۲۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۰
جشنواره پسته دامغان برگزار شد | ایستگاه آخر؛ تقدیر از پسته کاران
گزارش بازار؛

جشنواره پسته دامغان برگزار شد | ایستگاه آخر؛ تقدیر از پسته کاران

دامغان- دهمین جشنواره ملی پسته ایران - دامغان بعد از سه روز به کار خود پایان داد جشنواره ای که میزبان خیل عظیمی از کارشناسان، مسئولان، بهره برداران و چهره های اقتصادی بود.

بازار، گروه استان ها: همزمان با صبح آدینه در دانشگاه دامغان مراسم اختتامیه دهمین جشنواره پسته دامغان در حال برگزاری است و هنرمندانی از استان های سمنان، مازندران و خراسان شمالی به هنرنمایی مشغول هستند تا سه روز مباحثه و شنیدن سخنرانی های کارشناسی و کارگاه ها و ... با موسیقی به پایان برسد.

جشنواره ای که برای دهمین بار به همت مسئولان دبیرخانه آن در شهرستان دامغان برگزار شد و به وضوح هر سال بهتر از سال دیگر برگزار می شود. جشنواره ای که حالا بعد اجتماعی و اقتصادی خوبی هم پیدا کرده چرا که در طول برگزاری آن، برنامه های مختلف جانبی نیز اجرا می شود.

برگزاری همایش سرمایه گذاران به صورت مجزا در مکانی دیگر در بلوار شمالی دامغان، برگزاری شب های فرهنگی و هنری در ممجموعه شاهچراغی، برگزاری نمایشگاه ادوات کشاورزی و صنایع دستی، سوقات و دست بافت ها در سالن مدیریت بحران شهرداری و حتی برنامه مسابقه دوستانه کشتی آزاد بین استان های مازندران و البرز و سمنان نشان می دهد که جشنواره پسته دامغان کم کم به بلوغی رسیده و به برندی در زمینه اقتصادی و اجتماعی تبدیل شده است.

سیاست مردمی سازی جواب داد

سیاست مردمی سازی و برندسازی که مسئولان آن با هوشیاری تمام آن را اجرا و تلاش کردند که جشنواره پسته را از یک همایش سخنرانی محور، به یک پدیده اقتصادی و اجتماعی بدل کرده و آن را به میان مردم بیاورند تا چند روزی کل شهرستان دامغان و حتی استان سمنان درباره آن صحبت کنند. موضوعی که تا قبل شاهد آن نبودیم و نشان می دهد که درک درستی از آن وجود دارد.

حضور سفیر کوبا، دو معاون وزیر، رئیس مرکز تحقیقات، رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس و استاندار سمنان و ... نشان می داد که خشاب جشنواره امسال حسابی پر بوده است

اختتامیه دهمین جشنواره ملی پسته ایران - دامغان همین حالا با اجرای بسیار زیبا سرود انتظار کاری از گروه اسوه شهرستان دامغان در حال برگزاری است اما مشخصاً مسئولان از همین حالا فهرستی از مهمانانی که می توانستند امسال حضور داشته باشند و ندارند را تهیه می کنند تا سال آتی بتوانند آنها را دعوت کنند! این شگفت انگیز است که بالاخره بعد از سال ها یک همایش در استان سمنان به درستی در حال برگزاری است.

در این گزارش اما سه روز جشنواره پسته دامغان را به صورت اجمالی بررسی می کنیم و تلاش خواهیم کرد در گزارش بعدی به این سوال نیز پاسخ دهیم که آیا جشنواره امسال پسته دامغان به آنچه برگزار کنندگان برایش تصور کرده بودند دست یافته است یا خیر؟ به زیان ساده تر دستاورد جشنواره پسته دامغان چه بوده است؟

جشنواره پسته دامغان برگزار شد | ایستگاه آخر؛ تقدیر از پسته کاران

جذب سرمایه گذار

از مراسم افتتاحیه جشنواره پسته معلوم بود که چه اتفاقاتی قرار است به لحاظ کیفی و کمی در جشنواره شماره ده رخ دهد حضور سفیر کوبا، دو معاون وزیر، رئیس مرکز تحقیقات، رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس و استاندار سمنان و ... نشان می داد که خشاب جشنواره امسال حسابی پر است هر چند تعداد مهمانان خارجی قدری امسال نسبت به سال قبل کمتر شده بود.

نماینده دامغان در مجلس در این مراسم گفت: ظرفیت‌های تولیدی پسته این شهرستان کم نظیر و البته آماده جذب سرمایه گذار است، گفت: یکی از مهمترین موضوعاتی که برگزاری این قبیل جشنواره ها دنبال می کند، جذب سرمایه گذار برای پسته و ظرفیت های دیگر تولیدی شهرستان دامغان است.

علی اکبر علیزاده برمی با بیان اینکه از سرمایه گذاران با اعطای مشوق هایی مانند زمین حمایت می شود، ابراز کرد: ۴۵۰ هکتار زمین برای شهرک صنعتی جدید دامغان اختصاص یافته که می تواند در اشاعه سرمایه گذاری و جذب سرمایه گذار جدید بسیار مفید باشد.

برداشت ۴۲ هزار تن پسته در دامغان

فرماندار دامغان دیگر سخنران این مراسم بود که درباره ظرفیت های پسته این شهرستان گفت: محصول پسته به مثابه استراتژیک ترین محصول تولیدی شهرستان دامغان در ۱۷ هزار هکتار اراضی باغی کشت می شود و حجم قابل توجهی از اقتصادی این منطقه را به خود اختصاص می دهد.

استاندار سمنان: ۹۵ درصد پسته تولیدی استان سمنان در دامغان تولید می شود

مهدی بندرآبادی با بیان اینکه ۴۲ هزار تن پسته از باغات شهرستان دامغان برداشت می شود، ابراز کرد: از این میزان محصول می توان هفت هزار و ۵۰۰ الی هشت هزار تن پسته خشک استحصال کرد که و در زمینه توسعه اقتصادی و صادراتی موثر است.

سید محمد رضا هاشمی استاندار سمنان اما گردش مالی پسته دامغان را سالانه هفت هزار میلیارد تومان برآورد کرد و گفت: از حیث گردش مالی پسته دامغان با هیچ محصول دیگری در استان سمنان قابل مقایسه نیست.

وی با بیان اینکه ۹۵ درصد پسته تولیدی استان سمنان در دامغان تولید می شود، افزود: یکی از مسائل مهم برای ما در مقوله پسته دامغان، فرآوری است چرا که تحقیقات نشان می دهد بیش از ۴۰ محصول جانبی می توان از پسته تولید کرد که در زمینه ارزش افزوده و توسعه اقتصادی بسیار موثر خواهد بود.

جشنواره پسته دامغان برگزار شد | ایستگاه آخر؛ تقدیر از پسته کاران

۵۱۲ هزار هکتار پسته کاری در کشور وجود دارد

معاون باغبانی وزارت جهاد کشاورزی دیگر سخنران مراسم جشنواره ملی پسته دامغان بود مهدی برومندی با بیان اینکه بیش از ۵۱۲ هزار هکتار باغات پسته در کشور وجود دارد، گفت: پسته یکی از محصولات مهم ما در زمینه تولیدات باغی و زراعی محسوب می شود.

برومندی با بیان اینکه ۴۰ درصد از مجموع باغات استان سمنان به محصول پسته اختصاص داده شده است، تاکید کرد: در واقع ۱۵ درصد از کل اراضی کشاورزی و باغی استان سمنان تحت کشت این محصول استراتژیک قرار دارد که نقش مهمی در توسعه اقتصادی ایفا خواهد کرد.

معاون باغبانی وزیر جهاد: مراکز نگهداری پسته به تجهیزات روز یک نیاز ضروری است

وی با بیان اینکه برای شناسنامه‌دار کردن باغات پسته گام‌های خوبی برداشته شده است، افزود: نیازمند عزم جدی برای پیگیری و اجرای شناسنامه دار شدن باغات پسته دامغان توسط مسئولان بومی و استانی هستیم چرا که این اتفاق مهم می تواند بسیار تاثیر گذار باشد.

سلامت محصول پسته در صادرات

معاون وزیر جهاد کشاورزی بیان کرد: شناسنامه دار کردن باغات می تواند برند سازی محصولات را محقق کند که در توسعه صادرات به کشورهای دنیا، بسیار اهمیت خواهد داشت لذا نیاز است که توجه جدی تری به این موضوع صورت گیرد.

برومندی با بیان اینکه سلامت محصول برای کشورهای مقصد صادرات محصولات کشاورزی بسیار مهم است، تاکید کرد: نیاز است که باغداران ما بدانند که چه نوع محصولی را با چه کیفیتی می بایست تولید کنند تا بتوانیم بازارهای بین المللی بهتری را کسب کنیم.

وی با بیان اینکه آبیاری، کود دهی، سمپاشی، تغذیه درخت و نهال و ... تماماً در محصول نهایی مورد پسند مشتریان خارجی نقش دارد لذا باید آگاهی بخشی قبل از کشت به کشاورزان صورت گیرد، گفت: مراکز نگهداری پسته به تجهیزات روز یک نیاز ضروری است لذا وزارت جهاد آمادگی اعطای تسهیلات برای سرمایه گذاران این حوزه را اعلام می کند.

جشنواره پسته دامغان برگزار شد | ایستگاه آخر؛ تقدیر از پسته کاران

پسته ۱۰ درصد کل تولید کشاورزی کشور است

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی نیز با بیان اینکه پسته ده درصد محصولات تولیدی کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است، گفت: آن چیز یکه این محصول را ویژه تر می کند این است که ۲۰ درصد ارزش صادرات غیرنفتی کشور به پسته تعلق دارد که نشان دهنده اهمیت ان است.

سید مجتبی خیام نکویی با بیان اینکه حدود یک میلیارد دلار از مجموع شش میلیارد دلار صادرات غیرنفتی کشور متعلق به محصول پسته است، تاکید کرد: این موضوع بیانگر اهمیت پسته و ارزش اقتصادی این محصول است.

معاون وزیر جهاد: بیش از ۵۰ درصد تمام باغات پسته کشورمان زیر دو هکتار هستند

وی کم آبی را یکی از مشکلات کشاورزان کشورمان دانست و با بیان اینکه قریب به ۵۰ درصد باغات پسته کشور آب کافی دریافت نمی‌کنند، افزود: موانعی در سر راه مکانیزه کردن آبیاری باغات پسته در اقصی نقاط کشور وجود دارد که باید رفع شود.

موانع تولید پسته

معاون وزیر جهاد با اشاره به این موانع بیان کرد: بیش از ۵۰ درصد تمام باغات پسته کشورمان زیر دو هکتار هستند و این یعنی خرده مالکی و اراضی خرد، کار را برای اجرای سیستم های آبیاری نوین دشوار می سازد از سوی دیگر ۶۰ درصد ارقام پسته در شهرستان‌ها از ارقام حساس به تغییرات آب و هوایی هستند و این کار را دشوار تر نیز می سازد.

خیام نکویی با بیان اینکه اجرای آبیاری نوین در زمین های خرد صرفه ندارد، بیان کرد: با تبدیل باغات درجه دو و سه به درجه یک تا دو برابر میزان کنونی، می توانیم محصول پسته از باغات سراسر کشورمان برداشت کنیم

وی دانش‌بنیان شدن تولید، فرآوری و بسته‌بندی را نیاز امروز کشاورزی به خصوص بخش پسته کاری دانست و افزود: سیاست های به نژادی و به باغی در وزارت جهاد کشاورزی در زمینه بهبود عملکرد کشت پسته دنبال می شود.

همزمان با صبح آدینه مراسم اختتامیه جشنواره پسته دامغان که برای دهمین سال در حال اجرا است، برگزار شد. مراسمی که با تقدیر از کشاورزان و پسته کاران نمونه شهرستان دامغان نیز همراه بود همچنین در خاتمه از کسانی که در زمینه برگزاری کارگاه های علمی و آموزشی همراهی داشتند نیز تقدیر شد. جشنواره ای که به لحاظ کیفی و کمی رشد قابل توجهی را نسبت به سال های قبل داشته است و باید دید که ادامه ان در سنوات آتی نیز می تواند به توسعه اقتصادی و به خصوص سرمایه گذاری بخش پسته استان سمنان منجر شود؟

کد خبر: ۲۴۹٬۰۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha