۲۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۰
اصلاح برخی رویه‌های غلط گذشته در تأمین اجتماعی
مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی عنوان کرد

اصلاح برخی رویه‌های غلط گذشته در تأمین اجتماعی

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی گفت: این انتظار وجود دارد که برخی رویه‌های غلط گذشته را از طریق اصلاح پرتفوی، خروج از بنگاه‌داری و توسعه سهامداری اصلاح کنیم.

به گزارش بازار، میرهاشم موسوی مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی در ادامه بازدیدهای نظارتی از شرکت‌های زیرمجموعه این سازمان در نشستی با مدیران شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و شرکت‌های تابعه که با حضور مصطفی سوری معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری، ابراهیم بازیان مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری تأمین‌اجتماعی و محمدرضا مدرس خیابانی مدیرعامل شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی و جمعی از اعضای هیئت‌مدیره گروه کشتیرانی و مدیران عامل شرکت‌های عملیاتی گروه کشتیرانی برگزار شد، گفت: ما به‌عنوان امانتدار بیمه‌شدگان و بازنشستگان، در همه مجموعه‌هایی که دارای سهام هستیم، عملکردها را با شاخص رشد، توسعه و تحول مورد سنجش و ارزیابی قرار می‌دهیم. در این دولت از ما این انتظار وجود دارد که برخی رویه‌های غلط گذشته را از طریق اصلاح پرتفوی، خروج از بنگاه‌داری و توسعه سهامداری اصلاح کنیم و با مدیریت جهادی و رفتار حرفه‌ای در مدیریت، از دارایی‌های موجود ارزش افزوده بگیریم و آنها را به تولید و خروجی مناسب برسانیم تا مطلوبیتی که در این امانت هست، حاصل شود.

در این نشست، موسوی با اشاره به این‌که بخش حمل‌ونقل یکی از مؤلفه‌های مهم قدرت در همه بخش‌ها و به‌ویژه در بخش اقتصاد است، گفت: رهبر معظم انقلاب به فعالیت‌های این مجموعه عنوان «حرکت جهادی» داده‌اند که این عنوان، مدال افتخار و مایه مباهات است. البته وقتی عرصه فعالیت در بخش‌های مختلف کلان و راهبردی را در چند سال گذشته مرور می‌کنیم، متوجه می‌شویم با شرایط تحریم و فشارهای موجود، همه لحظات کار و فعالیت در این عرصه، فعالیت جهادی بوده است.

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی افزود: نقش و مأموریت حاکمیتی شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در عرصه کشتیرانی، بسیار حائز توجه است و همه موظف هستیم که به‌عنوان یکی از زیرساختی‌ترین بخش‌ها، این حوزه را تقویت کنیم.

وی ادامه داد: یک ظرفیت سوق‌الجیشی جغرافیایی در اختیار ماست و بستر و ظرفیت لازم را هم در کشتیرانی داریم. شاید نیاز باشد تا به تکمیل این زنجیره بپردازیم تا کریدور شمال به جنوب و همچنین بخش‌های مختلف عرصه حمل‌ونقل را به هم وصل کند.

موسوی تصریح کرد: ما به‌عنوان امانتدار بیمه‌شدگان و بازنشستگان، در همه مجموعه‌هایی که دارای سهام هستیم، عملکردها را با شاخص رشد، توسعه و تحول مورد سنجش و ارزیابی قرار می‌دهیم. در گذشته به‌رغم برخی اقدامات ارزشمند، در برخی حوزه‌ها گرفتار برخی رویه‌های غلط بوده‌ایم و در این دولت از ما انتظار است که این رویه‌های غلط را در واگذاری دارایی‌ها، اصلاح پرتفوی، خروج از بنگاه داری و توسعه سهامداری اصلاح کنیم.

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی افزود: باید با مدیریت جهادی و رفتار حرفه‌ای در مدیریت، از دارایی‌های موجود ارزش افزوده بگیریم و آنها را به تولید و خروجی مناسب برسانیم تا مطلوبیتی که در این امانت هست، حاصل شود. یکی از اشکالات ما معمولاً این است که رویکردهای تحولی و رشد محور آغاز می‌شود و تا جایی هم خوب پیش می‌رود ولی از جایی به بعد موانع فرایندی و پیرامونی ایجاد می‌شود که کار را سخت می کند. باید بر این موانع غلبه کرد تا رشد تحولی اتفاق بیفتد. این مسیر رشد و توسعه گروه کشتیرانی باید ادامه پیدا کند.

وی افزود: مجموع سهامی که سازمان تأمین‌اجتماعی و صندوق بازنشستگی کشوری در این مجموعه دارند؛ حق‌الناس و اموال مردم و بازنشستگان است و از این منظر همه ما و شما باید این دغدغه را داشته باشیم که این دارایی به بهترین نحو مدیریت شود.

موسوی تأکید کرد: در حوزه‌های مختلف کاری باید رویکرد حرفه‌ای و تخصص‌گرایی را تقویت کنیم و از محفل‌گرایی و باندبازی و رفیق و آشنا و سفارش فاصله بگیریم. حق نداریم اجازه چنین رویه‌هایی را در مجموعه‌هایمان بدهیم. من در بازدیدها و سفرهای استانی و دیدار با همه عزیزان در هولدینگ‌های اقتصادی همیشه توصیه می‌کنم که نباید زیربار توصیه‌ها و سفارش‌های رانتی این و آن برویم. این رویکرد ما در تأمین‌اجتماعی بوده و هست که واگذاری مسئولیت‌ها باید برمبنای توانمندی، قابلیت و تخصص و تعهد افراد باشد.

وی افزود: تمرکز یک بنگاه اقتصادی باید بر مدیریت و سرمایه‌گذاری بهتر و رشد بدون توجه به حاشیه باشد. هر چه رویکرد تخصص‌گرایی و حرفه‌ای بودن بیشتر باشد، تمرکز بر مدیریت بیشتر و بهتر حاصل می‌شود.

گفتنی است پیش از مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی، محمدرضا مدرس خیابانی، مدیرعامل شرکت کشتیرانی به ارائه گزارش عملکرد این مجموعه پرداخت و گفت: مجموعه گروه کشتیرانی حدود ۵۴ سال سن دارد و در سال ۱۳۴۶ به ثبت رسیده است. در سال ۷۹ این مجموعه از شمول شرکت‌های دولتی خارج شده و در سال ۱۳۸۷ در بورس اوراق بهادار عرضه شده است.

مدرس خیابانی افزود: مجموعه گروه کشتیرانی هولدینگی است که در چهار حوزه، در جهت تکمیل زنجیره ارزش فعالیت می‌کند و صندوق بازنشستگی کشوری مالک ۲۵ و سه دهم درصد و سازمان تأمین‌اجتماعی نیز مالک ۲۴ درصد از سهام این شرکت هستند.

ابراهیم بازیان، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری تأمین‌اجتماعی نیز در این نشست تأکید کرد: مجموعه گروه کشتیرانی به‌رغم تحریم‌ها و محدودیت‌ها علملکرد بسیار خوبی داشته و به تعبیر مقام معظم رهبری با وجود مخاطرات، در مسیر خنثی‌سازی تحریم‌ها همواره نقش مؤثری ایفا کرده است.

مدیرعامل شستا افزود: کشتیرانی جزو مستقل‌ترین شرکت‌ها در گروه شرکت‌های سرمایه‌گذاری تأمین‌اجتماعی است. البته این استقلال شرکتی یکی از الزامات مدیریتی است و یکی از دلایل موفقیت این گروه هم همین است که تمرکز در مدیریت و راهبری را در ایام پرمخاطره عهده دار بودند.

وی با اشاره به ضرورت توجه به راهبردهای اصلی و رویکرد سهامدار و سرمایه‌گذار اصلی در شرکتهای اقتتصادی افزود: امروز ما در بستر توفیقات شرکت کشتیرانی، افق‌هایی را ترسیم کرده‌ایم که با تعمیق فهم مشترک بین سرمایه‌گذاران و سهامداران اصلی و مدیران شرکت قابل تحقق خواهد بود.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری تأمین‌اجتماعی افزود: کشور ما در سه مؤلفه نقش ژئوپولتیک در منطقه، نقش استراتژیک در دریا و نیز نقش ایدئولوژیک در منطقه دست بالا را دارد. این سه مؤلفه ما را در دریا به لحاظ امنیت ملی و کشتیرانی و حضور در دریا و توسعه سواحل کشور و اقتصاد داخل ثبیت می‌کند. اینها از استراتژیک‌ترین نکات سرمایه‌گذاری در حوزه کشتیرانی در پهنه‌های دریا و ساحل و مجاور دریاست که شستا آن را دنبال می‌کند.

کد خبر: ۲۴۹٬۴۴۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha