۲۹ مهر ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۷
چین صادرات مواد کلیدی در ساخت باتری خوردوهای برقی را محدود می‌کند

چین صادرات مواد کلیدی در ساخت باتری خوردوهای برقی را محدود می‌کند

مقامات چین می گویند این کشور با هدف حمایت از تولید کنندگان داخلی و حفظ امینت ملی، نیازمند صدور مجوزهای صادراتی خاص برای برخی از محصولات گرافیتی است.

به گزارش بازار، چین بزرگترین تولید کننده و صادرکننده گرافیت در جهان است. این کشور بیش از ۹۰ درصد از گرافیت جهان را به «آند» تبدیل می کند که در باطری خودروهای برقی مورد استفاده قرار می گیرد. آندها بخش بار منفی باتری به شمار می آید.

بر اساس این گزارش، پکن در شرایطی خواستار اعمال مجوزهای صادراتی برای گرافیت شده است که در حال حاضر بسیاری از دولت های خارجی در حال افزایش فشار بر شرکت های چینی به دلیل فعالیت های صنعتی آنها هستند.

در حال حاضر اتحادیه اروپا در حال بررسی تعرفه‌های گمرکی بر خودروهای برقی ساخت چین است و استدلال می‌کند که این خودروها به صورت ناعادلانه از یارانه‌ بهره مند شده اند.

همچنین، دولت آمریکا در اوایل این هفته محدودیت‌های دسترسی شرکت‌های چینی به نیمه‌رساناها، از جمله توقف فروش تراشه‌های هوش مصنوعی پیشرفته‌تر ساخت انویدیا را افزایش داده است. همچنین جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، هفته گذشته در واشنگتن با مقامات اتحادیه اروپا درباره مواد معدنی حیاتی گفتگو کرد.

محدودیت‌های گرافیتی چین مشابه مواردی است که از اول اوت (مرداد-شهریور) برای دو فلز تراشه‌ساز، گالیم و ژرمانیوم اعمال شده‌اند. این محدودیت ها سبب کاهش صادرات این فلزات و افزایش قیمت آنها در خارج از کشور شده است.

به نظر می رسد این اقدام چین سبب می شود وارد کنندگان گرافیت از این کشور به دنبال یافتن جایگزین برای این ماده معدنی باشند.

«هیگ ژاکمین»، مدیر عامل شرکت نورثرن گرافیتی، می گوید این اقدام اخیر چین به این معناست که چین با این تصمیم به غرب می‌گوید که ما به شما در ساخت خودروهای الکتریکی کمک نمی‌کنیم، شما باید راه حل خود را برای انجام این کار پیدا کنید.

این در حالی ست که وزارت بازرگانی چین می گوید این اقدام در زمینه گرافیت برای تضمین امنیت و ثبات زنجیره تامین جهانی، زنجیره صنعتی و کمک به حفاظت بهتر از امنیت و منافع ملی صورت گرفته است.

بنابر اعلام وزارت بازرگانی چین، این تصمیم هیچ کشور خاصی را هدف قرار نداده است.

بر اساس داده های گمرک چین، بزرگترین خریداران گرافیت این کشور ژاپن، آمریکا، هند و کره جنوبی هستند.

بر اساس محدودیت‌های جدید، چین از اول دسامبر (دهم آذرماه سال جاری) از صادرکنندگان درخواست می‌کند تا برای ارسال دو نوع گرافیت، شامل مواد گرافیتی مصنوعی با خلوص، سختی و شدت بالا، و گرافیت پوسته‌دار طبیعی و محصولات آن، مجوز ارسال کنند.

وزارت بازرگانی چین می گوید سه نوع اقلام گرافیتی «بسیار حساس» قبلاً تحت کنترل های موقت قرار گرفته بودند و در فهرست جدید گنجانده شده است.

بر اساس این گزارش، چین در حال حاضر کنترل های موقتی بر روی پنج قلم گرافیت کمتر حساس که در صنایع پایه مانند فولاد، متالورژی و مواد شیمیایی مورد استفاده قرار می گیرند را حذف کرده است.

در همین حال، کنترل های موقتی را بر روی پنج قلم گرافیت کمتر حساس که در صنایع پایه مانند فولاد، متالورژی و مواد شیمیایی استفاده می شد، حذف کرد.

به باور «کانگ دونگ» تحلیلگر شرکت هیوندای موتور سکیوریتیز، اعمال محدودیت های جدید صادرات گرافیت، شرکت‌های کره‌ای که برای واردات گرافیت به‌شدت به چین متکی هستند، باید به دنبال جایگزین‌هایی مانند معادن از آمریکا یا استرالیا باشند اما احتمالاً این مساله هزینه بیشتری را به دنبال خواهد داشت.

وزارت بازرگانی کره جنوبی نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که جلسه‌ای را با سازندگان باتری در مورد نحوه واکنش به محدودیت‌های صادراتی اخیر چین برگزار کرده است ...

«هیروکازو ماتسونو»، سخنگوی ارشد دولت ژاپن نیز اعلام کرده است که این کشور قصد دارد از چین در مورد سیاست های عملیاتی اخیر خود سوال کند و در صورت نقض قوانین سازمان تجارت جهانی گام های مناسب را برخواهد داشت.

بر اساس این گزارش، پس از اعلام این خبر، سهام خودروسازان انرژی و باتری جدید چین با افزایش روبرو شده است.

تاثیرات نامشخص
به باور تحلیلگران هنوز مشخص نیست این اقدام جدید چین، چه تاثیری بر بازار گرافیت در بازه زمانی کوتاه مدت خواهد داشت.

«ایوان لام»، تحلیلگر ارشد در پایگاه خبری «کانترپوینت ریسرچ»، معتقد است: این اقدام چین یک ممنوعیت کامل نیست و هیچ تاثیر قابل توجهی بر هیچ صنعتی در بازه زمانی کوتاه مدت نخواهد داشت.

بنابر اعلام شرکت مشاوره ای مای استیل، قیمت گرافیت پولکی طبیعی در این هفته ۳۹۵۰ یوان (۵۳۹.۶۲ دلار) در هر تن بود که ۲۵.۵ درصد نسبت به ابتدای سال جاری کاهش داشته است.

«ـتام کاوانا»، رئیس فلزات باتری در آژانس قیمت‌گذاری کالا و انرژی آرگوس می گوید این اقدام چین می‌تواند بهای گرافیت را را در مسیر صعودی بین‌المللی قرار دهد، در حالی که قیمت‌های داخلی را برای تولیدکنندگان باتری چینی پایین نگاه می دارد.

این در حالیست که «اکو ما»، تحلیلگر ریستاد انرژی می گوید بهای باتری در کشورهای دارای صنایع باتری مانند ژاپن، کره جنوبی و آمریکا احتمالا از اول دسامبر افزایش خواهد یافت.

بر اساس این گزارش، چین معدن گرافیت طبیعی را در سال‌های اخیر به منظور حفاظت از محیط زیست کاهش داده است، در عوض از سال ۲۰۲۱ تولید گرافیت مصنوعی را افزایش داده است.

طبق گفته‌ها، شکل مصنوعی گرافیت که با استفاده از محصول فرعی فرآیند پالایش نفت تولید می‌شود، اکنون ۷۰ درصد از تولید چین را به خود اختصاص می‌دهد.

کد خبر: ۲۵۰٬۶۰۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha