۲۷ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۹
ماجرای کاهش مقاومت وزارتخانه ها برای واگذاری زمین نهضت ملی؛ بیشترین بحث با وزارت علوم
معاون وزیر راه و شهرسازی در گفتگو با «بازار» اعلام کرد

ماجرای کاهش مقاومت وزارتخانه ها برای واگذاری زمین نهضت ملی؛ بیشترین بحث با وزارت علوم

مالکی، معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه سرعت واگذاری زمین نهضت ملی مسکن بیشتر شده است گفت: بیشترین مقاومت در واگذاری زمین را وزارت علوم و تحقیقات داشت.

بازار؛ گروه راه و مسکن: آنطور که آمارهای سازمان ملی زمین و مسکن نشان می دهد تاکنون بیش از ۵۵ هزار هکتار زمین برای طرح نهضت ملی مسکن تامین شده است اما در این چند ماه گذشته اکثر وزارتخانه ها مقاومت زیادی در واگذاری و الحاق زمین برای طرح نهضت ملی مسکن داشتند.

آنطور که مدیر عامل سازمان ملی زمین و مسکن می گوید بیشترین مقاومت را وزارت علوم و تحقیقات داشته است اما وقتی مقرر شد برای کارکنان خود مسکن احداث کند این مقاومت کاهش یافت.

این اقدام نشان می دهد که همه اراضی تامین شده با هر روش و متناسب با شرایط و موقعیت مناطق مختلف برای تولید مسکن در کشور به کار خواهد رفت اما به نظر می رسد برخی از اراضی این قابلیت را ندارد.

آماده سازی زمین های واگذار شده آغاز شده و بخشی از آن با بنیاد مسکن و بخشی نیز با پیمانکاران در حال انجام است. به هر حال زمین هایی که آماده سازی آن به مرحله ای برسد که قابلیت ساخت و ساز داشته باشد آن زمین واگذار می شود

«ارسلان مالکی» معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این پرسش که وضعیت واگذاری زمین در پروژه نهضت ملی مسکن از سوی برخی نهادها و وزارتخانه ها چگونه است؟ آیا بهبود پیدا کرده است؟ گفت: آماده سازی زمین های واگذار شده آغاز شده و بخشی از آن با بنیاد مسکن و بخشی نیز با پیمانکاران در حال انجام است. به هر حال زمین هایی که آماده سازی آن به مرحله ای برسد که قابلیت ساخت و ساز داشته باشد آن زمین واگذار می شود.

تاکنون واگذای زمین روند خوبی داشته است. هم به دلیل طرح جوانی جمعیت و هم عدد واگذاری نهضت ملی مسکن باعث شده تا روند خوبی را طی کنیم

وی افزود: تاکنون واگذای زمین روند خوبی داشته است. هم به دلیل طرح جوانی جمعیت و هم عدد واگذاری نهضت ملی مسکن باعث شده تا روند خوبی را طی کنیم.

مالکی در پاسخ به این پرسش که برخی از وزارتخانه ها مثل نفت، علوم و تحقیقات و جهاد کشاورزی همکاری خوبی با سازمان ملی زمین و مسکن برای الحاق زمین نهضت ملی مسکن نداشتند گفت: این موضوع مربوط به ماده ۱۰ (کلیه وزارتخانه ها، موسسات و دستگاههای دولتی و همچنین شرکتهایی که صد درصد (۱۰۰%) سرمایه و سهام آنها متعلق به دولت می‌باشد، مکلفند نسبت به واگذاری و تحویل رایگان اراضی در اختیار خود که در چهارچوب مکان یابی موضوع ماده (۶) قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن قرار می گیرند) بود. چرا که تمام زمین های نهضت ملی مسکن مربوط به ماده ۱۰ نیست.

بخشی از اراضی که در نهضت ملی مسکن نیاز است در اراضی سایر دستگاه ها تاکنون ۵۵۰۰ هکتار را از دستگاه های دولتی توانستیم که اخذ زمین کنیم

وی افزود: بخشی از اراضی که در نهضت ملی مسکن نیاز است در اراضی سایر دستگاه ها تاکنون ۵۵۰۰ هکتار را از دستگاه های دولتی توانستیم که اخذ زمین کنیم.

مدیر عامل سازمان ملی زمین و مسکن ادامه داد: به هر حال همواره مقاومت هم وجود داشته است.

مالکی با بیان اینکه یکی از طرح‌ها در نهضت ملی مسکن استفاده از اراضی دانشگاه‌ها برای کارکنان و اعضای هیات علمی است، ادامه داد: نحوه اجرای این تفاهم‌نامه به گونه‌ای است که این زمین‌ها را با تفاهم دانشگاه‌ها و وزارت علوم در اختیار کارکنان و هیات علمی قرار دهیم. مسکن دانشگاهی هم برای دولت و هم ‌برای وزارت راه و شهرسازی مهم است و اولویت دارد و باید با همکاری خود دانشگاه‌ها منجر به ساخت مسکن شود.

سازمان ملی زمین و مسکن بیشترین بحث را در مورد واگذاری زمین نهضت ملی مسکن با وزارت علوم و تحقیقات داشت که در نهایت به این نتیجه ختم شد که برای کارکنان وزارت علوم واحد مسکونی احداث شود

وی در پاسخ به این سوال که کدام وزارتخانه در واگذاری زمین نهضت ملی مسکن مقاومت بیشتری داشته و دارند؟ گفت: سازمان ملی زمین و مسکن بیشترین بحث را در مورد واگذاری زمین نهضت ملی مسکن با وزارت علوم و تحقیقات داشت که در نهایت به این نتیجه ختم شد که برای کارکنان وزارت علوم واحد مسکونی احداث شود به همین دلیل این اقدام باعث شد تا مشکلات رفع شود.

مالکی در پاسخ به این پرسش که چه میزان ثبت نام در طرح مسکن ملی انجام شده است؟ گفت: تاکنون چهار میلیون و ۵۰۰ هزار خانواده در طرح مسکن ملی ثبت‌نام کرده اند که فاقد مسکن هستند و پیش از این از تسهیلات دولتی برای تامین مسکن استفاده نکرده‌اند. در قانون جهش تولید مسکن تاکید شده که چهار میلیون مسکن باید ساخته شود زیرا ضرورت و نیاز کشور ما ساخت مسکن است.

وی با تاکید بر اینکه از ابتدای دولت سیزدهم، ساخت مسکن و حل این مساله در قالب نهضت ملی مسکن شروع شده است، گفت: این طرح متفاوت از طرح‌های پیشین است. ما در سازمان ملی زمین و مسکن، در تمام دوران مسکن مهر دولت نهم و دهم ۵۹۰ هزار واحد یا هشت هزار هکتار زمین تامین کردیم که بخشی از آن هنوز تکمیل نشده است ولی اکنون در دو سال گذشته ۵۱ هزار هکتار برای طرح نهضت ملی مسکن تامین کردیم.

۳۴ هزار هکتار این زمین‌ها از الحاق به محدوده شهرها به دست آوردیم. ۱۶ هزار هکتار نیز شهرک‌سازی بوده که برای اولین‌بار در دولت سیزدهم انجام شده است

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: ۳۴ هزار هکتار این زمین‌ها از الحاق به محدوده شهرها به دست آوردیم. ۱۶ هزار هکتار نیز شهرک‌سازی بوده که برای اولین‌بار در دولت سیزدهم انجام شده است.

کد خبر: ۲۵۰٬۳۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha