توانایی های خود در صنعت نیمه هادی ها باز می دارد، بلکه این کشور را برای حفظ رشد خود به تامین کنندگان داخلی بیشتر متکی می کند. ژاپن و هلند نیز در واکنش به کنترل صادرات ایالات متحده، قوانین جدیدی را برای کنترل صادرات فناوری نیمه هادی به چین، به دلایل امنیت ملی اعمال کرده اند.

در اقدامی تلافی جویانه، وزارت بازرگانی چین محدودیت هایی را بر صادرات مواد خام نیمه هادی کلیدی یعنی گالیوم و ژرمانیوم در ۳ جولای سال جاری اعمال کرد. این دو ماده عمدتاً در ساخت چندین محصول با تکنولوژی بالا مانند تراشه‌ها، پنل‌های خورشیدی و باتری‌های الکتریکی استفاده می‌شوند. در حالی که دامنه آن نسبت به محدودیت های ایالات متحده محدودتر است، ممنوعیت صادرات چین بر روی این دو عنصر تأثیر بیشتری بر بازار و زنجیره تامین خواهد داشت.

تجارت آسه آن با آمریکا و چین

در بحبوحه رقابت جهانی نیمه هادی ها، آسه آن - گروهی از کشورهایی که با هم پنجمین اقتصاد بزرگ جهان را تشکیل می دهند - این پتانسیل را دارد که نقش مهمی ایفا کند زیرا این بلوک نقاط قوتی را ارائه می دهد که می تواند موقعیت آن را در صنعت نیمه هادی ها افزایش دهد.

آسه آن منطقه ای با چندین مزیت مانند قابلیت های رو به رشد تولید، کارگران ماهر و سیاست های حمایتی دولت را نشان می دهد که می تواند بیشتر سرمایه گذاری ها را برای تبدیل شدن به یک قطب تولید حیاتی برای نیمه هادی ها جذب کند.

اختلال جهانی در زنجیره تامین نیمه هادی ها منجر به گسترش بیشتر فعالیت های الکترونیکی و نیمه هادی آسه آن به ویژه در مالزی، فیلیپین، سنگاپور، تایلند و ویتنام شد

در حالی که صادرات نیمه هادی های ایالات متحده آمریکا و چین در سطح جهان به ترتیب ۲۸.۴ میلیارد دلار و ۲۲۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲ بوده است، صادرات نیمه هادی منطقه آسه آن در سال ۲۰۲۲ بیش از ۱۶۵.۳ میلیارد دلار در مقایسه با ۵۲.۳ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۷ بوده است. پیش بینی می شود که بازار نیمه هادی منطقه آسه آن در سال جاری به ۱۰۱.۸ میلیارد دلار برسد که نشان دهنده پتانسیل گسترده آن در این زنجیره تامین تخصصی است.

کشورهایی مانند سنگاپور و مالزی در حال حاضر نقش مهمی در زنجیره تامین جهانی ایفا می کنند و به ترتیب ۱۱ و ۷ درصد از بازار جهانی نیمه هادی ها را به خود اختصاص داده اند. سنگاپور توانایی های قابل توجهی در ساخت ویفر ایجاد کرده است و ۵ درصد از ظرفیت جهانی ویفر را تشکیل می دهد، در حالی که مالزی یک بازیگر کلیدی جهانی در فعالیت های مونتاژ، آزمایش و بسته بندی است.

در سال ۲۰۲۱، جریان سرمایه گذاری مستقیم خارجی (FDI) آسه آن پس از کاهش شدید در سال ۲۰۲۰، با ۴۲ درصد افزایش به ۱۷۴ میلیارد دلار آمریکا رسید. اختلال جهانی در زنجیره تامین نیمه هادی ها منجر به گسترش بیشتر فعالیت های الکترونیکی و نیمه هادی آسه آن به ویژه در مالزی، فیلیپین، سنگاپور، تایلند و ویتنام شد. تجارت بین کشورهای عضو بلوک و ایالات متحده از ۱۳۵.۱ میلیارد دلار به ۴۵۲.۲ میلیارد دلار افزایش یافت.

صادرات آسه آن به ایالات متحده از ۸۷.۹ میلیارد دلار به ۳۵۶.۷ میلیارد دلار در مدت مشابه چهار برابر شده است و صادرات نیمه هادی آن با حدود ۸۰ درصد افزایش به ۹ میلیارد دلار رسیده است.

در همان زمان، تجارت بین آسه آن و چین در سال ۲۰۲۲ به ۹۷۵.۳ میلیارد دلار رسید که افزایش حیرت آور ۲۴ برابری نسبت به سال ۲۰۰۰ بود. صادرات کشورهای آسه آن به چین در این دوره ۱۸ برابر شد، از ۲۲.۲ میلیارد دلار به ۴۰۸.۱ میلیارد دلار آمریکا. صادرات نیمه هادی به ویژه به ۲۶.۶ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲ افزایش یافت که ۱۷۶ درصد نسبت به سال ۲۰۱۷ افزایش داشت. تقویت روابط تجاری و سرمایه گذاری با ایالات متحده و چین و تنش های ژئوپلیتیکی فزاینده بین این قدرت های بزرگ، کشورهای آسه آن را در موقعیتی بسیار خوب قرار داده است.

با توجه به اینکه اقتصادهای آسه آن به شدت با ایالات متحده آمریکا، اروپا، چین و سایر بازارهای آسیای شرقی در ارتباط هستند، این بلوک باید موضعی بی طرفانه داشته باشد، از جانبداری اجتناب کند و در عوض همکاری ها را تقویت کند

حرکت در رقابت پیچیده آمریکا و چین یک چالش دلهره آور برای آسه آن است. بنابراین، انتخاب طرف گزینه مناسبی برای بلوک نیست. با توجه به اینکه اقتصادهای آسه آن به شدت با ایالات متحده، اروپا، چین و سایر بازارهای آسیای شرقی در ارتباط هستند، این بلوک باید موضعی بی طرفانه داشته باشد، از جانبداری اجتناب کند و در عوض همکاری ها را تقویت کند. مشارکت های تجاری و اقتصادی متنوع می تواند فرصت های آسه آن و همچنین تجارت و سرمایه گذاری آن را بهبود بخشد.

در واقع، آسه آن نه تنها در صنعت نیمه هادی بلکه در سایر بخش ها باید موضع خنثی خود را حفظ کند. این کشور باید سرمایه گذاری خود را در تحقیق و توسعه، قابلیت های تولید، ظرفیت های تولید و مهارت ها اولویت بندی کند تا پتانسیل خود را برای نوآوری و ساخت نیمه هادی ها افزایش دهد.

با این حال جهت تصرف بخشی از تجهیزات پیشرفته و زنجیره تامین، اقدامات استراتژیک متمرکز نیز مهم است. از این رو سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه به ویژه تحقیقات هوش مصنوعی می تواند از قابلیت و ظرفیت تولید نیمه هادی آسه آن حمایت کند. از طرفی آسه آن نیاز به بهبود و ساده‌سازی مقررات و استانداردهای خود به عنوان یک منطقه برای ایجاد چارچوب‌های نظارتی روشن و تسهیل تجارت دارد.

در نهایت با توجه به میزان جمعیت آسه آن، سرمایه‌گذاری در برنامه‌های آموزشی و استراتژی کلیدی این بلوک برای توسعه نیروی کار ماهر به منظور آزادسازی پتانسیل خود در توسعه بلندمدت صنعت نیمه‌رسانا در منطقه ضروری است.

کد خبر: ۲۵۰٬۷۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha