۳۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۸
آتش جنگ نفت و کرونا؛ روزهای سرد به بازار، باز می‌گردد!؟
شوک منفی شیوع دوباره ویروس کرونا به بازار نفت

آتش جنگ نفت و کرونا؛ روزهای سرد به بازار، باز می‌گردد!؟

افزایش دوباره تعداد مبتلایان به کرونا نگرانی‌ها نسبت به آینده بازار نفت را بیشتر کرده است. هرچند که خطیبی نماینده سابق ایران در اوپک معتقد است که در صورت مدیریت بازار، قیمت نفت به زیر ۴۰ دلار سقوط نمی کند اما روح اله کهن‌هوش‌نژاد می‌گوید، در عصر پسا کرونا شاهد کاهش تدریجی تقاضای نفت خواهیم بود.

بازار؛ گروه انرژی: با شیوع موج دوم کرونا نگرانی‌ها نسبت به آینده بازار نفت هم بالا رفته است. طبق آخرین آمارهای جهانی تعداد مبتلایان به کووید ۱۹ با افزایش بیش از ۱۴۱ هزار نفری به هشت میلیون و ۴۰۶ هزار و ۶۲ نفر رسیده است. چین که حدودا یک ماه پیش سطح تقاضا در آن به سطح قبل از همه گیری ویروس کرونا بازگشته بود، حالا دوباره به دنبال از سرگیری محدودیت‌های اجتماعی خود است. از طرفی گزارش‌های متعددی هم افزایش تعداد مبتلایان در ایالت‌های آمریکا و سایر کشورهای جهان به گوش می‌رسد. به نظر می‌رسد که جنگ کرونا و بازار نفت خیلی سخت تر  و البته پیچیده تر از این حرفهاست. نفت که در روزهای گذشته روند نزولی به خود گرفته بود، دیروز در مسیر افزایش قرار گرفت.

قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال در پایان معاملات روز جمعه با ۶۱ سنت افزایش به ۴۲ دلار و ۱۲ سنت رسید. نفت برنت در اوایل دیروز تا ۴۲ دلار و ۹۲ سنت بالا رفت و سپس روندی کاهشی را در پیش گرفت. قیمت نفت خام آمریکا نیز پس از رسیدن به رقم ۴۰ دلار و ۴۹ سنت در پایان معاملات دیروز با ۷۵ سنت رشد نسبت به رقم پایانی جلسه قبل به ۳۹ دلار و ۵۳ سنت رسید.بررسی قیمت نشان می دهد که نفت خام آمریکا در این هفته ۹.۲ درصد و نفت برنت ۹ درصد رشد هفتگی را تجربه کردند. با این وجود کارشناسان انرژی آینده بازار نفت را مبهم تر از آنچه به نظر می‌رسد، می‌دانند. ابهامی ‌که به گفته نماینده سابق ایران در اوپک با مدیریت بازار می‌توان روزهای روشن‌تری را برای آن رقم زد.

مدیریت بازار باید ادامه پیدا کند
محمد علی خطیبی نماینده سابق ایران در اوپک که معتقد است مدیریت بازار حالا حالا ها باید ادامه پیدا کند، به بازار می‌گوید: مدیریت بازار ایجاب می‌کند که تولیدکنندگان بزرگ مدام بازار را مدام رصد کرده و بر اساس نیاز بازار به تولید خود ادامه دهند. طبیعی است که وقتی تقاضا وجود نداشته باشد، افزایش عرضه حاصلی چون بر هم ریختن بازار نخواهد داشت.

او با بیان اینکه چنانچه مدیریت بازار به درستی انجام شود، قیمت نفت هیچ‌گاه به زیر ۴۰ دلار سقوط نمی‌کند، افزود: در صورتی که موج دوم کرونا و همه‌گیری آن قوی‌تر از موج اول باشد نه تنها سطح تولید نباید افزایش یابد بلکه باید تصمیم‌های جدیدی درباره کاهش دوباره سقف تولید گرفته شود.

 این کارشناس بازار انرژی که معتقد است وضعیت قیمت‌ها بهترین ابراز برای سنجش سطح تولید مورد نیاز بازار است، ادامه می‌دهد: تا زمانی که قیمت‌ها به سطح قبلی از کرونا یعنی محدوده ۶۰ تا ۷۰ دلار بازنگردد کاهش تولید باید ادامه پیدا کند.

کهن هوش نژاد : در عصر پسا کرونا شاهد کاهش تدریجی تقاضای نفت خواهیم بود زیرا رونقی که کرونا برای دورکاری و انجام آنلاین بسیاری از فعالیت‌ها ایجاد نمود، آینده بسیاری از مشاغل را تغییر خواهد داد

تقاضا در بازار جهانی افزایش پیدا می‌کند؟
اما سئوال اینجاست که سطح تقاضا در بازار جهانی نفت چه زمانی به حالت عادی خود باز خواهد گشت. هرچند که نماینده سابق ایران در اوپک معتقد است که در صورت برگشتن اقتصاد به وضعیت عادی و پیدا شدن درمان و واکسنی برای ویروس کرونا حتی ممکن است تقاضای نفت به بیش از دوران قبل از کرونا برسد، اما هستند کارشناسانی که معتقدند عصر نفت به پایان رسیده و کووید ۱۹ تنها سرعت خداحافظی با این سوخت را سرعت بخشیده است. روح‌الله کهن هوش نژاد کارشناس انرژی در اینباره به بازار می‌گوید : به نظر می‌رسد رشد طبقه متوسط چین و هند و دیگر کشورها نیز باعث رشد تقاضای نفت در دوره پسا کرونا می‌شود اما این امکان وجود دارد که نرخ رشد تقاضا کند شود.

به گفته او، نفت زیادی در جهان وجود دارد، اما جهان پیش از به اوج رسیدن عرضه، به اوج تقاضا می‌رسد و پس از آن تقاضا روند نزولی پیدا می­ کند.

به باور این کارشناس انرژی، در عصر پسا کرونا شاهد کاهش تدریجی تقاضای نفت خواهیم بود زیرا رونقی که کرونا برای دورکاری و انجام آنلاین بسیاری از فعالیت‌ها ایجاد نمود، آینده بسیاری از مشاغل را تغییر خواهد داد.

کاهش ۶.۳ میلیون بشکه ای تولید نفت اوپک
اعضای اوپک در نشست ماه آوریل با همراهی متحدان غیراوپکی خود بر سر کاهش تولید روزانه ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه برای ماه می و ژوئن به توافق رسیدند، کاهش تولیدی که نتیجه نشست ماه آوریل است.

بر اساس تازه‌ترین گزارش دبیرخانه سازمان اوپک،  ۱۳ کشور عضو این سازمان در ماه می سال ۲۰۲۰ میلادی ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه کمتر از ۳۰ میلیون و ۴۹۵ هزار بشکه ماه آوریل، نفت تولید کردند. مجموع تولید ۱۳ عضو اوپک در ماه می روزانه ۲۴ میلیون و ۱۹۵ هزار بشکه بوده است.

خطیبی: در صورتی که موج دوم کرونا و همه‌گیری آن قوی‌تر از موج اول باشد نه تنها سطح تولید نباید افزایش یابد بلکه باید تصمیم‌های جدیدی درباره کاهش دوباره سقف تولید گرفته شود

وضعیت نگران کننده کارگران نفت
عربستان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان نفت جهان است  که میزان تولید خود را روزانه ۳ میلیون و ۱۶۰ هزار بشکه کاهش داده تا بتواند به بهبود وضعیت قیمت ها کمک کند. با وجود اینکه قیمت ها هم اکنون روی کانال ۴۰ دلاری قرار گرفته اما اخبار نگران کننده از وضعیت کارگران نفت در این کشور به گوش می رسد. رویترز می‌گوید که  شرکت نفت دولتی آرامکوی عربستان در این ماه صدها کارمند خود را اخراج می‌کند.  تخمین زده می شود که تا حالا چیزی حدود ۵۰۰ نفر از کارگران خارجی  این شرکت نفتی اخراج شده‌اند.

در آمریکا هم شرایط چنگی به دل نمی‌زند و هر روز بر تعداد بیکاران این صنعت افزوده می شود. بر اساس آمارهای موسسه بیکرهاگز تعداد سکوهای حفاری نفت و گاز در آمریکا برای هفتمین هفته متوالی کاهش یافته و با ۱۳ مورد افت به ۲۶۶ سکو رسیده است.

از طرفی راشاتودی به نقل از  آنگلا ویلکینسون، دبیرکل انجمن جهانی انرژی، گفته که  بحران پاندمی کرونا آزمونی برای عملکرد سیستم انرژی جهان است و تغییرات مهمی را برای صنعت انرژی به همراه خواهد داشت.

در تحقیق جدید این انجمن که در بر گیرنده بیش از ۱۰۰ کشور جهان است مشخص شد از هر ۵ شرکت ۴ شرکت به دنبال کاهش شدید هزینه‌های خود، شامل سرمایه‌گذاری و هزینه‌های جاری عملکردی، هستند. همچنین یک سوم از شرکت‌های بررسی شده در این تحقیق اعلام کرده‌اند که مجبورند نیروهای خود را اخراج کنند.

کد خبر: ۲۴٬۹۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha