۲۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۱
تاثیرپذیری شدید ایران از تغییر اقلیم| نشانی از مقابله با این پدیده در برنامه هفتم نمی‌بینیم
رئیس سازمان هواشناسی مطرح کرد

تاثیرپذیری شدید ایران از تغییر اقلیم| نشانی از مقابله با این پدیده در برنامه هفتم نمی‌بینیم

رییس سازمان هواشناسی با اشاره به اینکه در برنامه هفتم توسعه نشانی از پدیده تغییر اقلیم نمی‌بینیم افزود: آسیب پذیری شدید ایران از پدیده تغییر اقلیم، ضروت توجه به این پدیده را مورد تاکید قرار می دهد.

به گزارش بازار، سحر تاجبخش در مراسم افتتاحیه گردهمایی منطقه‌ای تغییر اقلیم (اثرات و سازگاری) که در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه ۲۶ و ۲۷ مهرماه در حال برگزاری است، گفت: پدیده تغییر اقلیم و پیامدهای خسارت بار آن ایجاب می‌کند که دستگاه‌های مختلف اجرایی و قانون‌گذاری کشور توجه ویژه‌ای به این پدیده داشته باشند، اما متاسفانه شاهد هستیم که در برنامه هفتم توسعه به عنوان یکی از اسناد مهم و بالادستی کشور نسبت به این پدیده بی‌توجهی شده است و نشانی از پدیده تغییر اقلیم و راهکارهای مقابله با آن را در این سند مهم نمی‌بینیم.

رییس سازمان هواشناسی کشور در ادامه سخنان خود با ارائه گزارشی درباره آخرین تغییرات وضعیت بارش‌های جوی و دمایی منطقه و جهان افزود: پدیده تغییر اقلیم تمام قاره‌های جهان به ویژه اروپا و آسیا را تحت تاثیر قرار داده و در این مناطق شاهد این هستیم که روندهای بارشی چه به لحاظ زمانی و چه به لحاظ کمی دچار تغییر شده است.

تاجبخش اضافه کرد: افزایش دما و تغییر الگوهای بارش مهم‌ترین پیامد تغییر اقلیم است که شدت و قدرت آن در منطقه خاورمیانه به مراتب بیشتر است.

وی در همین رابطه افزود: در سال‌های گذشته در حالی شاهد افزایش بارش‌ها در مناطقی مانند پاکستان آن هم به صورت سیلاب‌های ویرانگر هستیم که در بسیاری از مناطق دیگر مانند بخش‌های قابل توجهی از ایران میزان ریزش‌های جوی کاهش یافته است و در مقابل میزان دمای هوا افزایش یافته است.

رییس سازمان هواشناسی کشور با تاکید بر ضرورت برنامه‌ریزی برای مقابله با پدیده تغییر اقلیم و پیامدهای خسارت بار آن اظهار داشت: بررسی‌ها و پژوهش‌های علمی نشان می‌دهد که پدیده تغییر اقلیم در نقاط مختلف جهان با پیامدهای مثبت و منفی همراه است، اما شمار پیامدهای منفی آن به ویژه در منطقه خاورمیانه به مراتب بیشتر است که از جمله آن‌ها می‌توان به تغییر در الگوهای سکونت، کاهش تولیدات کشاورزی، کاهش شاخص‌های بهداشتی و سلامت افراد و کاهش شدید منابع آب شرب اشاره کرد.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه باید برای مقابله بهتر با پدیده تغییر اقلیم موضوع سازگاری و انطباق پذیری مورد توجه مدیران و مسولان باشد، اضافه کرد: مقاوم‌سازی زیر ساخت‌ها و توجه به مفهوم توسعه پایدار در برنامه ریزی‌ها از جمله اقداماتی است که می‌تواند پیامدهای منفی تغییر اقلیم را در ایران و دیگر کشورهای جهان کاهش دهد و شرایط زیستی کره زمین را در آینده بهتر کند.

تاجبخش در بخش پایانی سخنان خود نیز با اشاره به ضرورت توجه ویژه دستگاه‌ها و نهادهای اجرایی کشور به مفهوم پدیده تغییر اقلیم، از وزارت نیرو، وزارت جهاد کشاورزی، سازمان محیط زیست و وزارت صمت را به عنوان اصلی‌ترین دستگاه‌های متولی یاد کرد که باید پدیده تغییر اقلیم را جدی بگیرند و در برنامه‌ریزی‌های خود این پدیده را مورد توجه قرار دهند.

کد خبر: ۲۵۰٬۱۶۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha