۲۹ مهر ۱۴۰۲ - ۰۷:۰۶
ارتباط دادن آزادسازی پولهای ایران و حمله حماس دروغ بود| هدف برهم زدن توافق ایران و آمریکا بود
استاد دانشگاه مینه سوتا آمریکا در گفتگو با بازار:

ارتباط دادن آزادسازی پولهای ایران و حمله حماس دروغ بود| هدف برهم زدن توافق ایران و آمریکا بود

پروفسور «ویلیام بیمن» می گوید ارتباط دادن میان آزادسازی پولهای بلوکه شده ایران و حمله حماس به اسرائیل دروغی برای برهم زدن توافق ایران و آمریکا بود.

بازار؛ گروه بین الملل: نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل متحد روز پنجشنبه به وقت محلی در واکنش به ادعای روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال در خصوص تصمیم ایالات متحده آمریکا و قطر برای بلوکه کردن ۶ میلیارد دلار پول آزاد شده ایران در قطر گفت: ما این موضوع رادر چارچوب سیاست داخلی آمریکا و دعواهای سیاسی گروه رقیب می دانیم و این گزارش را غیر معتبر و بدور از واقعیت تلقی می کنیم. این رویایی است که تعبیر نمی شود.

نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در واکنش به این یادداشت واشنگتن پست اعلام کرد: این خبر صحت ندارد و انتشار آن اعتبار واشنگتن پست را خدشه دار می کند.

نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران همچنین در واکنش به یادداشت این روزنامه آمریکایی افزود: سناتورهای مورد بحث و دولت ایالات متحده همگی کاملا آگاه هستند که نمی توانند از توافق عقب نشینی کنند. این پول حقا متعلق به مردم ایران است که دولت جمهوری اسلامی ایران از آن برای تسهیل همه نیازهای ضروری و غیر تحریمی ایرانیان استفاده خواهد کرد.

جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید با رد ادعاها اعلام کرد: تمام ۶ میلیارد دلار پول ایران همچنان در بانک قطری بوده و از آن استفاده نشده است.

جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا روز پنجشنبه به وقت محلی برابر با ۱۲ اکتبر ۲۰۲۳ و ۲۰ مهرماه جاری در جمع خبرنگاران گفت: هیچگاه قرار نبود حکومت ایران به این پول دست یابد. این حساب که پیش از این در کره جنوبی بود در واقع توسط دولت پیشین آمریکا برای همین هدف ایجاد شده بود.

کربی افزود: مایک پمپئو وزیر خارجه وقت آمریکا نیز اعلام کرده بود که این پول برای اهداف بشردوستانه استفاده خواهد شد و ما هیچ اقدامی متفاوت با آن انجام نداده ایم. تنها کاری که ما انجام دادیم انتقال این پول از کره جنوبی که به دلایل فنی پول ایران را غیر قابل دسترس کرده بود، به قطر است و به این کشور دسترسی بیشتری می دهد.

این سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا اضافه کرد: هیچ بخشی از این پول توسط حکومت ایران استفاده نشده است و اگر قرار باشد این پول مورد استفاده قرار گیرد، به فروشندگان تایید شده منتقل می شود تا برای خرید کالاهای کشاورزی، دارو و تجهیزات پزشکی مورد استفاده قرار گیرد. ما بر هر سنت این پول و اهدافی که قرار است از آنها استفاده شود نظارت داریم.

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا که در پی عملیات طوفان الاقصی به سرزمین های اشغالی فلسطین سفر کرده است، روز پنجشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی در تل آویو گفت: "هیچ یک از پولی که به قطر منتقل شده است، توسط ایران هزینه نشده یا به هیچ وجه به آن دسترسی پیدا نکرده است.

بلینکن افزود: در واقع، وجوه در آن حساب توسط وزارت خزانه داری نظارت می شود و فقط می تواند برای کالاهای بشردوستانه - غذا، دارو، تجهیزات پزشکی - استفاده شود. هرگز به دست ایرانیان نرسیده است. ما نظارت دقیقی بر وجوه داریم و حق مسدود کردن آنها را برای خود محفوظ می داریم.

گروهی متشکل از ۲۰ سناتور جمهوری خواه از جمله مارشا بلکبرن و مارکو روبیو، لیندسی گراهام، جان تون، مایک لی، آر یوتا، ریک اسکات، جیمز لنکفورد، جان کورنین، و تام کاتن در واکنش به حملات حماس به اسرائیل در نامه ای به جو بایدن رئیس جمهور آمریکا خواسته اند که دارایی های ۶ میلیارد دلاری ایران را که ماه گذشته در توافق تبادل زندانیان آمریکایی از حساب‌های کره جنوبی به قطر آزاد شده بود، مسدود کند.

رسانه های آمریکایی در پی عملیات غافلگیرانه و گسترده «طوفان الاقصی» از سوی نیروهای مقاومت فلسطین علیه رژیم اشغالگر قدس که نه تنها این رژیم بلکه آمریکا را شوکه کرده، درجنگی روانی – تبلیغاتی درصدد فضاسازی برای کشیدن پای جمهوری اسلامی ایران به این جنگ هستند در حالیکه مقامات آمریکایی بصراحت این موضوع را رد کرده اند.

خبرنگار بازار در گفتگو با پروفسور «ویلیام بیمن» استاد دانشگاه مینه سوتا آمریکا به بررسی این موضوع پرداخته که در ادامه می خوانید.

پروفسور ویلیام اورمان بیمن (William O. Beeman) استاد دانشگاه مینه سوتا است. وی همچنین از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۸ ریاست بخش خاورمیانه انجمن مردم شناسی آمریکا را برعهده داشته است. بیمن پیشتر مدیر گروه مطالعات خاورمیانه در دانشگاه براون (Brown) در ایالت رودآیلند و استاد مردم شناسی و مطالعات آسیای شرقی این دانشگاه نیز بود. وی دکترای مردم شناسی را از دانشگاه شیکاگو در سال ۱۹۷۶ دریافت کرد و به خاطر نوشتن چندین جلد کتاب و بیش از ۱۰۰ مقاله علمی در مورد پویش های ارتباطات در ایالات متحده، ایران و غیره بسیار مشهور است.

*در خلال جنگ حماس و اسرائیل، برخی جریات در داخل آمریکا و رسانه های وابسته به آنها از بلوکه شدن مجدد پولهای ایران در قطر خبر دادند که بعدا تکذیب شد. به نظر شما پیامی در اعلام این موضوع نهفته بود؟

من در مورد این اتهام در آمریکا نوشته ام. برای خوانندگان شما، من می خواهم دلیل پشت اتهامات در ایالات متحده را بیان کنم. دلایل این اتهامات پیچیده است و بیشتر به سیاست حزبی در ایالات متحده مربوط می شود تا ایران.

نسخه کمی پیچیده تر از همین دروغ این است که ایران این بودجه را دریافت کرده است و نمی تواند از آنها برای حمایت از حماس استفاده کند زیرا برای اهداف بشردوستانه تخصیص داده شده بود، اما به دلیل دریافت این بودجه، توانستند سایر بودجه های دولتی را تخریب کنند

اول، اتهامات مربوط به ارتباط بین پولهای ایران و حمله حماس منحصراً توسط جمهوری خواهان مطرح شد و این ترفندی بود برای تلاش برای مقصر دانستن رئیس جمهور بایدن برای حمله حماس. اظهارات نادرست زیادی صورت گرفت، اما «حقیقت» در مورد سیاست حزبی بی‌اهمیت است. هدف اصلی «به دست آوردن» امتیاز به صورت بلاغی است.

جاهلانه ترین اظهارنظرها ادعا می کند که ایران این پول را دریافت کرده و بلافاصله از این بودجه برای حمایت از حمله حماس استفاده کرده است. این البته یک دروغ کامل است، اما برای افرادی که نسبت به ایران و بایدن بداخلاقی دارند، فروش این دروغ آسان بود و نگاه به تفسیر رسانه‌های راست‌گرا و اظهار نظر در مورد داستان‌های جدید نشان می‌دهد که بسیاری از مردم این را شنیدند و بلافاصله آن را باور کردند.

نسخه کمی پیچیده تر از همین دروغ این است که ایران این بودجه را دریافت کرده است و نمی تواند از آنها برای حمایت از حماس استفاده کند زیرا برای اهداف بشردوستانه تخصیص داده شده بود، اما به دلیل دریافت این بودجه، توانستند سایر بودجه های دولتی را تخریب کنند که برای حمایت از حماس فرستاده شدند.

زمانی که دولت بایدن قاطعانه به این موضوع اشاره کرد که اولاً این وجوه متعلق به ایران است و هیچ یک از آنها از قطر پرداخت نشده است، نسخه سومی از این داستان شروع به پخش کرد و آن این بود که ایران پس از تسویه حساب این بودجه را پیش بینی کرده بود. بنابراین سایر بودجه های موجود را برای حمایت از حماس پرداخت کرد.

البته همه اینها دروغ محض بود. حماس از ماه ها قبل این حمله را طراحی کرده بود. توافق با ایران مدت ها پس از انجام برنامه ریزی و آماده سازی برای حمله حماس صورت گرفت. ایران نمی توانست پیش بینی کند که ۶ میلیارد دلار از پول خود به عنوان شرط تبادل زندانیان آزاد شود، زیرا مذاکرات قبل از برنامه ریزی برای حمله حماس نهایی نشده بود. پس این اتهامات نادرست و غیر منطقی است.

روایت دیگری که ظاهر شده مدعی است که ایران حزب الله را برای حمله به اسرائیل از لبنان تحریک خواهد کرد و بدین ترتیب ثابت می کند که ایران پشت حمله حماس بوده است. البته این غیرمنطقی است

با این حال، این موضوع همچنان جمهوری‌خواهان به روایت مبنی بر «نرم‌بودن پرزیدنت بایدن در قبال ایران» و امتیازاتی که به ایران «به نوعی» به حمله حماس منجر شد، ادامه می دهند و در نهایت رئیس‌جمهور بایدن مسئول آن بود. روایت جمهوری خواهان مبنی بر اینکه حمله توسط ایران مهندسی، هدایت و حمایت شده است ادامه دارد و اکنون در روایت سیاسی جمهوری خواهان تثبیت شده است و دولت بایدن قادر به مقابله با آن نبوده است.

روایت دیگری که ظاهر شده مدعی است که ایران حزب الله را برای حمله به اسرائیل از لبنان تحریک خواهد کرد و بدین ترتیب ثابت می کند که ایران پشت حمله حماس بوده است. البته این غیرمنطقی است، اما اهریمن‌شدن ایران به یک نقطه ثابت در سیاست آمریکا تبدیل شده است، به طوری که انتشار این نوع روایت بسیار آسان است.

بنابراین، دولت بایدن در پاسخ به این دروغ‌ها، دارایی‌های ایران در قطر را مسدود کرد که نقض توافق ایران و آمریکا بود. اما تلاش برای جلوگیری از دروغ های جمهوری خواه ضروری بود. این نشان می‌دهد که این وجوه هرگز پرداخت نشده است و ایران اکنون نمی‌تواند دریافت آن را پیش‌بینی کند.

و اقدام دیگر دولت بایدن برای مقابله با این لفاظی ها، درگیر شدن در حمایت کامل، با صدای بلند و بسیار علنی از اسرائیل بود. فرستادن وزیر امور خارجه بلینکن به اسرائیل برای یک سخنرانی بسیار احساسی با استناد به ریشه های یهودی خود، و اظهارات رئیس جمهور بایدن در حمایت از اسرائیل برخی از انتقادات جمهوری خواهان را کمرنگ کرد. من نمی گویم که این احساسات غیرصادقانه بود، اما آنها یک نمایش عمدی، به شدت علنی و احساسی حمایت از اسرائیل بود و به نظر می رسد که کار کرده است.

*چقدر ممکن است آمریکا در آینده از این پولها به عنوان اهرم فشار علیه ایران استفاده کند؟ اگر چنین شود چه ضررهای متوجه آمریکا خواهد شد؟

هیچ کس نباید انتظار داشته باشد که این سرمایه ها خیلی زود آزاد شود. این احتمال وجود دارد که پس از انتخابات ۲۰۲۴، زمانی که سرنوشت رئیس جمهور بایدن در مورد ریاست جمهوری او مشخص شود، آنها بی سر و صدا آزاد شوند. اگر ترامپ در سال ۲۰۲۴ مجدداً در انتخابات پیروز می شد، در زمانی که ترامپ بر سر کار بود، سرمایه هرگز آزاد نمی شد. باز هم تاکید می کنم که اینجا مربوط به ایران نیست. این در مورد سیاست های انتخاباتی در ایالات متحده است، جایی که متأسفانه، هر سیاستمداری که هر کاری برای حمایت یا ارائه هر گونه منفعتی به ایران انجام دهد مورد حمله قرار می گیرد.

* تاثیر این جنگ بر آینده مذاکرات هسته ای ایران چیست؟

مناقشه اسرائیل و حماس منجر به توقف هرگونه پیشرفت در مذاکرات هسته ای ایران تا پس از انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ خواهد شد. سناتور لیندسی گراهام (جمهوری خواه از کارولینای جنوبی) گفته است که ایران به طور کامل در حمله حماس مقصر است. سایر جمهوری خواهان نیز همین را گفته اند. برخی خواستار بمباران تاسیسات نفتی ایران برای تخریب پایگاه اقتصادی ایران شده اند. متأسفانه، هر کاری که ایالات متحده اکنون انجام می دهد که منجر به بهبود وضعیت اقتصادی ایران شود، فعلاً متوقف شده است. انجام این کار برای دولت بایدن از نظر سیاسی بسیار خطرناک است. در بهترین حالت، مذاکرات تا پس از ژانویه ۲۰۲۵، زمانی که دولت جدید ریاست جمهوری روی کار است، انجام نمی شود.

اجازه دهید به این نکته هم اشاره کنم که اگر حزب الله از شمال به اسرائیل حمله کند، هر گونه مذاکره بین ایران و آمریکا بر سر مذاکرات هسته ای فوراً لغو خواهد شد.

* این جنگ چه آثاری بر بهبود رابطه ایران و عربستان خواهد داشت؟

یکی از روایاتی که به طور گسترده در ایالات متحده توسط جمهوری خواهان پخش می شود این است که ایران حمله حماس به اسرائیل را طراحی کرد تا از برقراری روابط دیپلماتیک بین اسرائیل و عربستان سعودی جلوگیری کند. ایران اخیرا روابط خود با عربستان سعودی را بهبود بخشیده است. بنابراین این سوال که آیا ایران برقراری روابط عربستان سعودی و اسرائیل را یک خطر می‌بیند یا چیزی که باید از آن جلوگیری کرد، موضوع بسیار مهمی است که ایران باید به صورت دیپلماتیک با آن برخورد کند. اگر سیاستمداران محافظه‌کار آمریکایی (از جمله ترامپ) راه خود را داشته باشند، توافق‌های عربستان سعودی و اسرائیل پیش خواهد رفت، نه تنها به این دلیل که این امر برای امنیت اسرائیل مثبت تلقی می‌شود، بلکه به این دلیل که به ایران «ضربه‌ای مضاعف» خواهد زد. اما دولت ایران باید این اتهام حمایت ایران از حمله را به عنوان راهی برای جلوگیری از این اتحاد جدید جدی بگیرد، زیرا این یک روایت اصلی در ایالات متحده است.

*تاثیر جنگ حماس و اسرائیل بر عادی سازی روابط عربستان و اسرائیل چیست؟

این موضوع در برخی محافل سیاسی به عنوان دلیل اصلی حمله حماس و انگیزه فرضی حمایت ایران از حمله حماس - برای جلوگیری از عادی سازی روابط عربستان سعودی و اسرائیل - ظاهر شده است. فرض بر این است که ایران می خواهد از این امر جلوگیری کند و همچنین فرض بر این است که حماس این را ضربه ای به آرمان خود می داند.

از آنجایی که این موضوع به شدت به عنوان انگیزه ای برای حمله مطرح شده است، اکنون تمام تلاشی از سوی ایالات متحده برای مشاهده عادی سازی انجام خواهد شد.

با این حال، به عنوان آخرین مشاهده، بسیاری از حامیان فلسطینی ها خاطرنشان می کنند که عادی سازی روابط اسرائیل با کشورهای عربی هیچ تأثیری بر آرمان فلسطین نخواهد داشت، زیرا در واقع، کشورهای عربی از لحاظ تاریخی اصلاً از فلسطینی ها حمایت نکرده اند. افراد و گروه‌هایی در داخل کشورهای عربی وجود دارند که از آرمان فلسطین حمایت کرده‌اند، اما خود دولت‌های عربی هرگز حمایت نکرده‌اند. این امر بر حمایت ایران از فلسطینی ها تأکید می کند - و این واقعیت را نشان می دهد که ایران به عنوان یک کشور غیر عربی پشتیبان اصلی و قابل اعتماد آرمان فلسطین بوده است.

کد خبر: ۲۵۰٬۴۴۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha