۲۶ مهر ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۹
بازارچه‌های مرزی یکی از راههای دلار زدایی است
وزیر کشور:

بازارچه‌های مرزی یکی از راههای دلار زدایی است

وحیدی، وزیر کشور یکی از راههای دلار زدایی بازارچه‌های مرزی دانست و تاکید کرد: تعهدات ارزی برای بازارچه‌های مرزی ضرورتی ندارد.

به گزارش بازار، احمد وحیدی عصر چهارشنبه در نشست معاونان اقتصادی استانداری ها که در سالن پیامبر اعظم وزارت کشور برگزار شد، نکاتی را درباره ماموریت های این معاونت و بایدهایی که باید انجام دهند، مطرح کرد.

وی با تاکید بر اینکه معاونت‌های اقتصادی استانداری‌ها باید هشدارهای لازم را نسبت به مشکلات به صدا در آورند و به موقع برای حل آنها اقدام کنند، افزود: شناسایی به موقع مشکلات، پیش بینی آینده و ارائه راه حل، با رعایت این نکته که تلاش شود ابتدا مساله در استان حل و فصل شود، بر عهده معاونان اقتصادی است.

وزیر کشور تصریح کرد: هیچ مشکلی نباید حل نشده باقی بماند. معاونت اقتصادی استانداری ها باید موارد را به ستاد منتقل کنند و این به معنای یکپارچگی برای حرکت در مسیر پیشرفت اقتصاد است.

وحیدی در ادامه در پاسخ به برخی موارد مطرح شده از سوی معاونان اقتصادی استانداری ها به مساله بازارچه های مرزی پرداخت و گفت: تعهدات ارزی برای بازارچه های مرزی ضرورتی ندارد و یکی از راه‌های دلار زدایی همین بازارچه ها هستند.

وی خاطرنشان کرد: این بازارچه ها در تبادل تجاری با کشورهای همسایه می توانند با پول دو طرف یا جریان ریال ایران، تجارت کنند.

مساله انتقال پول‌ها از بانک های استانی به استان های دیگر، موضوعی بود که توسط یکی از معاونان اقتصادی استانداری ها مطرح شد که وزیر کشور تاکید کرد: بانک های هر استان باید منابع را در آن استان هزینه کنند و نمی توانند پول ها را جمع کنند و به استان های دیگر تخصیص دهند.

وحیدی خواستار پیگیری موضوع شد تا سهم قابل توجه و اکثریت پول هر استان، در همان استان هزینه شود.

وی به پیشنهاد ایجاد صندوق پیشرفت و توسعه در استان ها و واگذاری اختیار آن به استاندارها هم اشاره کرد و یادآور شد: حساب پیشرفت در اختیار استانداران قرار دارد و استان ها باید برای فعال کردن این حساب، تلاش کنند.

وزیر کشور همچنین بر تخصیص ۱۵ درصد حق معادن باید به استان های محل استخراج و هزینه بر اساس اولویت استان تاکید کرد و گفت: بی تردید این منابع باعث توسعه استان ها خواهد شد.

وابستگی صنابع به ارز مواد خام باعث عقب ماندگی است
وحیدی بار دیگر بر نقش معاونان اقتصادی استانداری ها در توسعه و پیشرفت استان تاکید کرد و گفت: با توجه به ماموریت های وزارت کشور به عنوان وزارتخانه میاندار و تسهیلگر، مسئول حل مشکلات اقتصادی استان ها هستید و مسایل را باید از طرق مختلف تا رسیدن به نتیجه پیگیری کنید.

وی شناسایی ظرفیت های استان ها را دیگر مسئولیت معاونت اقتصادی استانداری ها برشمرد که بخشی از زنجیره ارزش است و افزود: جلوگیری از خام فروشی و ایجاد صنایع تبدیلی ضروری است.

وزیر کشور ادامه داد: صنایع باید صادرات محور باشند و بتوانند ارز مورد نیاز خود را تامین کنند. وابستگی صنایع به ارز مواد خام و حتی پتروشیمی‌ها درست نیست و باعث عقب افتادگی می‌شود.

وحیدی بار دیگر بر تشکیل اتاق فکر برای توسعه هر استان تاکید کرد و توضیح داد: دستگاه ها ماموریت هایی دارند اما سیاست گذاری کلان با معاونت اقتصادی استانداری است.

وی اضافه کرد: معتقدم همه استان ها باید خودبسندگی داشته باشند و کارها را خودکفا به پیش ببرند. این اقدام باعث بی نیاز شدن از کمک های دولت برای توسعه و پیشرفت استان خواهد شد.

رسیدگی و رصد مداوم بسته های تورمی، مایوس کردن دشمن با تقویت مشارکت مردم در انتخابات، توجه به صنایع دستی، اقتصاد دریامحور، اقتصاد مرزی، بازارچه ها، صادرات محور شدن استان های مرزی، ایجاد کارگروه های مشترک بین استانی برای تبادل نظر و دستیابی به راه های پیشرفت، شیلات، معادن، مبارزه با قاچاق، رسیدگی به فعالیت اتباع خارجی و ساماندهی آنها، گسترش فعالیت دانش بنیان، کاهش آسیب های اجتماعی با تقویت اقتصاد و توسعه روستاها از دیگر موضوعاتی بود که وزیر کشور به آنها اشاره کرد.

وحیدی در پایان این نشست، با محکوم کردن حمله رژیم صهیونیستی به بیمارستانی در غزه و کشتار کودکان، زنان و بیماران، اظهار کرد: آنچه که در جبهه مقاومت روی می دهد هم حماسه است و هم مظلومیت.

وی با ادای احترام به شهدای مقاومت و آرزوی بهبودی هرچه سریع‌تر مجروحان آنها، افزود: مردم مظلوم غزه، نمونه ارزشمندی از مقاومت در این دوران است که در برابر رفتار ددمنشانه رژیم صهیونیستی، ایستادگی می‌کنند.

کد خبر: ۲۵۰٬۲۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha