۲۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۵
توجه به تبعات تغییر اقلیم به کاهش خسارات و افزایش سود اقتصادی کمک می‌کند
رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی:

توجه به تبعات تغییر اقلیم به کاهش خسارات و افزایش سود اقتصادی کمک می‌کند

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی گفت: شناخت المان‌های اقلیمی، ابزارهایی هستند که به ما کمک می‌کند تصمیمات اتخاذ شده با در نظر گرفتن ریسک‌های احتمالی انجام شود.

به گزارش بازار، احد وظیفه رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور در کارگاه منطقه‌ای تغییر اقلیم (اثرات و سازگاری) که به همت مرکز منطقه‌ای آب شهری و با همکاری مؤسسه تحقیقات آب برگزار شد، اظهار داشت: داده‌های هواشناسی منابع عمده و اصلی اقلیم هستند که باید به آنها مراجعه شود.

وی با اشاره به موضوع پنل ارائه خود افزود: من با تکیه بر منابع داخلی، تغییرات دما و بارش کشور را تحلیل کردم تا بدانیم که در مدت حداقل ۵۰ سال چه میزان از بارندگی کاسته شده و چه مقدار دما افزایش یافته که هر دوی این موارد که با تغییرات اقلیمی کشور ما با آن روبروست، موضوع مورد توجه این کارگاه است.

وظیفه گفت: افزایش دما و کاهش بارش باعث کاهش دسترسی به منابع آب می‌شود. افزایش دما موجب تبخیر و کاهش بارندگی از جمله پوشش برف در زمستان‌ها می‌شود. همچنین موجب می‌شود در روزهای سرد سال ذخایر برف در ارتفاعات کاهش یابد و آورده رودخانه‌ها را در فصل گرم کاهش می‌دهد.

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور خاطرنشان کرد: همین امر باعث کم آبی رودخانه‌های دائمی، تبدیل رودخانه‌های دائمی به رودخانه فصلی و خشک شدن زودتر از موعد رودخانه‌های فصلی خواهند شد.

وی اضافه کرد: این موارد تغییراتی است که شاهد هستیم و پایش این تغییرات یکی از مهمترین کارهایی است که بر عهده‌ سازمان هواشناسی است که به طور مرتب نیز در اختیار مسئولان و عامه مردم قرار می‌گیرد.

وظیفه بیان داشت: علاوه بر آن پیش‌بینی‌های فصلی انجام می‌شود و با پایش منطقی و استفاده درست از مفاهیم، ماهیت پدیده‌های در حال رخ دادن را به مردم و مسئولان می‌شناسانیم و اثرات آن را تا حد مناسبی تبیین می‌کنیم تا جامعه و نهادهای تصمیم‌گیر آمادگی لازم را برای مواجه با شرایطی که می‌تواند مخرب باشد، پیدا کرده و استراتژی مناسب را برای اقدامات مجموعه تحت نظر خود اعمال کنند.

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور گفت: این موارد که به آن المان‌های اقلیمی گفته می‌شود، ابزارهایی هستند که به ما کمک می‌کند تصمیمات اتخاذ شده با در نظر گرفتن ریسک‌های احتمالی انجام شود؛ به طوری که سود و آورده اقتصادی را افزایش دهد و خسارات را کم کند.

کد خبر: ۲۵۰٬۴۱۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha