۲۳ مهر ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۷
سود قطعه سازان در تولید خودرو با بن سازه‌های قدیمی
کارشناس صنعت خودروسازی مطرح کرد

سود قطعه سازان در تولید خودرو با بن سازه‌های قدیمی

در صنعت خودروسازی ما خودورهایی با پلت فرم های قدیمی برای مدت طولانی تولید می‌شوند، چون قطعه سازان می‌خواهند بدون سرمایه گذاری جدید و با همان قالب‌ها و طراحی‌های قدیمی از محصولاتشان سود برند.

به گزارش بازار، حسن کریمی سنجری کارشناس صنعت خودروسازی افزود: وقتی قطعه ساز با خرید سهام خودروساز، عضو هیئت مدیره می‌شود یک تعارض منافع رخ می‌دهد، چون مناقع خودروساز در تولید محصولات جدید برای جلب رضایت مشتری است، اما منافع قطعه ساز ادامه تولید قطعات محصولات قدیمی است که نیازی به سرمایه گذاری مجدد ندارد.
وی ادامه داد: اساس کیفیت در خودروسازی به کیفیت قطعه بستگی دارد و اگر قطعه ساز خود مالک خودروسازی باشد، برای ارتقاء کیفیت قطعات سرمایه گذاری جدید نمی‌کند، همچنین منافع قطعه ساز در فروختن قطعات با قیمت بالا است، اما خودروساز بدنبال این است که قیمت تمام شده را کاهش دهد و با هزینه کمتری تولید کند.

کریمی سنجری تصریح کرد: از طرفی حضور یک قطعه ساز در هیئت مدیره شرکت خودروسازی باعث می‌شود تا قطعات فقط از همان شرکت تامین شود و سایر قطعه سازان از فهرست تامین کنندگان حذف شوند.

این کارشناس صنعت خودروسازی افزود: در ماده ۴۷ سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی هم اشاره شده که هیچ شخص حقیقی یا حقوقی نباید سرمایه یا سهام شرکت‌ها یا بنگاه‌های دیگر را به نحوی تملک کند که موجب اخلال در رقابت شود، اما متاسفانه شرکت قطعه سازی مانند کروز توانسته کرسی‌های هیئت مدیره در شرکت ایران خودرو را تصاحب کند.

کد خبر: ۲۴۹٬۱۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha