۲۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۹
دلار آزاد در مرز ۵۰ هزار تومان| ورود سرمایه گذاران به بازار ارز در شرایط کنونی ریسک بالایی دارد
«بازار» گزارش می دهد

دلار آزاد در مرز ۵۰ هزار تومان| ورود سرمایه گذاران به بازار ارز در شرایط کنونی ریسک بالایی دارد

پیش بینی کارشناسان از رشد هیجانی قیمت ارز در حالی درست از آب درآمد که نرخ دلار پس از افزایش غیر واقعی، هم اکنون بر مدار نزول قرار گرفته و ورود آن به کانال ۴۹ هزار تومان بعید نیست.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: پس از افزایش غیر واقعی نرخ ارز در پی تحولات منطقه ای و به دنبال آن رسیدن قیمت دلار به بیش از ۵۳ هزار تومان، کارشناسان از همان ابتدا هشدارهای لازم در خصوص هیجانی بودن رشد قیمت ها در بازار ارز را به مردم دادند. البته خیلی ها با بی توجه ای به هشدار موقتی بودن افزایش قیمت ارز، بی گدار به آب زدند و برای تهیه این کالا راهی بازار ارز شدند.

اقدامی که در روزهای اولیه وقوع جنگ بین نیروهای حماس و رژیم صهیونیستی باعث شد تقاضای کاذب برای خرید ارز در این بازار بالا رود، بانک مرکزی نیز در راستای مدیریت بازار و جلوگیری از رشد بی منطق قیمت ها با بمباران ارزی در بازارهای رسمی همچنین تامین ارز مورد نیاز متقاضیان واقعی، مانع از افزایش غیر واقعی نرخ ها در این بازار شد.

رویکرد قابل توجهی که التهاب بازار ارز را خیلی سریع فرو نشاند و باعث شد تا قیمت ها نیز مسیر بازگشت را در پیش گیرند، به طوری که هم اکنون دلار بازار آزاد با سیری نزولی در آستانه ورود به کانال ۴۹ هزار قرار گرفته و قیمت انواع سکه نیز به نرخ نزدیک به قبل از تحولات منطقه رسیده است.

افزایش قیمت ارز که بخش عمده آن ناشی از ایجاد جو روانی بازار توسط دلالان سودجو اتفاق افتاد، موجب شد تا خیلی ها بدون توجه به عواقب آن برای خرید دلار وارد بازارشوند، در چنین شرایطی دلالان و سفته بازان نیز توانستند از این موقعیت مناسب سودهای کلانی را به جیب زنند

سود دلالان و زیان سرمایه گذاران در بازار ارز!

افزایش قیمت ارز در اوائل هفته گذشته که بخش عمده آن ناشی از ایجاد جو روانی بازار و شانتاژ خبرهای دروغین توسط دلالان سودجو اتفاق افتاد، موجب شد تا خیلی ها بدون توجه به عواقب آن برای خرید دلار با قیمت بالا هیجانی وارد بازار ارز شوند، در چنین شرایطی دلالان و سفته بازان نیز توانستند از این موقعیت مناسب سودهای کلانی را به جیب زنند.

البته نرخ ارز که در روزهای اولیه جنگ بین نیروهای حماس و صهیونیستها سیر صعودی را می پیمائید و طی ۵ روز بیش از ۴ هزار تومان افزایش یافت، خیلی دوام نیاورد و پس از چند روز همان خریداران ارز گران، فروشنده دلار در بازار با نرخ ۵۰ و ۵۱ هزار تومان شدند.

حال با تخلیه هیجان بازار ارز همچنین انتشاراخبار مثبت از وجود منابع ارزی قابل توجه کشور، قیمت دلار در کانالهای تلگرامی همچنان در مسیر کاهشی قرار گرفته است. آنطور که به گفته کارشناسان زمانی که هیچ اتفاق خاصی در اقتصاد کشور رخ نداده تا بر نوسان قیمت ارز تاثیر گذار شود، بنابر این رشد بی منطق قیمت ها در بازار ارز طی هفته گذشته هیجانی و غیر واقعی بوده و به احتمال زیاد دلار طی روزهای آینده دوباره در بازار آزاد و کانالهای تلگرامی به زیر ۵۰ هزار تومان باز می گردد.

پس از تحولات اخیر منطقه ای خیلی فکر می کردند دامنه این تنش به برخی کشورهای دیگر هم برسد، بنابراین اقدام به خرید ارز کردند، اما پس از آنکه رژیم صهیونیستی اعلام کرد ردی از دخالت ایران به نیروهای حماس در این حمله دیده نمی شود، این موضوع باعث کاهش نرخ ارز در بازار شد

کاهش نرخ ارز در پی عدم دخالت ایران در جنگ

اسفندیار شاه منصوری، کارشناس بازار در گفتگو با خبرگزاری «بازار» درباره علل نوسانات نرخ ارز در چند روز گذشته گفت: پس از تحولات اخیر منطقه ای و حمله حماس به صهیونیستها خیلی فکر می کردند دامنه این تنش به برخی کشورهای دیگر هم برسد در چنین شرایطی برای حفظ سرمایه هایشان و بعضا کسب سود از ارز اقدام به خرید آن در بازار کردند، اما پس از آنکه رژیم صهیونیستی اعلام کرد؛ ردی از کمک و دخالت ایران به نیروهای حماس در این حمله دیده نمی شود و از طرفی خود مسئولان داخلی نیز حمله به رژیم جعلی اسرائیل را فقط کار حماس دانستند، قیمت دلار که در مسیر رشد قرار گرفته بود و به حدود ۵۵ هزار تومان رسید، در سراشیبی قیمت قرار گرفت.

وی خاطر نشان کرد: این موضوع باعث شد تا دلار در بازار آزاد پله پله کاهش و به ۵۰ هزار تومان نزدیک شود. کاهش قیمتی که خیلی از افراد بدون ریسک اقدام به خرید ارز در بازار آزاد کرده بودند دچار زیان شوند، زیان این افراد به دلیل آن بود که نسبت به اظهارات کارشناسان در خصوص هیجانی بودن بازار ارز بی توجه بودند، البته بانک مرکزی در شرایط افزایش میزان تقاضا برای ارز، نیاز متقاضیان واقعی به این کالا را در بازارهای رسمی تامین کرد و ارز به مقدار لازم در بازار تزریق شد، اقدامی که باعث شد؛ رشد بی منطق ارز در بازار متوقف و کاهشی شود.

هر چند در مواقع وقوع تنش های بین المللی یا منطقه ای، بازار ارز شرایط خاصی به خود می گیرد و معلوم نیست نرخ ها چگونه رقم خورد، زیرا نوسانات ریسک سیستماتیک در چنین شرایطی نمی تواند به درستی قابل کنترل باشد، اما بازار هم اکنون تحت مدیریت بانک مرکزی است

کنترل سخت بازار به دنبال نوسانات ریسک سیستماتیک!

این کارشناس بازار در ادامه اظهار داشت: خروج بازار از تلاطم ارزی در پی افزایش نرخ آن که دلار در حال ثبت سقف های جدید قیمتی بود، موجب شده است تا بازار ارز هم اکنون به آرامش برسد، هر چند در مواقع وقوع تنش های بین المللی، منطقه ای بازار ارز شرایط خاصی را به خود می گیرد و معلوم نیست نرخ ها چگونه رقم خورد، زیرا نوسانات ریسک سیستماتیک در چنین شرایطی نمی تواند به درستی قابل کنترل باشد، اما هم بانک مرکزی و هم مردم اکنون می دانند که افزایش قیمت ارزی که در چند روز گذشته اتفاق افتاد ناشی از جو روانی بازار و ترس از احتمال تورم انتظاری بود.

شاه منصوری با بیان اینکه تا قبل از این اتفاقات یعنی جنگ بین نیروهای حماس و رژیم صهیونیستی بازار شرایطی آرامی را سپری می کرد و مردم منتظر کاهش نرخ ها در این بازار بودند افزود: با وجودی که نرخ تعادلی ارز ۵۵ هزار تومان است اما بحث انجام مذاکرات برای حل مسئله اف ای تی اف همچنین آزادی ارزهای بلوکه شده فضا را بسمت گشایش و کاهش نرخ ارز می برد و انتظار این بود که درصورت رفع مشکلات و انجام مذاکرات دلار به ۴۵ هزار تومان هم برسد اما با از سرگیری تنش های منطقه ای قیمت ها در بازار ارز دچار تغییر شد و این افزایش نرخ ارز، طلا و سکه را نیز گران شدند.

به گفته کارشناسان با توجه به تحولات منطقه ای، معلوم نیست نرخ ها در روزهای آینده در بازار چگونه رقم خورد، کارشناسان تاکید دارند؛ هر گونه سرمایه گذاری یا خرید ارز در چنین شرایطی ریسک بالایی دارد و احتمالا معامله گران را را با زیان مواجه کند

دلار آزاد در کانال ۵۰ هزار تومان؛ سکه ۲۸ هزار ۵۰۰

آخرین قیمت ها در بازار آزاد طلا اکنون حاکی از آن است که قیمت هر گرم طلای ۱۸عیار ۲ میلیون و ۳۷۱ هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۲۸ میلیون و ۵۰۰ همچنین طرح قدیم ۲۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است. قیمت نیم‌سکه بهار آزادی نیز ۱۵ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان، ربع سکه ۱۰ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان و سکه یک‌گرمی ۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد. هر مثقال طلا نیز در بازار داخلی، ۱۰ میلیون و ۲۷۱ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است.

در بازار ارز نیز اگر چه دلار آزاد در کانال ۵۰ هزار تومان قرار دارد ولی در معاملات مرکز مبادله ارز و طلای ایران، هر اسکناس دلار آمریکا به ۴۱ هزار و ۲۲۲ تومان و نرخ حواله دلار نیز به ۳۷ هزار و ۴۷۴ تومان رسیده است. قیمت هر اسکناس یورو نیز در مرکز مبادله ایران به ۴۳ هزار و ۴۶۷ تومان و نرخ حواله یورو نیز به ۳۹ هزار و ۵۱۶ تومان رسیده است.

بنا به این گزارش، اگرچه قیمت ها در بازار ارز پس از افزایش قیمت آن در هفته گذشته هم اکنون روندی نزولی را می پیماید و دلار در کانال ۵۰ هزار تومان قرار دارد اما به گفته کارشناسان با توجه به تحولات منطقه ای و دنیا در پی وقوع آتش جنگ بین فلستین و رژیم جعلی اسرائیل، معلوم نیست نرخ ها در روزهای آینده در بازار چگونه رقم خورد، کارشناسان تاکید دارند؛ هر گونه سرمایه گذاری یا خرید ارز در چنین شرایطی ریسک بالایی دارد و احتمالا معامله گران را را با زیان مواجه کند.

کد خبر: ۲۵۰٬۱۳۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha