۲۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۴
گسترده کانون‌های بیماری‌های دامی با واکسیناسیون موفق کاهش یافت
سازمان دامپزشکی:

گسترده کانون‌های بیماری‌های دامی با واکسیناسیون موفق کاهش یافت

سازمان دامپزشکی اعلام‌کرد: این سازمان در راستای پیشگیری و مبارزه با شیوع انواع کانون‌های بیمارهای دامی در کشور مبادرت به حجم گسترده ای از عملیات واکسیناسیون داشته است.

به گزارش بازار، امین اسدی مشاور معاون وزیر و مدیر روابط عمومی سازمان دامپزشکی با بیان اینکه تعداد کانون بیماری تب برفکی در دام سنگین در بین سال ۹۶ تا ۱۴۰۲ از ۹۴۱ کانون به ۱۰۰ کانون کاهش یافته است، تصریح‌کرد: این در حالی است که شتاب این کاهش از سال ۱۴۰۰ به بعد سریع‌تر طی شده است.

اسدی، این کاهش کانون‌های بیماری را مرهون انجام واکسیناسیون گسترده تب برفکی گاوی در در سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ عنوان کرد.

وی درباره بیماری تب برفکی و تعداد کانون تب برفکی در دام سبک از سال ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۲ نیز گفت: با واکسیناسیون انجام شده، تعداد کانون‌های این بیماری نیز از ۲۳۴ کانون در سال ۹۶ به ۶۸ کانون در سال ۱۴۰۱ و ۳۱ کانون در ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۲ کاهش یافته است.

مشاور معاون وزیر جهاد کشاورزی در ادامه از دستاوردهای واکسیناسیون در کاهش بیماری لمپی‌اسکین از سال ۹۶ تا ۱۴۰۲ خبر داد و گفت: با واکسیناسیون انجام شده تعداد کانون بیماری لمپی‌اسکین که در سال ۹۶ تعداد ۳۴ کانون بود و در روندی افزایشی در سال ۹۸ طغیان کرده و به ۲ هزار و ۳۱۶ کانون رسیده بود، در سال ۱۴۰۰ به ۱۵۳ کانون و در سال ۱۴۰۱ به ۳۱ کانون فروکش کرد که با توجه به مهار این بیماری به ۱۴ کانون در ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۲ به نظر می‌رسد تا پایان سال ۱۴۰۲ توفیق جدیدی در کاهش این میزان کانون بیماری نیز رخ داده باشد.

وی همچنین از تاثیرات مثبت عملیات واکسیناسیون بر کاهش کانون بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک خبر داد که تعداد آن از ۴۲۱ کانون در سال ۹۶ به ۵۵ کانون در سال ۱۴۰۱ و ۱۵ کانون در نیمه نخست سال ۱۴۰۲ کاهش قابل ملاحظه ای داشته است. اتفاقی که مرهون افزایش واکسیناسیون PPR از حدود ۲۴ میلیون دز به بیش از ۶۹ میلیون دز در سال ۱۴۰۱ و ۶۲ میلیون دز فقط در نیمه نخست سال ۱۴۰۲ بوده است.

کد خبر: ۲۵۰٬۱۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha