۳۰ مهر ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۱
لزوم توسعه کشت گلخانه ای | پیوند اشتغال پایدار، تولید و حفظ منابع آبی
در گفتگو با بازار مطرح شد؛ 

لزوم توسعه کشت گلخانه ای | پیوند اشتغال پایدار، تولید و حفظ منابع آبی

گرگان- در شرایطی که نگرانی ها برای پایداری امنیت غذایی افزایش یافته و بحران آب، مردم و مسئولان را نگران کرده، کشت گلخانه ای می تواند بهترین روش برای حل چالش این روزهای حوزه کشاورزی باشد.

بازار؛ گروه استان ها: در شرایطی که بحران کم آبی امکان فعالیت‌های زراعی و باغی را محدود کرده است و نگرانی ها برای امنیت غذایی پایدار افزایش یافته، کشت گلخانه‌ای در محیط‌های کنترل شده، می‌تواند با بهره وری چند برابری ضمن فراهم آوردن اشتغال پایدار تا حدی نگرانی ها را در حوزه کشاورزی کاهش دهد.

امروزه این نوع کشت به یکی از سود آورترین بخش‌های کشاورزی تبدیل شده است. در جدید ترین روش های کشت گلخانه ای میزان مصرف آب به طرز چشمگیری کاهش یافته و علاوه بر آن با این روش ها، در هر نقطه‌ای از کشور بدون توجه به اقلیم و نوع خاک می توان هر نوع محصولی را برداشت کرد.

توسعه این نوع کشت نیازمند حمایت دولت از کشاورزان در زمینه اعطاء تسهیلات و آموزش و ترویج در این حوزه است. در همین رابطه خبرنگار بازار گفتگویی را با «افشین موسویان» نائب رئیس انجمن ملی گلخانه سازان کشور و مدیر عامل شرکت برگ سبز مشتاق ترتیب داده است. موسویان معتقد است گلخانه سبب ایجاد اشتغال پایدار شده و در محیط های مختلف می توان از روش های متفاوت کشت در این محیط استفاده کرد.

* مزایای کشت گلخانه ای نسبت به کشت در زمین های زراعی چیست؟

پرورش گلخانه ای روشی نوین در زمینه تولید گل، نهال و سبزیجات بوده که اخیرا موضوع پرورش درختچه ها و درختان مثمر در محیط گلخانه هم مطرح شده است. دلیل عمده استفاده از این محیط، حفظ منابع آبی و دسترسی گیاه به آب مناسب است. زیرا گیاهانی که در داخل گلخانه ها کشت می شوند مصرف آب آنها به مقدار قابل توجهی کاهش پیدا می کند که با توجه به قرار گیری کشور ما در منطقه خشک و نیمه خشک این موضوع بسیار حائز اهمیت است.

تنظیم میزان انتقال مواد غذایی به خاک در این روش نیازمند توجه زیادی است زیرا در صورت بروز اشتباه، خسارات زیادی به بار می آورد

یکی دیگر از دلایل استفاده از گلخانه ها مدیریت بهتر کشت و کار و همچنین کنترل بهتر بیماری ها و آفات به واسطه ایزوله بودن این محیط است. گلخانه ها زمینه اشتغال پایدار را فراهم کرده زیرا بهره مندی از محیط گلخانه در طول سال و در فصول مختلف به مراتب بیشتر از زمین های زراعی است.

* کشت در محیط گلخانه ای به چند روش انجام می شود؟

کشت خاکی، کشت هیدروپونیک و روش نوین تری به نام ایروپونیک انواع روش های کشت گلخانه ای است.

لزوم توسعه کشت گلخانه ای | پیوند اشتغال پایدار، تولید و حفظ منابع آبی

* کشت هیدروپونیک و ایروپونیک مناسب چه محیط هایی است و چه مزایایی دارد؟

در روش ایروپونیک از بخار آب استفاده می شود و مواد غذایی از طریق بخار به ریشه گیاه تزریق می شوند. این روش به تکنولوژی بسیار پیشرفته ای نیاز دارد و در مناطقی که آب و خاک مناسبی در اختیار نیست به عنوان بهترین روش پیشنهاد می شود.

به خودی خود مصرف آب در گلخانه ها حتی به شیوه های قدیمی کاهش پیدا می کند اما در روش هایی نظیر هیدروپونیک و ایروپونیک شاهد کاهش چند برابری مصرف آب نسبت به روش های دیگر هستیم. در روش هیدروپونیک بافت خاک مصنوعی بوده و مواد غذایی به واسطه آب به گیاه تزریق می شوند.

استفاده از کشت طبقاتی برای برخی از گیاهان که می توانند به این روش رشد پیدا کنند، مناسب است

تنظیم میزان انتقال مواد غذایی به خاک در این روش نیازمند توجه زیادی است زیرا در صورت بروز اشتباه، خسارات زیادی به بار می آورد اما به طور کلی روش بسیار خوبی محسوب می شود. این روش برای مناطقی که خاک حاصلخیز نداشته و همچنین برای کشت محصولات استراتژیکی که سلامت آنها از نظر برخی بیماری ها حائز اهمیت بوده مناسب است.

* نظر شما در خصوص کشت طبقاتی در محیط گلخانه چیست؟

صنعت گلخانه در کشور ما وارداتی است و ما در حال بومی سازی این صنعت هستیم. گلخانه ذاتا یک کشت طبقاتی محسوب شده و اکنون هم کشت های طبقاتی در سایر کشور ها در حال انجام است. به طور کلی از عنوان «درختی» برای برخی محصولات گلخانه ای نظیر گوجه، خیار و غیره استفاده می شود زیرا در گذشته هم از فضای داخل گلخانه به عنوان بستر رشد استفاده میشد.

استفاده از کشت طبقاتی برای برخی از گیاهان که می توانند به این روش رشد پیدا کنند، مناسب است زیرا می توان از فضای داخل گلخانه حداکثر استفاده را برد. هر کشتی را نمی توان به صورت طبقاتی انجام داد و عمدتا پرورش گیاهان برگی به این شیوه مفید تر خواهد بود.

کد خبر: ۲۵۰٬۲۲۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha