۲۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۰
افزایش ۱۵ تا ۵۰ درصدی مالیات بر سیگار
بررسی جزئیات لایحه برنامه هفتم توسعه؛

افزایش ۱۵ تا ۵۰ درصدی مالیات بر سیگار

نمایندگان خانه ملت با افزایش ۱۵ تا ۵۰ درصدی مالیات بر سیگار موافقت کرده که درآمد حاصل از این مهم صرف بیماری های خاص و ساخت و توسعه مدارس و اماکن ورزشی خواهد شد.

به گزارش بازار، نمایندگان در نشست علنی نوبت صبح امروز (شنبه، ۲۹ مهرماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی جزئیات لایحه برنامه هفتم توسعه، با بند الحاقی ۵ ماده ۷۳ لایحه مذکور درباره افزایش قیمت مالیات سیگار با ۱۰۹ رأی موافق، ۷۳ رأی مخالف و ۱۰ رأی ممتنع از مجموع ۱۹۹ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

بنابراین گزارش محسن زنگنه در مخالفت با این بند الحاقی گفت: در بحث سیگار چند مسئله مهم وجود دارد، نکته اول آنکه در بند (ت) ماده ۲۶ ارزش افزوده برای سیگارهای داخلی ۲۵ درصد و برای سیگارهای تولید داخل با برند خارج ۴۰ درصد مالیات بر ارزش افزوده در نظر گرفته شده است و هرساله ۵ درصد به این میزان اضافه می شود. همچنین سیگار برای مردم و خانواده ها یک کالای لوکس که اگر معیشت و سطح درآمدشان پایین بیاید و قیمت آن افزایش پیدا کند آن را حذف خواهند کرد نیست بلکه تجربه ثابت کرده از معیشت خود برای خرید این کالا می زنند.

وی افزود: ضمن آنکه افزایش بی از حد مالیات سیگار منجر به قاچاق آن خواهد شد و این مسئله سلامت مردم را به خطر می اندازد، در نهایت افزایش بیش از حد مالیات سیگار به قاچاق آن منجر خواهد شد لذا این کار قطعا به نفع کشور نیست.

همچنین در ادامه سیدجلیل میرمحمدی میبدی در موافقت با بند الحاقی ۵ به ماده ۷۳ لایحه، گفت: امروز سیگار علت درصد قابل توجهی از بیماری های تنفسی و قلبی است و افرادی که سیگار می کشند چندین برابر هزینه سیگار را خرج درمان می کنند ضمن آنکه مالیات بر سیگار در حوزه مدرسه سازی و درمان هزینه می شود و اینکه گفته می شود نباید مالیات بر سیگار را افزایش دهیم چرا که قاچاق زیاد می شود از اساس اشتباه است چرا که ما قصد داریم مصرف سیگار کاهش پیدا کند.

همچنین داوود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه در مخالفت با این بند الحاقی، گفت: اگرچه موضوعاتی که دوستان درباره سلامت می گویند کاملا درست است و ما باید عوامل بازدارنده مصرف سیگار را بیشتر کنیم اما اگر این ابزار را صرفا قیمتی در نظر بگیریم ممکن است تیر ما به هدف اصابت نکند.

وی ادامه داد: اکنون انواع سیگار به انحای مختلف قاچاق می شود و اگر مالیات و قیمت سیگار را به طور رسمی افزایش دهیم به یقین قاچاق آن نیز افزایش پیدا خواهد کرد ضمن آنکه پیام تورم به جامعه مخابره می شود.

سیدمرتضی خاتمی همچنین گفت: ما در شرایطی این بند را به لایحه اضافه کردیم که ارزان ترین قیمت سیگار را در دنیا داریم ضمن آنکه نمی توان حتی یک عنصر مفید در سیگار پیدا کرد، سالانه ۶۵ تا ۷۰ میلیارد نخ سیگار و ده هزار تنباکو در کشور مصرف می شود ضمن آنکه ۷۵ درصد قیمت سیگار در دنیا شامل مالیات می شود در حالی که این مسئله در کشور ما صرفا ۲۰ درصد است و متاسفانه سالانه ۶۵ هزار نفر از جمعیت کشور به دلیل مصرف دخانیات به کام مرگ می روند.

در بند الحاقی ۵ ماده ۷۳ لایحه مذکور آمده است:

-۱ علاوه بر مالیات بر ارزش افزوده خاص محصولات دخانی موضوع بند «ت» ماده (۲۶) قانون مالیات بر ارزش افزوده، مالیات عملکرد، حقوق ورودی و حق انحصار بر محصولات دخانی، از ابتدای سال ۱۴۰۳ مالیات هر نخ سیگار نسبت به قانون بودجه ۱۴۰۲ کل کشور سالانه به شرح زیر افزایش می یابد:

-۱-۱ تولید داخل با نشان ایرانی پانزده درصد (%۱۵)

-۱-۲ تولید داخل با نشان بین المللی بیست و پنج درصد (%۲۵)

-۱-۳ سیگار وارداتی با هرنشان پنجاه درصد (%۵۰)

-۱-۴ هر بسته تنباکوی پنجاه گرمی تولید داخل بیست درصد (%۲۰)

-۱-۵ هر بسته تنباکو پنجاه گرمی وارداتی آماده مصرف پنجاه و پنج درصد (%۵۵)

صددرصد (۱۰۰%) درآمدهای حاصل از اجرای این جزء توسط سازمان امور مالیاتی وصول و به خزانه داری کل کشور واریز می گردد و در بودجه های سنواتی جهت کاهش مصرف دخانیات، پیشگیری و درمان بیماری های ناشی از آن، توسعه اماکن ورزشی با اولویت مناطق کم برخوردار و توسعه اماکن ورزشی در مدارس اختصاص می یابد.

-۲ وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف است:

-۲-۱ امکان دسترسی برخط سازمان امور مالیاتی کشور به سامانه اطلاعاتی واردات، تولید و توزیع سیگار و انواع محصولات دخانی را فراهم نماید.

-۲-۲ نسبت به شناسایی کلیه واحدهای تولیدی و عرضه کننده محصولات دخانی که به صورت غیرقانونی تولید و عرضه میشود اقدام و ضمن جلوگیری از فعالیت آنان متخلفین را به مراجع قضائی معرفی نماید.

-۳ ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزارت صنعت، معدن و تجارت نسبت به جمع آوری کلیه محصولات دخانی اعم از قاچاق و تقلبی شناسه (کد) رهگیری اقدام و متخلف را به مراجع قضائی معرفی نماید.

-۴ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موظف است چاپخانه هایی را که بدون مجوز قانونی نسبت به چاپ اقلام مورد نیاز تولیدکنندگان مواد دخانی خصوصا تنباکوی معسل با نشان های مختلف خارجی و داخلی اقدام می کنند، شناسایی و متخلف را به مراجع قضائی معرفی نماید.

کد خبر: ۲۵۰٬۵۵۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha