۲۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۳
برداشت سالانه ۷ هزار و ۵۰۰ تن انار از باغات آذربایجان شرقی
در گفت و گو با بازار مطرح شد؛

برداشت سالانه ۷ هزار و ۵۰۰ تن انار از باغات آذربایجان شرقی

تبریز- کرامتی، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: سالانه ۷ هزار و ۵۰۰ تن انار در آذربایجان شرقی تولید می‌شود .

اکبر کرامتی در حاشیه دومین جشنواره انار روستای گوو در بخش کاغذکنان شهرستان میانه در گفتگو با خبرنگار بازار با اعلام این مطلب گفت: سطح زیر کشت انار در استان ۶۸۵ هکتار است که از این میزان ۶۳۰ هکتار باغات بارور و ۵۵ هکتار نیز غیر بارور هستند.

وی با بیان اینکه باغات انار استان عمدتاً در سطح شهرستان‌های جلفا، خدا آفرین، میانه و هوراند قرار دارند ادامه داد: سطح باغات انار شهرستان جلفا ۴۵۸ هکتار است که قریب به ۷۰ درصد از سطح باغات استان را تشکیل می‌دهد و ۸۲ درصد از محصول انار تولیدی آذربایجان شرقی نیز از باغات جلفا برداشت می‌شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان با بیان اینکه شهرستان خدا آفرین با ۱۹۴ هکتار و میانه با ۳۳ هکتار سطح زیر کشت، حائز رتبه‌های بعدی در استان هستند افزود: ۰.۶درصد از سطح باغات انار کشور در استان آذربایجان شرقی واقع است و عمده ارقام انار استان را ارقام بومی، گلو شاه، ساوه، ترش خونین، ملس و آق شاور تشکیل داده اند.

وی میزان انار تولیدی استان را سالانه بیش از ۷ هزار و ۵۰۰ تن اعلام کرد و افزود: محصول انار به‌صورت تازه خوری، تهیه کنسانتره و رب انار مصرف می‌شود و متوسط عملکرد استان ، ۱۲ تن در هکتار است اما در باغات شاخص تا ۳۵ تن انار در هکتار نیز تولید می‌شود.

کرامتی ادامه داد: انار میوه اختصاصی مناطق نیمه گرمسیری است و گرمای زیاد باعث سوختگی و سرمای زیاد باعث ترکیدگی آن می‌شود و از لطافت پوست و مرغوبیت میوه می‌کاهد. میوه انار را به ‌محض رسیدن باید چید در غیر اینصورت بیشتر میوه‌های درشت در اثر سردی هوا صدمه‌ دیده و می‌ترکند و باید دقت کرد که انار حتی‌المقدور در مواقع بارندگی و یا شبنم چیده نشود، زیرا انار آبدیده زودتر ترک‌ خورده و در انبار می‌گندد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی اضافه کرد: برای چیدن انارمی‌توان یا از قیچی باغبانی استفاده کرد و یا با یک دست نقطه اتصال میوه به شاخه را گرفته و با دست دیگر میوه را عکس جهتی که روی شاخه قرارگرفته چرخاند یا میوه را در دست گرفته و به ‌طرف چپ و راست چرخانده تا از شاخه جدا شود و هرگز نباید میوه را با کشیدن از شاخه جدا کرد زیرا در اثر این عمل اکثر شاخه‌هایی که در سال بعد باید میوه تولید کنند، کنده می‌شوند. بعد از جدا شدن میوه از شاخه باید دم آن‌ها را قطع کرده و به ‌آرامی در جعبه‌های مخصوص قرار داد.

کد خبر: ۲۵۰٬۶۵۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha