۲۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۰
ثبت درآمد ۱۰ هزار میلیارد تومانی موقوفات تا پایان امسال
رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه عنوان کرد

ثبت درآمد ۱۰ هزار میلیارد تومانی موقوفات تا پایان امسال

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در همایش وقف، بقاع متبرکه و امنیت گفت: امروز از مدل اجاره‌ای به مدل مشارکتی رسیده‌ایم و تا پایان امسال به رقم ۱۰ هزار میلیارد تومان از درآمد موقوفات خواهیم رسید.

به گزارش بازار، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی خاموشی رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه امروز ۲۵ مهر در همایش وقف، بقاع متبرکه و امنیت که در سالن همایش‌های بین‌المللی هتل ارم تهران برگزار شد، با بیان اینکه امیدواریم به زودی نابودی رژیم صهیونیستی را مشاهده کنیم، گفت: سازمان وقف هیچ بودجه دولتی ندارد و به نظر بنده باید ردیفی در منابعی که در اختیار حاکم اسلامی قرار دارد، ایجاد کنیم و نام آن را منبع وقف بنامیم. وقف جنبه مالی است که فرد واقف آن را حبس کرده و برای نیتی قرار می‌دهد. این حبس مال پس از وقف مالکیت شأنی دارد و تغییر امر وقف امکان‌پذیر نیست.

وی افزود: نخستین گزاره برای سازمان وقف و متولیان، حفظ موقوفه است. امروز بیش از ۲۱۳ هزار موقوفه وجود دارد و در همه آن‌ها به نیات واقفان عمل می‌شود. مقام معظم رهبری وقف پول را تایید کردند و در دو سال اخیر موقوفات خوب پول داشته‌ایم که بسیار تاثیرگذار است؛ لذا حفظ موقوفات برای متولیان بسیار مهم است و باید آن‌ها را به خوبی حفظ کنند.

خاموشی گفت: کارکرد سازمان اوقاف و امور خیریه حفظ اعیان موقوفه برای موقوفاتی است که تولیت ندارند. در دو سال اخیر دو و نیم برابر عمر وقف در ایران اسناد ثبتی برای موقوفات صادر شده که این مسئله تا پایان سال ۱۴۰۳ به پایان خواهد رسید. مفهوم این امر آن است که بسیاری از دعاوی ما در محاکم حل می‌شود.

وی افزود: مسئله بعدی افزایش منافع وقف است. ظرفیت نهفته در اوقاف بسیار توانمند است که باید به خوبی بدان پرداخت. امروز از مدل اجاره‌ای به مدل مشارکتی رسیده‌ایم و تا پایان امسال به رقم ۱۰ هزار میلیارد تومان از درآمد موقوفات خواهیم رسید. مولدسازی وقف اهمیت دارد.

خاموشی گفت: سازمان اوقاف امروز در موضوعات مسکن، اقتصاد دریاپایه، انرژی خورشیدی، انرژی سبز، دانش‌بنیان‌ها، راه‌سازی و ریل‌گذاری و ... فعالیت‌های بسیار خوبی داشته است. امروز ۲۸۰ بقعه در کشور از انرژی خورشیدی بهره‌مند هستند که این تعداد در آینده به ۶۰۰ بقعه خواهد رسید.

وی افزود: امسال به صورت جدی به مسئله بودجه بقاع پرداخته‌ایم و این اتفاق باید رخ دهد تا دو هزار پرچم در کشور برخیزد. در بقاعی که مردم در آن‌ها حضور داشته باشند، امنیت نیز برقرار خواهد شد.

خاموشی گفت: در حوزه امور خیریه مراکز ایتام، بیمارستان‌ها و ... در اوقاف فعال هستند که توسعه بسیار خوبی در این زمینه ایحاد شده است.

کد خبر: ۲۴۹٬۹۴۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha