روادید ۳۰ روزه تجاری میان ایران و قزاقستان لغو ‌شود
رئیس اتاق مشترک ایران و قزاقستان:

روادید ۳۰ روزه تجاری میان ایران و قزاقستان لغو ‌شود

رئیس اتاق مشترک ایران و قزاقستان، در راستای گسترش روابط با قزاقستان پیشنهاد داد: لغو روادید ۳۰ روزه تجاری بین دو کشور از اوایل سال میلادی در دستورکار قرار گیرد.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، ، رئیس اتاق مشترک ایران و قزاقستان با بیان این مطلب که قزاقستان به عنوان یکی از مهم‌ترین بازارهای هدف و جزو ۲۰ شریک تجاری ایران به شمار می‌آید، تأکید کرد: لغو روادید ۳۰ روزه تجاری بین دو کشور از اوایل سال میلادی در دستورکار قرار بگیرد.

امیر عابدی، رئیس اتاق مشترک ایران و قزاقستان، ضمن تأکید بر ظرفیت‌های تجاری که در ارتباط با قزاقستان وجود دارد، تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین اقداماتی که در مسیر توسعه روابط بین دو کشور اثرگذار است، لغو روادید و تسهیل در شرایط رفت‌وآمد تجار و گردشگران است. در همین راستا لغو روادید ۱۴ روزه بین ایران و قزاقستان که از مطالبات بخش خصوصی بود با پیگیری‌های اتاق مشترک و با اقدام دستگاه دیپلماسی در سال گذشته به ثمر نشست و دنبال آن هستیم تا از اوایل سال میلادی جدید نیز لغو روادید ۳۰ روزه تجاری بین دو کشور اجرایی شود.

این فعال اقتصادی ادامه داد: برقراری پرواز هوایی گرگان به اکتائو با دو پرواز در هفته نیز یکی دیگر از دلایل تداوم این ارتباط تجاری بین ایران و قزاقستان و همکاری‌های بین استانی است. علاوه بر آن، مسیر هوایی تهران به آلماتی نیز در هفته با دو پرواز، برقرار است و این افزایش علاقه‌مندی تجار دو کشور به توسعه سطح روابط را نشان می‌دهد.

به باور رئیس اتاق مشترک ایران و قزاقستان، اعزام هیات‌های تجاری و ایجاد نمایشگاه‌های متعدد در قزاقستان از جمله اقداماتی است که می‌تواند به حفظ و گسترش سطح روابط بین دو کشور کمک کند. در همین راستا سال گذشته نمایشگاه اختصاصی با همراهی ۱۲۰ شرکت در قزاقستان برگزار کردیم که نتایج قابل توجهی به دنبال داشت.

عابدی با توجه به اینکه قزاقستان به عنوان یکی از بازارهای بزرگ محصولات کشاورزی و دامی شناخته می‌شود، افزود: به دنبال بروز جنگ بین روسیه و اوکراین، تقاضای تأمین نیازهای کالایی مناطق جنوبی روسیه از کشور قزاقستان بیشتر شده است. به عبارت دیگر قزاقستان در حال تبدیل شدن به یک هاب در منطقه است. ضمن اینکه امنیت ترانزیت کالایی از بال شرقی دریای خزر از بندر آکتائو به سمت مناطق شمالی و غرب روسیه در تأمین کالاها بسیار حائز اهمیت است. بنابراین باید سعی کنیم از این ظرفیت بهترین استفاده را ببریم.

او با بیان این مطلب که سطح روابط سیاسی بین دو کشور با آمارها و کارنامه تجارت خارجی دو جانبه مطابقت ندارد، گفت: ظرفیت‌های خوبی برای تقویت سطح مناسبات بین دو کشور وجود دارد که باید روی آنها سرمایه‌گذاری کنیم.

این فعال اقتصادی یکی از ابزارهای هدف‌گذاری شده برای توسعه تجارت بین دو کشور را تقویت حضور در نمایشگاه‌های تخصصی (نظیر مصالح ساختمانی، پلاستیک و محصولات پلیمری، معدن و صنایع معدنی، تجهیزات پزشکی، برق، محصولات کشاورزی و مواد غذایی، ماشین‌آلات کشاورزی و آبیاری) در سال جاری و سال بعد میلادی در قزاقستان عنوان کرد و گفت: حضور در بازار و انجام مذاکرات رودررو می‌تواند در بازاریابی و در نهایت توسعه تجارت و سرمایه‌گذاری دو طرف کمک کند.

به اعتقاد او اعزام هیات‌های بازاریاب و حضور شرکت‌ها در بازار به منظور گردآوری اطلاعات به صورت میدانی از موارد مهمی است که در ایجاد و گسترش مناسبات بین دو کشور نیاز است.

رئیس اتاق مشترک ایران و قزاقستان از سرمایه‌گذاری در حوزه لجستیک و در بنادر آستارا، کاسپین، امیرآباد، آکتائو و کوریک صحبت کرد که نوید بخش توسعه روابط در آینده نزدیک است.

عابدی در بخش دیگری از سخنان خود به محدودیت‌های نقل و انتقالات پولی با توجه به تحریم‌هایی که علیه ایران وضع شده است اشاره و تأکید کرد: وجود تحریم‌ها علیه ایران، تجارت را سخت و پرهزینه کرده است. از طرف دیگر فعالان اقتصادی ایرانی با پیمان‌سپاری ارزی در داخل مواجه هستند که کار را پیچیده‌تر می‌کند.

او پیشنهاد داد: سازوکاری اتخاذ شود تا در جریان تجارت امکان استفاده از ظرفیت بیمه‌های صادراتی و صندوق ضمانت صادرات، فراهم شود.

این فعال اقتصادی همچنین تأکید کرد: شرکت‌های کوچک و متوسط که سهم ۲۰ تا ۲۵ درصدی در تجارت خارجی کشور دارند، اما سهم بالایی از اشتغال را به خود اختصاص می‌دهند و در گروه‌های کالایی متنوعی پراکنده هستند باید از پیمان‌سپاری ارزی معاف شوند. با تحقق این امر و حمایت‌های دولت از صنایع کوچک و متوسط، بدون شک شاهد جهش صادراتی، توسعه سرمایه‌گذاری، کاهش استفاده از کارت‌های یک‌بار مصرف و توسعه قراردادهای خارجی خواهیم بود.

رئیس اتاق مشترک ایران و قزاقستان در ادامه از علاقه قزاقستان به ترانزیت کالاهای خود از طریق بنادر جنوبی ایران به آب‌های خلیج فارس سخن گفت و افزود: یکی از مسیرها و گلوگاه‌های مورد قبول قزاقستان از منطقه اینچه‌برون است که برای تحقق این مهم، سرعت عمل در ساماندهی و فعال‌تر شدن منطقه آزاد اینچه‌برون اهمیت دارد.

کد خبر: ۲۴۹٬۹۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha