۲۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۰
یک گام بلند در راستای کرمان خورشیدی| ساخت نیروگاه های بزرگ شتاب گرفت
بازار گزارش می دهد؛

یک گام بلند در راستای کرمان خورشیدی| ساخت نیروگاه های بزرگ شتاب گرفت

کرمان- روند احداث نیروگاه های بزرگ خورشیدی در کرمان افزایش یافته و به زودی کرمان یکی از استانهای پیشرو در این زمینه محسوب خواهد شد.

بازار؛ گروه استان ها: استان کرمان از نظر تعداد روزهایی که دارای شرایط آفتابی است، ارتفاع زمین و زاویه تابش آفتاب شرایط بسیار مطلوبی در راستای استفاده از انرژی خورشیدی دارد.

در تابستان سال جاری کمبود انرژی برق در استان کرمان منجر به سهمیه بندی برق در بخش کشاورزی و صنعت شد که مشکلات بسیاری برای تولیدکنندگان در پی داشت. کسری تولید انرژی در بخش نیروگاه های فسیلی در سال های اخیر در حالی خودنمایی می کند که از دیدگاه کارشناسان بهترین راهکار برای رفع این مشکل استفاده از انرژی خورشیدی به خصوص در صنایع بزرگ استان محسوب می شود.

مقیمی: زیر بنای این نیروگاه قریب به ۷۰۰ هکتار است که عملیات اجرایی آن آغاز شد و حدود ۴۰۰ مگاوات تولید انرژی دارد که می تواند بر سراسر کشور و به خصوص به استان کرمان در زمینه تامین پایدار انرژی پاک تاثیر مستقیم داشته باشد

یکی از مهمترین اقدامات انجام شده احداث یک شهرک بزرگ انرژی خورشیدی در بخش راین در شهرستان کرمان است.

معاون وزیر صمت در این خصوص به خبرنگار بازار گفت: خوشبختانه این شهرک در منطقه ای قرار گرفته است که بیشترین میزان تابش آفتاب در استان کرمان در آن وجود دارد.

غلامحسین مقیمی عنوان کرد: زیر بنای این نیروگاه قریب به ۷۰۰ هکتار است که عملیات اجرایی آن آغاز شد و حدود ۴۰۰ مگاوات تولید انرژی دارد که می تواند به سراسر کشور و به خصوص به استان کرمان در زمینه تامین پایدار انرژی پاک تاثیر مستقیم داشته باشد.

وی عنوان کرد: با توجه به نعمت خودداری تابش خورشید بهترین منطقه در کشور برای اجرای طرح های تجدیدپذیر در انرژی خورشیدی استان کرمان است.

مقیمی افزود: ظرفیتهای تولید پنل در استان نیز مطلوب است و می تواند کمک شایانی برای حل مشکل ناترازی انرژی در کشور باشد.

آغاز عملیات اجرایی بزرگترین نیروگاه خورشیدی ایران در راین

نماینده مردم کرمان و راور و رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز از آغاز عملیات اجرایی بزرگترین نیروگاه خورشیدی ایران با حضور معاون وزیر صمت در بخش راین خبر داد.

پور ابراهیمی: با توجه به اینکه وضعیت شهرستان کرمان به دلیل موقعیت جغرافیایی و تابش نور خوشید از وضعیت منحصربفردی برخوردار است اقدامات لازم به منظور اخذ مجوز برای ایجاد بزرگترین شهرک تخصصی برق تجدید پذیر کشور در شهر راین در دستور کار قرار گرفت

محمدرضا پورابراهیمی با بیان اینکه از سال گذشته پیگیری های لازم برای ایجاد بزرگترین ظرفیت تولید برق تجدید پذیر از طرق ایجاد شهرک های تخصصی در دستور کار قرار گرفت، افزود: با توجه به اینکه شهرستان کرمان به دلیل موقعیت جغرافیایی و تابش نور خورشید از وضعیت منحصر به فردی برخوردار است اقدامات لازم به منظور اخذ مجوز برای ایجاد بزرگترین شهرک تخصصی برق تجدید پذیر کشور در شهر راین در دستور کار قرار گرفت.

وی ادامه داد: در ابتدا هماهنگی با سازمان شهرک های صنعتی انجام و موافقت این مجموعه و پیگیری های لازم برای اخذ مجوز در سطح ملی و استانی در دستور کار قرار گرفت.

پورابراهیمی بیان کرد: خوشبختانه با پیگیری های مستمر موافقت برای واگذاری زمین، اخذ مجوزهای زیست‌ محیطی که بیشترین زمان را به خود اختصاص داد و سایر زیرساخت های مرتبط و مجوزهای مربوطه در هفته جاری به پایان رسید و با حضور معاون وزیر صمت و رییس سازمان ... شهرک های صنعتی عملیات اجرایی این طرح در راین آغاز شد.

لزوم حمایت از سرمایه گذاران

وی افزود: این ظرفیت در قالب تولید حدود۴۰۰ مگاوات برق تجدید پذیر در زمینی به مساحت ۷۰۰ هکتار در شمال شرقی راین بنا خواهد شد که با توجه به ظرفیت سرمایه گذاری بخش خصوصی و نرخ بازده بالا پیش بینی می شود در بازه زمانی بالا کل مجموعه اختصاص یافته از طریق متقاضیان بخش خصوصی مورد بهره برداری قرار گیرد.

پورابراهیمی ادامه داد: این ظرفیت علاوه بر ایجاد اشتغال در راین می تواند این شهر را به شهر نمونه انرژی خورشیدی در کشور تبدیل کند.

استاندار کرمان نیز در گفتگو با خبرنگار بازار بیان کرد: استان کرمان با ناترازی انرژی برق مواجه است و همین مساله موجب بروز مشکلاتی شده است که با مدیریتهای صورت گرفته سعی کردیم کمترین مشکل را مردم احساس کنند.

فداکار: یکی از سیاست هایی که به خصوص در بخش صنعت باید مورد توجه قرار گیرد و شرکتهای بزرگ معدنی و صنعتی به آن توجه کنند ایجاد نیروگاههای انرژی خورشیدی در کنار این صنایع است

محمد مهدی فداکار بیان کرد: یکی از سیاستهایی که به خصوص در بخش صنعت باید مورد توجه قرار گیرد و شرکتهای بزرگ معدنی و صنعتی به آن توجه کنند ایجاد نیروگاههای انرژی خورشیدی در کنار این صنایع است.

وی عنوان کرد: در این خصوص جلسات زیادی با صنایع بزرگ برگزار شده است.

استاندار کرمان گفت: در بخش پنلهای خانگی نیز اقدامات خوبی به خصوص در کمیته امداد انجام شده است و برق مازاد مصرف نیز توسط دولت خریداری می شود.

فداکار ادامه داد: در بخش کشاورزی نیز در کنار موتور پمپ ها باید از پنلهای خورشیدی استفاده شود.

وی افزود: ظرفیتهای قابل توجهی در این زمینه در استان کرمان وجود دارد که باید مورد استفاده قرار گیرد.

این در حالی است که قطعی مکرر برق در بخش کشاورزی و صنعت تابستان گذشته موجب گلایه فعالان این بخشها شده است و به نظر می رسد با توجه به شرایط موجود مسئولان استان کرمان باید سیاستهای حمایتی برای سوق دادن مردم به سمت استفاده از پنلهای خورشیدی در نظر بگیرند تا در کنار تامین برق شرایط برای استفاده از انرژیهای پاک نیز در استان کرمان بیش از گذشته مهیا شود.

در کنار توسعه انرژی پاک در استان کرمان می توان امیدوار بود با استفاده از انرژی های غیر آلاینده استان کرمان که این روزها شتاب بیشتری به سمت صنعتی و معدنی شدن گرفته است در سالهای آینده با مشکلات جدی زیست محیطی مواجه نشود.

به نظر می رسد برخی از شرکتهای صنعتی استان از جمله در بخش مس و فولاد در حال سرمایه گذاری در راستای استفاده از انرژی های پاک به خصوص انرژی خورشیدی هستند که البته باید منتظر ماند و دید این رویه در سالهای آینده چه تاثیر عملی برای تامین انرژی برق در بزرگترین استان کشور خواهد داشت.

کد خبر: ۲۵۰٬۵۱۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha