۲۳ مهر ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۵
برای تامین امنیت نفت در جهان تمام چشم‌ها به ایران است
اویل پرایس:

برای تامین امنیت نفت در جهان تمام چشم‌ها به ایران است

اویل پرایس نوشت، ایران به علت حملات غافلگیرکننده حماس به رژیم صهیونیستی در مرکز توجه‌های بین‌المللی قرار گرفته و تولیدکننده بزرگی در اندازه ایران می‌تواند تاثیرات عمیقی بر امنیت بازار نفت داشته باشد.

به گزارش بازار، اویل پرایس طی گزارشی نوشت، ایران به علت حملات غافلگیرکننده حماس به رژیم صهیونیستی در مرکز توجه‌های بین‌المللی قرار گرفته است.

در حالی که هر جنگی در غرب آسیا یک تهدید بالقوه برای امنیت عرضه نفت محسوب می‌شود، یک تولیدکننده در اندازه ایران می‌تواند تاثیر عمیق‌تری برای بازارهای جهانی نفت داشته باشد.

به محض اینکه اخبار حملات منتشر شد، گزارش‌هایی مبنی بر مشارکت ایران در این برنامه منتشر شد. تهران این ادعا را رد کرده است و آمریکا نیز اعلام کرد، هیچ شواهدی مبنی بر مشارکت ایران وجود ندارد. با این حال، هنوز هم لیندسی گراهام، سناتور جمهوری‌خواه و جنگ‌طلب آمریکا خواستار بمباران پالایشگاه‌های ایران است.

چنین اقدام و اقدامات مشابه می‌تواند قیمت نفت را به بالای ۱۰۰ دلار در هر بشکه برساند.

کلی سیگل، مدیر خدمات جهانی نفت گروه انرژی راپیدان، این هفته به بلومبرگ گفت: «نکته اصلی که باید مراقب آن بود این است که آیا ایران فعالانه در این درگیری شرکت می‌کند یا نه و دلیل اینکه باید مراقب بود، نزدیکی ایران به آبراه بسیار مهمی به نام تنگه هرمز است.»

تنگه هرمز، در آب‌های ایران، یکی از بزرگ‌ترین گذرگاه‌های دنیاست. مقدار نفتی که روزانه از طریق این تنگه عبور می‌کند، حدود ۱۷ میلیون بشکه نفت است که بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده برای سال جاری، معادل حدود ۱۷ درصد تقاضا برای نفت در جهان است. تقریبا نزدیک به ۹۰ درصد نفتی که از غرب آسیا خارج می‌شود، از تنگه هرمز عبور می‌کند.

زمانی‌که تنش‌ها میان تهران و غرب شدت می‌گیرد، اهمیت تنگه هرمز خود را نشان می‌دهد و این تنگه خبرساز می‌شود زیرا درصورت شدت گرفتن درگیری‌ها احتمال بسته شدن این تنگه وجود دارد.

اویل پرایس در ادامه مدعی شد، اگر به نقطه‌ای برسیم که ایران بخواهد تنگه هرمز را ببندد و آمریکا بخواهد آن را باز نگه دارد، خطر افزایش و به تبع آن قیمت‌ها افزایش می‌یابد و این به معنای رویارویی مستقیم بین این ۲ کشور است که نمی‌تواند پایان خوبی داشته باشد. با این حال، در حال حاضر، چنین چشم‌اندازی دور از دسترس به نظر می‌رسد.

شاید به همین دلیل است که پس از حملات حماس و بمباران تلافی جویانه اسرائیل به غزه، قیمت‌ها واقعا افزایش نیافته است. قیمت‌ها در ابتدا افزایش یافت اما زمانی‌که موسسه امریکن پترولیوم افزایش ذخایر نفتی این کشور خبر داد و اداره اطلاعات انرژی این کشور آن را تایید کرد، قیمت‌ها پایین آمد.

همزمان، رئیس‌جمهور ایران با با ولیعهد عربستان گفتگو کرد و تلاش می‌کند تنش‌ها را کاهش دهد. ابراهیم رئیسی در این گفتگو گفته است، ایران و عربستان باید در این برهه حساس از ملت مسلمان و مظلوم فلسطین دفاع کنند.

آژانس بین‌المللی انرژی نیز در مورد این درگیری و تأثیر احتمالی آن بر بازارهای نفت در گزارش ماه اکتبر خود اعلام کرد: «در حالی که هیچ تأثیر مستقیمی بر عرضه فیزیکی نداشته است، بازارها همچنان در حالت بحران باقی خواهند ماند.»

آژانس‌ بین‌المللی انرژی سال گذشته به همراه آمریکا حجم عظیمی از ذخایر نفت را برای ممانعت از افزایش قیمت نفت در بازار آزاد کرد. نتیجه این اقدام کاهش ذخایر نفت آمریکا به کمترین مقدار ۴۰ سال گذشته بود که برابر با ۱۷ روز مصرف است و این سبب شده است تا چنین آزادسازی امسال امکان‌پذیر نباشد.

به نوشته اویل پرایس، مداخله ایران در جنگ میان رژیم صهیونیستی و حماس می‌تواند تاثیر قابل توجهی بر امنیت عرضه نفت در جهان داشته باشد و احتمالا به همین دلیل است که بسیاری تلاش می‌کنند تا از طریق دیپلماتیک پیش از تشدید درگیری‌ها به آن پایان داده شود.

کد خبر: ۲۴۹٬۵۴۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha