۲۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۴
ایران امن‌ترین راه تبادل انرژی در جهان است
وزیر نفت:

ایران امن‌ترین راه تبادل انرژی در جهان است

وزیر نفت با اشاره به حجم بالای ذخایر نفت و گاز در ایران و دیگر کشورهای منطقه، موقعیت ژئوپلیتیک ایران در اتصال قاره‌های آسیا و اروپا و تنها مسیر یکپارچه خشکی بین دریای خزر و خلیج فارس را یادآور شد.

به گزارش بازار، جواد اوجی پنجشنبه در دومین روز سفر به مسکو در سخنانی در نشست تخصصی بازار جهانی انرژی که با حضور معاون نخست وزیر روسیه و برخی مقامات کشورهای صادرکننده نفت برگزار شد، افزود: جهان انرژی با توجه به ظرفیت‌ها، نمی‌تواند نقش کلیدی ایران را در تبادلات انرژی نادیده بگیرد. ایران می‌تواند به هاب اصلی گاز تبدیل شود

وزیر نفت خاطرنشان کرد:‌ کشورهای اطراف ایران برخی صادرکننده نفت و گاز و برخی وارد کننده هستند که این وضعیت، امکان ایفای نقش هاب انرژی را برای ایران تسهیل کرده است.

وی ادامه داد: ایران با بهره‌گیری از منابع طبیعی و همسایگان شمالی، می‌تواند اصلی‌ترین بازیگرتجارت انرژی در جهان باشد و به هاب اصلی گاز تبدیل شود. اوجی یادآور شد: در حال حاضر، ایران به ترکیه و عراق گاز صادر می‌کند و پاکستان، هند و عمان نیز مشتریان بالقوه گاز ایران محسوب می‌شوند.

وی افزود: علاوه بر گاز، سایر حامل‌های انرژی مانند تجارت و سوآپ نفت خام، فرآورده‌های نفتی و صادرات محصولات پتروشیمی امتیاز ویژه ای را برای کشورمان به وجود آورده است.

وزیر نفت اظهار داشت: پایانه‌های صادرات و واردات، خطوط لوله انتقال نفت، گاز و فرآورده‌های نفتی، نشان از ظرفیت عظیم ایران برای تبدیل شدن به هاب انرژی منطقه را دارد.

دعوت از سرمایه‌گذاران برای مشارکت در طرح‌های نفت و گاز ایران
وزیر نفت که در این نشست جانبی مجمع بین‌المللی هفته انرژی روسیه با حضور مدیران و فعالان بخش های نفت و گاز و انرژی از کشورهای مختلف در مسکو سخن می‌گفت، همچنین از سرمایه‌گذاران خارجی برای مشارکت در طرح‌های صنعت نفت و گاز ایران دعوت کرد و گفت:‌ سبک قراردادهای ایران در این حوزه برای سرمایه‌گذاران از جذابیت‌های بسیاری برخوردار است.

وزیر نفت گفت: با سرمایه‌گذاری صورت گرفته در سالیان گذشته در صنعت نفت و گاز ایران، بازارهای خوبی در راستای فروش و صادرات نفت ایجاد شده است که این موفقیت‌ها با اتکال به خداوند و تکیه بر توان داخلی حاصل شده است.

رشد ۱۹.۷ درصدی صنعت نفت و گاز ایران در سه ماه
اوجی با تأکید بر اینکه تحریم‌ها مانع پیشرفت و رشد اقتصادی ایران نشده است، گفت:‌ در سه ماه نخست سال ۱۴۰۲، حوزه نفت و گاز ایران به رشد ۱۹.۷ درصدی دست یافت که این دستاورد در شرایط تشدید تحریم‌های ظالمانه و فشار حداکثری حاصل شده است و با اتکال بر خداوند و تکیه بر خودباوری و ابتکار و نوآوری توانسته‌ایم بر این مشکلات فائق آییم.

وزیر نفت در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ارتقای شاخص‌های دسترسی مردم ایران به انرژی طی چهار دهه اخیر گفت:‌ هم اینک همه شهرهای ایران و بیش از ۸۵ درصد روستاهای ایران به شبکه گاز طبیعی متصل هستند و ضریب پوشش گاز در مجموع مناطق شهری و روستایی ایران افزون بر ۹۰ درصد است.

بهره‌گیری از فرصت تاریخی برای توسعه مناسبات ایران و روسیه
اوجی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سیر صعودی مناسبات تهران – مسکو، ‌ سخنان اخیر رئیس‌جمهوری روسیه مبنی بر عزم این کشور در توسعه روابط با جمهوری اسلامی ایران به هر طریق ممکن را یادآور شد و افزود: به عنوان رئیس طرف ایرانی کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور علاوه بر تلاش برای گسترش همکاری‌های استراتژیک در حوزه‌های مختلف انرژی از توسعه روابط دوجانبه در همه بخش‌ها حمایت می‌کنم.

وی با اشاره به تحولات بین‌المللی اظهار داشت: فرصت تاریخی برای ایران و روسیه به وجود آمده و دو کشور بیش از هر زمان دیگری به یکدیگر نزدیک شده‌اند.

وزیر نفت خاطرنشان کرد: همکاری ایران و روسیه نه تنها موجب رشد دو کشور خواهد شد، بلکه زمینه ترقی سایر کشورهای منطقه را نیز فراهم خواهد آورد.

وی ادامه داد: تحریم‌های ناعادلانه ایران و روسیه در بسیاری از بخش‌ها موجب تقویت دو کشور شده است و ما این تحریم‌ها را فرصتی بزرگ و تاریخی برای نزدیک شدن دو کشور در همه ابعاد می‌دانیم و معتقدیم که باید از این فرصت‌ها استفاده و نظم جدیدی را در تعاملات اقتصادی ایجاد کنیم.

وی خاطرنشان کرد: همکاری ایران و روسیه فقط به مزایای اقتصادی محدود نمی‌شود، این روابط همچنین درک متقابل را تقویت کرده که می‌تواند به ثبات منطقه و جهان کمک کند و راه را برای همکاری‌های بیشتر در دیگر بخش‌ها هموار کند.

رئیس طرف ایرانی کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و روسیه گفت:‌ دو کشور با مشارکت و همکاری می‌توانند به چالش‌های موجود پاسخ دهند و فرصت‌های جدیدی را به دست آورند که در نهایت به هر دو کشور و جامعه جهانی کمک خواهد کرد.

اوجی ادامه داد: بهره‌برداری از فناوری به صورت مشترک در توسعه و بهره‌برداری از منابع دو کشور، اصلی مهم بوده و لازم است در برنامه توسعه روابط دو کشور قرار گیرد.

تجارت نفت و گاز باید از مداخلات سیاسی مصون باشد
اوجی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تعهد کشورهای دارنده ذخایر نفت به ایفای نقش در تأمین امنیت جهانی، اظهار داشت: تجارت نفت و گاز باید از مداخلات سیاسی مصون باشد.

وزر نفت خاطرنشان کرد: توسعه اقتصادی کشورها نیازمند دسترسی به انرژی مطمئن پایدار و با قیمت منصفانه است. وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران که روز چهارشنبه در رأس هیاتی و بنا به دعوت رسمی معاون نخست وزیر روسیه به مسکو سفر کرده است، ‌ در نخستین روز سفر خود در آیین گشایش مجمع بین‌المللی انرژی روسیه که با حضور ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری این کشور برگزار شد، ‌شرکت کرد.

اوجی که ریاست طرف ایرانی کمیسیون مشترک همکاری اقتصادی ایران و روسیه را برعهده دارد، در حاشیه این رویداد بین‌المللی حوزه انرژی، همچنین با الکساندر نوواک معاون نخست وزیر و رئیس طرف روسی این کمیسیون درباره توسعه مناسبات دوجانبه گفت‌وگو کرد.

دیدار با الکسی میلر مدیرعامل شرکت گازپروم و بازدید از برخی موسسات فعال در صنعت نفت و گاز روسیه از دیگر برنامه‌های وزیر نفت در نخستین روز سفر به مسکو بود.

کاظم جلالی سفیر ایران در مسکو و دیگر اعضای هیات ایرانی، وزیر نفت را در این سفر همراهی می‌کردند. حضور در نشست تخصصی مجمع بین‌المللی هفته انرژی روسیه، پایان بخش سفر دو روزه اوجی به مسکو بود.

کد خبر: ۲۴۸٬۹۸۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha