۲۱ مهر ۱۴۰۲ - ۰۰:۵۳
پرداخت بدهی ۳۶ همتی دولت به گندمکاران تا پایان مهرماه| ابلاغ رسمی نرخ خرید تضمینی گندم در هفته آینده
رئیس بنیاد ملی گندمکاران کشور در گفتگو با بازار:

پرداخت بدهی ۳۶ همتی دولت به گندمکاران تا پایان مهرماه| ابلاغ رسمی نرخ خرید تضمینی گندم در هفته آینده

هاشمی رئیس بنیاد ملی گندمکاران کشور با تاکید بر اینکه مسئولان وعده پرداخت ۳۶ همت بدهی به گندمکاران تا پایان مهرماه را داده اند گفت: نرخ خرید تضمینی سال زراعی جدید نیز هفته آینده رسما ابلاغ می شود.

بازار؛ گروه کشاورزی: گندم به عنوان یکی از محصولات استراتژیک همواره با حواشی و خبرهای بسیاری همراه است و امسال نیز مسائل پیرامون این محصول بسیار پررنگ بوده است. به نحوی که بخش دولتی از یکسو امسال پرداخت مطالبات گندمکاران را ماه ها به تاخیر انداخته است و از سوی دیگر ابلاغ رسمی قیمت خرید تضمینی گندم برای سال زراعی جدید با تعلل همراه شده است.

عطالله هاشمی رئیس بنیاد ملی گندمکاران کشور در گفتگو با بازار در مورد سرانجام پرداخت مطالبات گندمکاران گفت: در خصوص پرداختی ها بر مبنای ۱۱۵۰۰ تومان در سطح کشور پرداخت شده اما ۳۵۰۰تومان باقی مانده قرار شده تا پایان مهرماه پرداخت شود. به طوری که رئیس سازمان برنامه و بودجه قول داده اند تا آخر مهرماه به طور کامل با گندمکاران تسویه خواهند کرد.

رئیس بنیاد ملی گندمکاران کشور: تقریبا حدود ۳۶ همت کشاورزان مطالبه دارند و به عبارتی دولت به گندمکاران ۳۶ همت بدهکار است که مسئولان وعده داده اند تا آخرمهرماه پرداخت شود

هاشمی در پاسخ به این سوال که در مجموع چقدر از مطالبات گندمکاران هنوز پرداخته نشده است، گفت: الان تقریبا حدود ۳۶ همت کشاورزان مطالبه دارند و به عبارتی دولت به گندمکاران ۳۶ همت بدهکار است که همانطور که گفته شد مسئولان وعده داده اند تا آخر مهرماه پرداخت شود و امیدواریم تا زمان اعلام شده این وعده ها عملیاتی شود و کشاورزان مطالبات خود را دریافت کنند.

رئیس بنیاد ملی گندمکاران کشور همچنین در خصوص زمان اعلام رسمی قیمت خرید تضمینی گندم برای سال زراعی جدید نیز گفت: در جلسه ای که اواخر شهریور ماه برگزار شد قیمت را شورای قیمت گذاری تعیین و تصویب کرد و طبق قانون بر عهده رئیس شورای قیمت گذاری است قیمت را اعلام کنند تا کشاورزان تکلیف خود را برای سال زراعی جدید بدانند.

هاشمی ادامه داد: همانطور که پیش از این توسط برخی از دوستان عنوان شده قیمت تعیین شده از سوی شورای قیمت گذاری ۱۹۵۰۰ تومان است، با این وجود تا قیمت توسط رئیس شورا یعنی وزیر جهاد کشاورزی ابلاغ نشود، رسمیت نخواهد داشت. با این وجود شنیده ها حاکی است اوایل هفته آینده قیمت نهایی به صورت رسمی ابلاغ می شود.

امکان بازنگری در قیمت گندم بر پایه نرخ تورم وجود دارد

وی در پاسخ به این سوال که قیمت تعیین شده چقدر با هزینه های تولید و واقعیت های فعلی همخوانی دارد، گفت: ما در خصوص قیمت تمام شده به نرخ بالای ۲۳ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم رسیده بودیم اما با در نظر گرفتن چهار شاخص کلی برای تعیین قیمت، با توجه به اینکه وزیر امور اقتصاد و دارایی و رئیس سازمان برنامه و بودجه هم در جلسه مذکور حضور داشتند در نهایت به اعلام نرخ تورم توافق کردیم.

امسال بیش از ۱۳ میلیون تن تولید گندم داشتیم و از این میزان ۱۰ میلیون و ۳۵۰ هزار تن آن تحویل سیلوهای دولت شد خوشبختانه امسال در بخش گندم خبازی، به خودکفایی رسیدیم

هاشمی افزود: به عبارت دیگر توافق شده قیمت امسال به علاوه نرخ تورم پیش بینی شده که به گفته رئیس سازمان برنامه بودجه بین ۳۰ تا ۳۵ درصد هدف گذاری کرده اند، تعیین شود. البته ما امیدواریم نرخ تورم امسال تک رقمی شود تا کشور به آرامش اقتصادی برسد اما تبصره گذاشته شد که اگر موضوعی اتفاق افتاد که موجب شد نرخ تورم طبق میزان هدف گذاری شده اتفاق نیفتاد بر پایه نرخ تورم امکان بازنگری در قیمت خرید تضمینی گندم وجود داشته باشد.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که با توجه به رقم خوردن خریدی بالای ۱۰ میلیون تن گندم چقدر به واردات گندم نیاز هست نیز گفت: امسال بیش از ۱۳ میلیون تن تولید گندم داشتیم و از این میزان ۱۰ میلیون و ۳۵۰ هزار تن آن تحویل سیلوهای دولت شد خوشبختانه امسال در بخش گندم خبازی، به خودکفایی رسیدیم و این میزان خرید داخلی برای تهیه آرد و نان کشور کفایت می کند.

هاشمی افزود: با این وجود بین یک میلیون و ۸۰۰ تا ۲ میلیون تن برای گندم صنف و صنعت کمبود داریم. البته یک مقدار از نیازهای بخش صنف و صنعت توسط کشت های قراردادی و خرید توافقی که صنعتگران و استفاده کنندگان گندم صنعتی با کشاورزان و گندمکاران صورت داده اند، خریداری شده است.

کد خبر: ۲۴۸٬۹۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 7
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • جلال زرینکمر GB ۱۲:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۱
      3 0
      باسلام خدمت جناب همتی اگر بازخلف وعده کردن آخر مهر هم پول گندم راندادن چکار کنیم یکراهکاری هم درمورد بدهی‌های بانک کشاورزی بیاندیشید حداقل بازپرداخت راهکاری اتخاذ فرمایید
    • غلامرضا IR ۱۹:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۱
      1 0
      سلام و عرض ادب خدمت شما دوستان عزیز به نظر ما کشاورزان اعلام قیمت جدید گندم قبل از کشت پاییزه فقط باعث ایجاد تورم انتظاری می‌شود و دلیل آن همین است که بعد از اعلام قیمت نوزده هزار و پانصد ی برای گندم دیگر بذر برای کشت پاییزه پیدا نمیشود البته در بازار سیاه با قیمتهای بالا فراوان است قابل توجه مسئولین محترم.
    • بی همتا IR ۰۵:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۲
      2 0
      فقط زورتان به کشاورز زحمتکش رسیده قانون نرخ گذاری برای کشاورز اجرا میشه برید یک کیلو میوه بخرید ببینید قیمت هر کیلو میوه چقده هی میوه بخور ببین سیرت میکنه؟ ولی نانی که از گندم بدست میاد سیرت می‌کنه دارین با این نرخ گذاری غیر منطقی نسبت به تورم و گرانی کشاورز ضعیف میکنید کشاورز ضعیف بشه جامعه قحطی میشه جای تأسف داره کشاورز رازی نیست خدا ازتان نگذره
    • آرمک IR ۰۸:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۲
      2 0
      اقای رئیس بنیاد گندم کاران روز بروز ازیر قولتان میزنید کشاورز را بچه مدرسه فرض کردید با وعده وعید سر گردان کردید تازه دیر کرد به جهنم از حق ثبت شده در فیش های هم میخواهد دولت میخواهد دبه کنه ۱۵۲۰۰ درفیش کشاورز مرقوم فرمودن
    • داریوش مهرابی IR ۱۷:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۲
      2 0
      خدایی کم دروغ تحویل ملت بدید نتیجه دروغگویی چیزی جز ناراحتی و ایجاد تنفر نیست
    • جابر خداپرست IR ۰۲:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۴
      0 3
      بیچاره مردم غزه واقعا ظلم فابل تحمل نیست چه کم چه زیاد
    • رامین IR ۱۲:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۵
      4 0
      کشاورزان عزیز بنظرمن قید طلبمونوبزنیم فکر نکنم اقایون مسؤول نظر داشته باشن پولی بدن مگه نمیگن بودجش هست پس چرا نمیدن مگه چند روز مونده به اخرمهرماه