۲۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۶
روش های سنتی تولید چالش اصلی تولیدکنندگان قارچ در اصفهان
کارشناس کشاورزی مطرح کرد؛

روش های سنتی تولید چالش اصلی تولیدکنندگان قارچ در اصفهان

اصفهان - مولایی؛ کارشناس کشاورزی گفت سنتی بودن واحدهای تولیدی و عدم توسعه فرهنگ مصرف قارچ از مواردی است که تولیدکنندگان قارچ در اصفهان را با چالشهای مختلفی روبرو کرده است.

اکبر مولایی در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: یکی از مواردی که تولید قارچ در اصفهان را با چالش روبرو کرده است سنتی بودن واحدهای تولیدی و عدم توسعه فرهنگ مصرف قارچ است تا جایی که مصرف سرانه قارچ در کشورهای دیگر پنج و نیم کیلوگرم است اما در کشور ما این میزان شاید به دو و نیم کیلوگرم برسد که پایین تر از استانداردها محسوب می شود.

وی در پاسخ به این سوال که بعد از گرانی گوشت و مرغ آیا میزان مصرف این محصول افزایش نیافت، افزود: در ابتدا این اتفاق افتاد و مردم بیشتر از قارچ استفاده می کردند اما با گرانی قارچ به دلایل مختلف مصرف این محصول هم کمی کاهش پیدا کرد.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه در حال حاضر به طور میانگین قیمت قارچ در بازار بین کیلویی ۱۲۰ تا ۱۵۰ هزار تومان است و بسته به کیفیت و بسته بندی این محصول قیمتش هم بالا و پایین می رود، بیان کرد: گران شدن مواد اولیه نیز عاملی دیگر در راستای برای گرانی قارچ و مصرف کمتر مردم و بالتبع تولیدات کمتر بوده است.

وی با بیان اینکه، رکود در این صنعت هم مثل دیگر بخش‌های اقتصادی و تولیدی به وضوح مشهود است، تاکید کرد: در این میان حضور برخی دلالان نیز بر مشکلات افزوده است، با توجه به اینکه تولید این محصول زودبازده و پردرآمد است می تواند جایگزینی برای محصولات آب بر باشد و اقتصاد کشاورزان را تا حدودی تامین کند.

مولایی تصریح کرد: مسئولان باید این محصول را نیز در لیست حمایتی محصولات مناسب برای کشاورزی در اقلیم اصفهان قرار دهند و از تولیدکنندگان حمایت کنند تا با ترویج کشت این محصولات در استان، شاید بخش کوچکی از مشکلاتی که به واسطه کم آبی برای کشاورزان و افراد شاغل در این رحفه ها به وجود آمده است رفع شود.

کد خبر: ۲۴۹٬۲۸۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha