۲۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۹
نشست کمیسیون «شورایعالی هماهنگی اقتصادی سران قوا» برگزار شد
با موضوع بررسی رفع تعهد ارزی صدور خدمات فنی مهندسی؛

نشست کمیسیون «شورایعالی هماهنگی اقتصادی سران قوا» برگزار شد

یکصد و پنجاه و سومین نشست کمیسیون «شورایعالی هماهنگی اقتصادی سران قوا» با موضوع «بررسی درخواست رفع تعهد ارزی صدور خدمات فنی مهندسی» به ریاست محسن رضایی، دبیر این شورا برگزار شد.

به گزارش بازار، صد و پنجاه و سومین نشست کمیسیون شورایعالی هماهنگی اقتصادی سران قوا با موضوع «بررسی درخواست رفع تعهد ارزی صدور خدمات فنی مهندسی» و «بررسی درخواست واگذاری سهام پالایشگاه نفت امام خمینی(ره) شازند به بنیاد شهید و امور ایثارگران» به ریاست محسن رضایی، دبیر این شورا برگزار شد.

در این نشست، شاهین مستوفی، مدیر کل دفتر حسابرسی مالیات سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه اکثر شرکت‌های فنی مهندسی که در سال‌های ۱۳۹۷، ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ مکلف به بازگرداندن ۱۰ درصد درآمد ارزی بوده‌اند، این تکلیف را انجام نداده‌اند تاکید کرد: ایراد قانونی در شیوه معافیت از مالیات با توجه به فرآیند بازگرداندن تعهد ارزی، وجود دارد.

وی افزود: راهکار پیشنهادی سازمان مالیاتی به این صورت است که عملکرد شرکت‌های صادرکننده خدمات فنی مهندسی مورد تایید سازمان برنامه و بودجه که متعهد به برگشت ارز، در سال‌های ۱۳۹۷، ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ بودند، بر اساس صورت وضعیت آن ۳ سال و تایید کارفرما، محاسبه و بر اساس آن ۱۰ درصد رفع تعهد ارزی با مهلت ۳ ماهه صورت بگیرد.

در ادامه این نشست همچنین محمود اسکندری، مدیر کل خدمات فنی مهندسی سازمان توسعه و تجارت گفت: برخی شرکت‌ها، رتبه سازمان برنامه و بودجه را ندارند اما در خارج از کشور فعالیت و درآمدزایی داشته‌اند؛ لذا پیشنهاد می‌شود قید «مورد تایید برنامه و بودجه» برداشته شود.

وی با بیان درخواست افزایش مهلت از ۳ ماه به یک سال تصریح کرد: به‌صورت کلی، سازمان توسعه و تجارت با تعهد ارزی شرکت‌های صادرکننده خدمات فنی-مهندسی همواره مخالف بوده است و این قانون را اشتباه می‌داند؛ فلذا اگر تعهد ارزی آن ۳ سال رفع شود، مشکل مالیات هم رفع خواهد شد.

در نهایت با نظر محسن رضایی، مقرر شد که بررسی امکان تسویه حساب سال‌های ۱۳۹۷، ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ از طریق بودجه سال ۱۴۰۳ انجام شود و در صورت عدم حصول نتیجه از این طریق، این موضوع در جلسه شورای سران مطرح شود.

دبیر شورایعالی هماهنگی اقتصادی سران قوا درباره دستور دوم جلسه یعنی «بررسی درخواست واگذاری سهام پالایشگاه نفت امام خمینی شازند به بنیاد شهید و امور ایثارگران» تصریح کرد که معضل رفع دیون از طریق واگذاری اموال دولت تنها در مورد بنیاد شهید و امور ایثارگران نیست و بسیاری از سازمان‌ها و نهادها درگیر این موضوع هستند و در این باره مقرر شد که دبیرخانه شورایعالی هماهنگی اقتصادی سران قوا پس از دریافت پیشنهادات بنیاد شهید و امور ایثارگران برای حل این مشکل در قالب بودجه ۱۴۰۳، موضوع را در دولت مطرح کند.

کد خبر: ۲۵۰٬۱۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha