۱ آبان ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۱
صنایع در عطش آب| «برق» جان تولید را گرفت
بازار از خراسان رضوی گزارش می دهد؛

صنایع در عطش آب| «برق» جان تولید را گرفت

مشهد- آب، برق و گاز از مهمترین زیرساخت های ضروری در نواحی صنعتی است که به طور مستقیم اشتغال و اقتصاد به این عوامل گره خورده است و این روزها به دلیل کمبود انرژی، جان تولید را در خراسان رضوی گرفته است.

بازار؛ گروه استان ها: اگر چه تامین و توزیع زیرساخت هایی مانند انشعابات آب و برق و گاز در زمره وظایف دولت تعریف شده و شهرک های صنعتی با ایجاد همین زیرساخت ها درون شهرک ها کارخانه های تولیدی را گرد هم آورده اند اما کمبود انرژی این روز ها گریبان بسیاری از واحد های خدماتی را گرفته و بر ضرر و زیان صاحبان آن ها افزوده است.

ضرر و زیان واحد های تولیدی و خدماتی

رئیس هیئت مدیره انجمن کشتارگاه‌های دام و طیور مشهد کمبود انرژی را یکی از عوامل کاهش تولید و بی انگیزگی واحد های صنعتی و خدماتی برای توسعه خدمات و تولید می داند.

مجتبی ایران نژاد با بیان اینکه تعرفه های انرژی به سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است ادعا می کند: این در حالی است که مسئولان اجازه افزایش هزینه ارایه خدمات را به واحد های صنعتی نمی دهند.

وی با طرح این سوال که سوخت و برق دچار افزایش قیمت شده است اما در نرخ خدمات اجازه افزایش قیمت داده نمی شود به ما می گوید: با این وجود ما چگونه باید هزینه‌های جاری را جبران کنیم؟

رئیس هیئت مدیره انجمن کشتارگاه‌های دام و طیور مشهد: بسیاری از صنایع به دلیل قطعی برق و کمبود آب متحمل ضرر و زیان هایی شدند که هنوز این زیان ها ادامه داشته و فکری به حال آن برداشته نشده است

رئیس هیئت مدیره انجمن کشتارگاه‌های دام و طیور مشهد با بیان اینکه تامین آب و برق یکی از مشکلات واحد های صنعتی است اظهار می کند: بسیاری از صنایع به دلیل قطعی برق و کمبود آب متحمل ضرر و زیان هایی شدند که هنوز این زیان ها ادامه داشته و فکری به حال آن برداشته نشده است.

صنایع در عطش آب| «برق» جان تولید را گرفت

وی با ذکر مثالی ادامه می دهد: برای شستن یک لاشه یک مرغ ۲۶ لیتر آب لازم است، ما این مقدار را به ۶ لیتر رساندیم اما در حال حاضر حتی به میزان ۳ لیتر آب هم در اختیار نداریم.

این فعال حوزه صنعت بیان می کند: چندی پیش در شهرستان گناباد به دلیل قطع برق افزون بر ۸ هزار قطعه مرغ تلف شدند که نه تنها برای جبران این زیان اقدامی نشد بلکه برای جلوگیری از زیان های احتمالی بر اثر کمبود برق هم هنوز اقدامی نشده است و حتی صنایع را برای مصرف برق تهدید می کنند!

وی اذعان می کند: با وجود مشکلاتی که در حوزه تامین آب، برق و گاز داریم دیگر نباید این سوال مطرح شود که چرا تولیدات مراکز کشتارگاهی کم است و یا چرا مرغدار انگیزه‌ای برای تولید بیشتر ندارد؟

ایران نژاد با بیان اینکه هیچ‌کدام از وعده‌های داده شده در رابطه با تامین برق و آب کشتارگاه‌ها محقق نشده است ادامه می دهد: برای تامین بهداشت محصول، مصرف آب یک امر ناگزیر است و لذا ما با وجود صرفه جویی اما هنوز هم برای ارایه خدمات به دلیل کمبود آب و برق با مشکلات جدی روبرو هستیم.

کمبود آب در شهرک های صنعتی

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی با بیان اینکه نواحی صنعتی استان با کمبود آب مواجه هستند اذعان می کند: کسری آب مورد نیاز ضروری در ۱۶ شهرک و ناحیه صنعتی استان در حال حاضر ۳۰۰ لیتر بر ثانیه است.

جعفر فرشچی طوسی با اشاره به اینکه سهم شهرک‌ها و نواحی صنعتی خراسان رضوی از مصرف آب ناچیز است اظهار می کند: تاکنون ۹۴۵ لیتر در ثانیه آب در شهرک ها و نواحی صنعتی استان تامین شده است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی : با توجه به اینکه مصرف آب سالیانه کل ۴۱ شهرک و ناحیه صنعتی در حال بهره برداری خراسان رضوی در حال حاضر حدود ۱۱ میلیون متر مکعب در سال است و این میزان معادل دو دهم درصد مصرف کل آب استان است لذا واضح است که سهم شهرک‌ها ونواحی صنعتی از مصرف آب استان بسیار ناچیز است

وی به بازار می گوید: از کل مصرف سالیانه آب صنعت استان که میزان ۷۴ میلیون متر مکعب در سال است مقدار ۶۳ میلیون متر مکعب توسط صنایع خارج از شهرک ها و نواحی صنعتی و تنها ۱۱ میلیون متر مکعب در سال توسط صنایع داخل شهرک‌ها ونواحی صنعتی مصرف می گردد.

صنایع در عطش آب| «برق» جان تولید را گرفت

وی می گوید: با توجه به اینکه مصرف آب سالیانه کل ۴۱ شهرک و ناحیه صنعتی در حال بهره برداری خراسان رضوی در حال حاضر حدود ۱۱ میلیون متر مکعب در سال است و این میزان معادل دو دهم درصد مصرف کل آب استان است لذا واضح است که سهم شهرک‌ها ونواحی صنعتی از مصرف آب استان بسیار ناچیز است.

فرشچی ابراز می کند: با این سهم ناچیز مشاهده می کنید که ۴۰ درصد اشتغال در بخش صنعت استان در شهرک‌ها و نواحی صنعتی را به خود گره زده است لذا ضرورت دارد تا در خصوص تامین آب و افزایش سهمیه شهرک های صنعتی تجدید نظر شود.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی درباره کسری آب در شهرک‌ها و نواحی صنعتی خراسان رضوی افزود: به طور متوسط به ازای هر لیتر بر ثانیه آب ۸۹ نفر اشتغال در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان ایجاد می‌شود که در شهرک صنعتی توس۳۰۰ نفر به ازای هر لیتر در ثانیه اشتغال ایجاد گردیده است.

وی با ابراز امیدواری برای تامین آب در افق ۱۴۲۵ اظهار می کند: کسری آب مورد نیاز ۴۱ شهرک و ناحیه صنعتی در حال بهره برداری و توسعه آنها و ۱۲ شهرک و ناحیه در دست اقدام و دارای مصوبه برای افق ۱۴۲۵ مقدار ۵۹ میلیون مترمکعب در سال است.


خراسان رضوی در وضعیت بی آبی

استان خراسان رضوی و به ویژه مشهد مقدس به دلیل کمبود آب سال سختی را در پیش رو داشته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی اظهار می کند: طرح‌های مختلفی برای تامین اضطراری آب کلانشهر مشهد در دست اجرا است، اما برای تامین آب در درازمدت اجرای طرح انتقال آب از دریای عمان بسیار ضروری است.

علیرضا طاهری می گوید: طرح انتقال آب دریای عمان به استان‌های شرق کشور در دست اجراست که پیشرفت فیزیکی آن در این استان ۱۴ درصد است و عملیات لوله گذاری این طرح از استان سیستان و بلوچستان آغاز شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی در خصوص وضعیت بی آبی مشهد می گوید: تا سال ۱۳۸۷ که سد «دوستی» وارد مدار تامین آب شرب مشهد شد ۹۰ درصد آب این کلانشهر از طریق چاه تامین می‌شد و سدهای طرق و کارده تنها ۱۰ درصد این آب را تامین می‌کردند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی: حجم بارندگی خراسان رضوی در سال آبی گذشته از مهر ۱۴۰۱ تا اول مهر امسال حدود ۶۵ درصد نسبت به میانگین بلندمدت کاهش داشته و این کاهش بارندگی وضعیت منابع آبی استان را حادتر از گذشته کرده است

علیرضا طاهری اظهار می کند: از سال ۱۳۸۷ که سد دوستی وارد مدار شد ۶۰ تا ۶۵ درصد آب شرب مشهد از آب‌های سطحی تامین می‌شود، اما در ۲ سال اخیر به دلیل خشکسالی و تغییراتی که در حوضه بالادست سد دوستی اتفاق افتاده است، محدودیت‌هایی برای تامین آب شرب مشهد ایجاد شد.

صنایع در عطش آب| «برق» جان تولید را گرفت

وی خاطرنشان می کند: هم اینک تنها ۹ درصد از حجم یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون متر مکعبی سدهای خراسان رضوی آب دارد که این رقم در مدت مشابه پارسال ۲۰ درصد بود و استان در شرایط کم آبی نامناسبی قرار دارد.

وی ادامه داد: حجم بارندگی خراسان رضوی در سال آبی گذشته از مهر ۱۴۰۱ تا اول مهر امسال حدود ۶۵ درصد نسبت به میانگین بلندمدت کاهش داشته و این کاهش بارندگی وضعیت منابع آبی استان را حادتر از گذشته کرده است.

طاهری می افزاید: نیاز آبی مشهد در سال ۱۴۰۲ و در اوج مصرف ۱۲ هزار و ۷۰۰ لیتر بر ثانیه پیش بینی شده بود و بر اساس این برآورد در ایام اوج مصرف چهار هزار و ۱۵۰ لیتر برثانیه کمبود آب داشتیم که با جلسات متعدد با استاندار خراسان رضوی و وزیر نیرو، این کسری آب جبران شد و شهر مشهد بدون هیچ‌گونه تنش آبی تابستان امسال را پشت سر گذاشت.

در انتظار رسیدن آب از عمان

طبق آمار وزارت نیرو، در سال آبی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ تهران، قزوین، سیستان‌وبلوچستان، هرمزگان و خراسان رضوی پنج استانی هستند که به لحاظ کاهش ۳۰ درصدی بارندگی نسبت به سال آبی قبل در وضعیت قرمز آبی قرار گرفتند و ورودی آب سدها و آبخوان‌های آن‌ها بسیار کم بود.

به گزارش خبرنگار بازار؛ ادامه روند خشکسالی و کم بارشی شرایط زیست را در مناطق درگیر خشکسالی سخت و سخت‌تر می‌کند، از این رو ابرطرح‌های انتقال آب از دریا در دولت سیزدهم برنامه‌ریزی شده و پنج ابرطرح انتقال آب دریا برای تامین آب در مناطق مختلف کشور در دست اجرا قرار گرفته است که انتقال آب از دریای مکران (عمان) برای استان‌های سیستان و بلوچستان و خراسان‌های جنوبی و رضوی از آن جمله است.

طبق اعلام سخنگوی طرح‌های ملی بخش آب کشور با اجرای این طرح، شیرین سازی ۲۸۰ میلیون مترمکعب آب برای ۳۰ میلیون نفر جمعیت زیر پوشش عملیاتی خواهد شد.

مجری مطالعات طرح انتقال آب از دریای عمان به شرق کشور: برای جبران کسری آب خراسان رضوی در افق ۱۴۲۰، بر اساس این طرح تخصیص ۳۳۰ میلیون مترمکعب آب در سال منظور شده که ۱۲۰ میلیون متر مکعب آن به بخش صنعت اختصاص دارد و مجوز آن توسط وزارت نیرو صادر شده و کار انتقال آن در دست انجام است

براساس گفته وزیر صنعت، معدن و تجارت، طرح انتقال آب از دریای عمان به استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی یکی از بزرگترین طرح‌ها در مقیاس جهانی است که چنین طرحی در هیچ کشور دیگری اجرا نشده است.

صنایع در عطش آب| «برق» جان تولید را گرفت

طبق تفاهمنامه‌های منعقد شده، آب انتقالی به استان‌های خراسان رضوی و جنوبی در بخش صنعت به مصرف خواهد رسید، اما این آب در سیستان و بلوچستان و اخیرا نیز در خراسان رضوی، برای تامین مصرف آشامیدنی پیش‌بینی شده است و بر اساس برنامه زمان‌بندی شده، این طرح تا پایان سال ۱۴۰۵ آماده بهره‌برداری خواهد شد.

رفع عطش صنایع

مجری مطالعات طرح انتقال آب از دریای عمان به شرق کشور در این رابطه اذعان می کند: برای جبران کسری آب خراسان رضوی در افق ۱۴۲۰، بر اساس این طرح تخصیص ۳۳۰ میلیون مترمکعب آب در سال منظور شده که ۱۲۰ میلیون متر مکعب آن به بخش صنعت اختصاص دارد و مجوز آن توسط وزارت نیرو صادر شده و کار انتقال آن در دست انجام است.

عبداللهی افزود: ۲۱۰ میلیون متر مکعب نیز سهم بخش شرب استان خراسان رضوی است که برای اخذ مجوز آن در حال رایزنی هستیم تا با اخذ مجوز از مجلس شورای اسلامی، خرید تضمینی آغاز شود.

وی گفت: براساس جلسات برگزار شده با استانداری، مجری طرح و وزارت صمت، مقدمات تامین آب شرب برای استان خراسان رضوی و جنوبی از این طرح در دستور قرار گرفته است.

وی گفت: هم اینک این طرح در خراسان رضوی در مرحله خاکبرداری و مسیرسازی است و ۵۰۰ کیلومتر در استان باید عملیات خاکبرداری انجام شود که تا کنون ۳۶۰ کیلومتر از این مسیر خاکبرداری شده است.

مجری مطالعات طرح انتقال آب از دریای عمان به شرق کشور در خصوص آخرین وضعیت این طرح می گوید: خط اصلی این طرح هزار و ۳۴۰ کیلومتر است و طول مسیر انشعاب سنگان خواف نیز ۱۳۸ کیلومتر است.

عبداللهی اضافه کرد: این طرح در ۱۸ جبهه کاری از چابهار تا مشهد فعال است و ۱۵ جبهه نیز در دست ابلاغ است که میزان پیشرفت واقعی کل طرح تاکنون ۱۳.۸ درصد است.

وی ادامه داد: اکنون مسیرسازی و خاکبرداری این طرح در خراسان رضوی در دست اجرا است و لوله گذاری طرح نیز در مسیر سیستان و بلوچستان در حال اجرا است.

مجری مطالعات طرح انتقال آب از دریای عمان به شرق کشور گفت: در سایت پلان چابهار سه جبهه کاری فعال است، ۱۰ کارگاه نیز برای اجرای عملیات مسیرسازی و لوله گذاری سامانه انتقال آب از چابهار تا زاهدان و پنج کارگاه نیز برای اجرای عملیات مسیرسازی و احداث تونل از زاهدان تا مشهد فعال است.

عبداللهی افزود: حجم قراردادهای منعقده کل طرح ۱۵۵ هزار میلیارد ریال و نیز ۱۱۹ میلیون یورو است و هزینه‌های سرمایه گذاری مورد نیاز در کل طرح نیز هزار و ۶۱۰ هزار میلیارد ریال است.زمانبندی اجرای این طرح تا مشهد پایان سال ۱۴۰۵ و اجرای آن تا زاهدان پایان سال ۱۴۰۳ است.

کد خبر: ۲۴۹٬۹۰۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha