۳۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۹
خسارت بالای پروانه‌های دُم قهوه‌ای به جنگل‌های ارسباران
فیلم استان‌ها؛

خسارت بالای پروانه‌های دُم قهوه‌ای به جنگل‌های ارسباران

تبریز- در هفته‌های اخیر طغیان آفت پروانه دُم قهوه‌ای در جنگل‌های ارسباران باعث بروز خسارت‌های بالایی شده و درختان سرسبز این جنگل بی‌برگ شده‌اند.

به گزارش خبرنگار بازار، پروانه دم قهوه‌ای آفت برگ خوار است که به درختان جنگلی و درختان میوه حمله می‌کند. گونه این آفت در جنگل‌های ارسباران تعیین شده بود و براساس مطالعه زیست شناسی در سال‌های ۱۳۷۶ تا ۱۳۷۸ در نقاط مختلف جنگل‌های ارسباران، حشرات بالغ این آفت از اواخر بهار ظاهر شده و پس از جفت گیری، پروانه ماده دستجات تخم خود را پشت برگ‌های میزبان قرار می‌دهد.

پس از دوره رشد جنینی، لاروهای سن اول از اوایل مرداد ماه ظاهر شده و در ابتدا از پارانشیم روی برگ‌ها تغذیه می‌کنند. این لاروها ضمن دو مرحله پوست اندازی و تغذیه به تدریج تا شروع فصل سرما با تنیدن تارهای ابریشمی لانه‌ای را ایجاد کرده و تا بهار سال بعد در داخل آن زمستان گذرانی می‌کنند. در بهار سال بعد لاروهای سن سوم زمستان گذران از لانه‌ها خارج شده و دوباره به تغذیه از برگ‌ها و جوانه‌ها شروع می‌کنند.

در بهار سال بعد لاروهای سن سوم بعد از دو تغییر جلد، در لابلای برگ‌ها به شفیره تبدیل می‌شوند. حدود ۲۰ روز بعد پروانه‌های بالغ ظاهر می‌شوند. بدین ترتیب آفت یک نسل در سال ایجاد می‌کند.

خسارت پروانه دُم قهوه‌ای به ۵۰۰ هکتار از جنگل‌های اهر
مدیرکل دفتر حفاظت و حمایت سازمان جنگل‌های کشور در این خصوص گفت: آفت «پروانه دُم قهوه‌ای» در حدود ۵۰۰ هکتار از جنگل‌های فندقلوی شهرستان اهر در روستاهای افیل، بهل و گوراوان حالت طغیانی داشته و در حال مبارزه با این آفت هستیم.

داور نامدار افزود: هر ساله با آفت «پروانه دُم قهوه‌ای» عملیات مبارزه در استان‌های مختلف کشور از جمله آذربایجان شرقی و اردبیل صورت می‌گیرد ولی حالا ما اهمیت مقابله را بیشتر می‌دانیم و معتقدیم مقابله با این آفت که طبیعتاً خسارت‌هایی به جنگل‌ها وارد می‌کند اگر امروز هزینه کنیم فردا در حفظ جنگل‌ها سربلند خواهیم بود.

وی اظهار داشت: مهم‌ترین اقدامات مقابله با آفت «پروانه دُم قهوه‌ای» بایستی در فصل پاییز و زمستان صورت گیرد تا شیوع این آفت به مرحله طغیان نرسد. لانه‌های زمستان گذران «پروانه دُم قهوه‌ای» را قصد داریم در فصل پاییز و زمستان از جنگل‌های ارسباران و فندقلو جمع‌آوری کنیم.

خسارت آفت پروانه دُم قهوه‌ای به کشاورزان کمتر از پیامدهای اقتصادی کرونا نیست
احمد محرم‌زاده نماینده مردم اهر و هریس نیز در این خصوص با اشاره به اینکه خسارت آفت پروانه دُم قهوه‌ای به کشاورزان کمتر از پیامدهای اقتصادی کرونا نیست افزود: در شهرستان اهر و جنگل‌های فندقلو شاهد طغیان این آفت هستیم.

وی با بیان اینکه باید سازمان جنگل‌ها و مسئولان استانی به صورت فوری به موضوع ورود کنند، ابراز داشت: نیازمند محلول‌پاشی هوایی در مناطق آلوده به آفت پروانه دُم قهوه‌ای در جنگل فندقلوی شهرستان اهر هستیم چراکه طغیان این آفت می‌تواند خسارت جبران‌ناپذیری به جنگل‌های این شهرستان وارد کند.

محرم‌زاده افزود: در خصوص مبارزه با آفت پروانه دُم قهوه‌ای در منطقه‌ی حفاظت شده فندقلوی شهرستان اهر بایستی از دیدگاه‌ها و ظرفیت روستاییان بومی حاشیه این مناطق جنگلی نیز استفاده کنیم.

فیلم از علی دایلاری

کد خبر: ۲۴٬۹۹۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha