۲۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۳
زیان انبار تایر از سود آن بیشتر است| رادیال با هدف کاهش قیمت در بازار ۲۰ درصد رشد نرخ داشت
دبیر انجمن صنفی صنعت تایر در گفت و گو با بازار؛

زیان انبار تایر از سود آن بیشتر است| رادیال با هدف کاهش قیمت در بازار ۲۰ درصد رشد نرخ داشت

میرزایی دبیر انجمن صنفی صنعت تایر ایران گفت: لاستیک خودرو به عنوان یک کالای مصرفی حساسیت بسیار زیادی در بحث نگهداری دارد، زیان ذخیره سازی تایر از سود آن بیشتر است.

بازار؛ گروه خودرو: شب گذشته با موافقت وزیر صمت به میزان ۲۰ درصد افزایش قیمت به گروه تایرهای رادیال از تاریخ شنبه ۲۲ مهر ۱۴۰۲ اعمال شد، موضوعی که می تواند نشان از توجه دولت به بازار تایر به عنوان مهم ترین قطعه مصرفی باشد. لاستیک از ابتدا سال جاری با چالش لاینحل شکاف قیمتی از کارخانه تا بازار ناشی از قیمت گذاری دستوری مواجه شده است. در صورتی که وضعیت تعیین نرخ برای لاستیک به صورت فعلی تداوم یابد، بزودی باید شاهد بحران ایمنی در حمل و نقل باشیم. کنترل بازار با دخالت در قیمت گذاری محصولات تولیدکنندگان ایجاد نمی شود، بلکه دولت ها با تدوین قوانین مالی و مالیاتی باید تنظیم گری برای بازار آزاد ایجاد کنند. برای بررسی افزایش نرخ تایر با جمال میرزایی دبیر انجمن صنفی صنعت تایر ایران به گفت و گو پرداختیم:

هدف از رشد ۲۰ درصدی قیمت برای گروه های رادیال افزایش عرضه و فراهم سازی بستری جهت کاهش قیمت این محصولات در بازار آزاد است

* به عنوان پرسش نخست، گروه تایرهای رادیال ۲۰ درصد افزایش قیمت یافتند، آیا این افزایش نرخ به سایر گروه ها نیز تسری خواهد یافت؟

خیر این افزایش قیمت به سایر سایزها و گروه های تایری تسری نخواهد یافت، هدف از رشد ۲۰ درصدی قیمت برای گروه های رادیال افزایش عرضه و فراهم سازی بستری جهت کاهش قیمت این محصولات در بازار آزاد است. تولیدکنندگان تایر قیمت فعلی محصولات رادیال در بازار را قبول ندارند، زیرا نرخ این محصولات در بازار خارج از قواعد و ضوابط است. افزایش قیمت رادیال علاوه بر کاهش عطش کاذب بازار منجربه دسترسی بیشتر خریداران به این محصول می شود.

* پیشتر شما طی گفت و گو با این رسانه از احتمال آزادسازی قیمت تایر خبر دادید، آیا افزایش قیمت ۲۰ درصدی رادیال را می توان به مثابه آزادسازی قیمت سایر گروه های تایر تلقی کرد؟

صنعت تایر تابع ضوابط دولت هست و هر زمان که وزارت صمت آزادسازی قیمت را اعلام کند، تولیدکنندگان نرخ جدید را اعلام خواهند کرد. صنعت تایر به دنبال شناورسازی قیمت ها به جای افزایش است، زیرا گاهی شرایط بازار تولیدکننده را وادار به کاهش قیمت و برخی اوقات نیز به دلیل رشد نرخ نهاده های تولید قیمت تایر ناچارا افزایش یابد. شرایط فعلی بازار سبب اجحاف در حق مشتریان شده است و از همین رو باید قیمت ها شناور باشد تا تعادل نسبی ایجاد شود.

* در ماه های اخیر شاهد بودیم که لاستیک به عنوان قطعه مصرفی تبدیل به یک کالای سرمایه ای شده است، باتوجه به احتمال آزادسازی قیمت تایر آیا بازار این قطعه بهبود خواهد یافت؟

معتقدم افراد سود جو بزودی در بازار تایر دچار ضرر و زیان می شوند، به سودجویان توصیه می کنم که وارد فضای معامله ای این قطعه نشوند. تایر یک کالای مصرفی است، تاریخ تولید تایر نیز ارتباط مستقیمی با ارزش مالی آن دارد، نگاه سرمایه ای به خرید تایر باید در بازار توسط مشتریان غیر مصرف کننده تغییر کند.

زیان انبار تایر از سود آن بیشتر است| رادیال با هدف کاهش قیمت در بازار ۲۰ درصد رشد نرخ داشت

مجموعه کویر تایر ۱۵ هزار تن، مجموعه بارز ۱۲ هزار تن و شرکت سبلان رازی ۲۲ هزار تن افزایش ظرفیت تولید برای شش ماهه دوم سال داشتند

* صنعت تایر در سال جاری با چالش تخصیص ارز مواجه بود، با این شرایط تولیدکنندگان توانستند افزایش ظرفیت محصول ایجاد کنند؟

باتوجه به نوع نگاه وزیر صمت برخی از مشکلات صنعت تایر مانند تخصیص ارز در حال بهبود است، مذاکرات و جلسات متعددی جهت پیگیری مشکلات تولیدکنندگان با وزارت صمت داشتیم. در پاسخ به قسمت دیگر سوال شما باید اشاره کنم که مجموعه کویر تایر ۱۵ هزار تن، مجموعه بارز ۱۲ هزار تن و شرکت سبلان رازی ۲۲ هزار تن افزایش ظرفیت تولید برای شش ماهه دوم سال داشتند. امیدواریم که این تولیدکنندگان تا پایان سال جاری بتوانند به ظرفیت اسمی تولید دست یابند، در صورت تحقق این موضوع نگرانی ها از بابت کمبود تایر کاهش خواهد یافت.

* متعادل سازی عرضه و تقاقا در بازار فقط متکی به تولیدات داخلی بوده یا واردکنندگان نیز توانستند در این میان نقشی ایفا کنند؟

در سال جاری شاهد افزایش واردات تایر بودیم، واردات این قطعه می تواند به کاهش التهاب بازار کمک بسزایی کند. باتوجه به شرایط واردات و برنامه تولید تایر سودجویان در این بازار بزودی دچار زیان خواهند شد.

لاستیک خودرو به عنوان یک کالای مصرفی حساسیت بسیار زیادی به بحث نگهداری دارد، زیان ذخیره سازی تایر از سود آن بیشتر است

*شما پیشتر به ارزش تایر که ارتباط مستقیمی با تاریخ تولید آن دارد، اشاره کردید. آیا تایر برای نگهداری نیازمند شرایط خاص است؟

لاستیک خودرو به عنوان یک کالای مصرفی حساسیت بسیار زیادی به بحث نگهداری دارد، در صورتی که شرایط نگهداری از تایر در انبارک ها اصولی نباشد، دچار آسیب خواهد شد. نگهداری از این محصول هزینه بر بوده و اگر با هدف سرمایه گذاری این اقدام انجام شود، سرمایه ای را از چرخه اقتصاد خانوار یا صنعت خارج خواهد شد. به بیانی بهتر زیان ذخیره سازی تایر از سود آن بیشتر است، باتوجه به اینکه بیشتر نیاز بازار داخل به لاستیک توسط تولیدکنندگان تامین می شود، بزودی فضای فعلی بازار تغییر خواهد یافت.

کد خبر: ۲۴۹٬۴۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۲۱:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۳
      2 0
      اگر لاستیک درست توزیع بشه به موقع نیاز به انبار نداره
    • محمدمهر IR ۰۹:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۴
      0 0
      فقط احتکار وگرونی بلدن شدن شرکتهای خودروساز،دولت هم شده منجی خودروساز