۲۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۲
روستاها مملو از ظرفیت های اقتصادی؛ گل کاری در دل کویر آباده تا آموزش قالی بافی به ۹۰۰ هنرجوی قزوینی
بازار از صنعت گران استان های قزوین و فارس گزارش می دهد

روستاها مملو از ظرفیت های اقتصادی؛ گل کاری در دل کویر آباده تا آموزش قالی بافی به ۹۰۰ هنرجوی قزوینی

روستاآباد فرصتی برای معرفی توانمندی های مردم روستایی بود و کمتر کسی فکر می کرد بتوان در دل کویر گل کاری کرد یا یک نفر برای بیش از ۹۰۰ هنرجو با قالی بافی فرصت اشتغال فراهم کند.

بازار؛ گروه ایران: نمایشگاه عرضه محصولات روستایی و عشایری روستا آباد به عنوان بزرگترین رویداد روستایی کشور در مصلی امام خمینی (ره) به مدت هفت روز برگزار شد.

در این رویداد بیش از هزار تولیدکننده برتر روستایی و عشایری حضور یافتند و نسبت به معرفی دستاوردهای خود به عموم مردم اقدام کردند؛ دستاورد هایی که هر یک نه تنها می توانند زمینه اشتغال مردم را فراهم کنند بلکه تضمین کننده رونق تولید هم هستند.

۲۷ سال قالی بافی و آموزش هنرجویان روستایی

فرش بافی یکی از قدیمی ترین مشاغل خانگی زنان و مردان روستایی است؛ هنری دیرینه که هنوز در جای جای کشور بسیاری از مردم به آن اشتغال دارند و مژگان صفیعی کار آفرین قزوینی توانسته با تکیه بر هنر خود برای ۹۰۰ هنرجو فرصت اشتغال و کسب درآمد فراهم کند.

صفیعی: به صورت جهادی و خودجوش به علاقه مندان ۱۳ روستای اطراف بوئین زهرا آموزش داده ام تا بتوانند از طریق قالی بافی کسب درآمد کنند

وی در خصوص ورود خود به حوزه فرش بافی به بازار گفت: در کودکی از طریق برنامه های تلویزیونی به هنر فرش بافی علاقه مند شدم و همواره به این فکر می کردم چطور می توان با بند انگشتان دست، طرح های زیبایی را بر روی دار قالی خلق کرد؟ بنابراین از سال ۱۳۷۵ تصمیم گرفتم به صورت حرفه ای هنر فرش بافی را آغاز کنم و تا سالها به صورت انفرادی به این حرفه اشتغال داشتم.

این کار آفرین قزوینی با اشاره به اینکه از سال ۱۳۹۱ با کسب مجوزهای متعدد نسبت به تاسیس یک کارگاه آموزشی اقدام کرده افزود: با تاسیس یک کارگاه آموزشی در زمینه فرش، تابلو فرش، گلیم و گبه وارد حوزه آموزش شدم و تاکنون ۹۰۰ هنرجو را هم آموزش داده ام. کارگاه اصلی ام در شهرستان بوئین زهرا است اما به صورت جهادی و خودجوش به علاقه مندان ۱۳ روستای اطراف آن نیز آموزش داده ام تا بتوانند از این طریق کسب درآمد کنند.

وی که جزو ۳۸ زن تاثیرگذار و کار آفرین کشور معرفی شده است ادامه داد: زنانی که آموزش داده ام توانسته اند مدرک بین المللی خود را هم دریافت کنند و از آن تعداد ۱۴۵ نفر نیز به طور مستقیم همچنان با خودم کار می کنند و ۱۶ نفر نیز در ۲ گارگاه حضور دارند و فعالیتشان را به صورت حرفه ای ادامه می دهند.

نمایشگاه ها بستری برای معرفی هنرهای بومی استان ها

صفیعی با اشاره به مزایای برگزاری نمایشگاه روستاآباد بیان داشت: به هر حال برگزاری های چنین نمایشگاه هایی می تواند در زمینه فرهنگ سازی، شناخت و ترویج این حرفه کمک کند؛ حرفه ای که به تولید یکی از کالاهای ارز آور و خیلی مهم کشور کمک می کند.

صفیعی: برگزاری رویدادهای نمایشگاهی می تواند کمک بزرگی به معرفی انواع طرح های فرش، سایز های استاندارد و غیره کند

وی افزود: باید بتوانیم در زمینه تولید فرش دستبافت خودمان را به رقبای اقتصادی مان برسانیم و در این سال ها که تجربه تدریس و تحقیق و بررسی در زمینه فرش دست باف داشتم، طرح استاد اعتماد قزوین که متعلق به دوره صفویان است و به آلمان صادر می شد را احیا و ثبت کردم.

وی به سایر مزایای برگزاری رویداد روستاآباد اشاره کرد و بیان داشت: خیلی ها هستند که حتی در مورد ساده ترین اطلاعات صنعت فرش چیزی نمی دانند و می بینم که علاقه مند به آموزش هستند. بنابراین برگزاری چنین رویداد هایی می تواند کمک بزرگی به معرفی انواع طرح های فرش، سایز های استاندارد و غیره کند.

آرزوی معرفی گل های آباده به کل مردم دنیا

در گوشه ای دیگر از روستاآباد گل کاری از شمال استان فارس، شهرستان آباده در این رویداد حضور یافته بود که با غرفه مملو از رنگ و خوش عطر بوی خود رنگ و رویی متفاوت به نمایشگاه داده بود.

بهروز جعفری که بعد از چندین سال اشتغال در حرفه ای دیگر تصمیم گرفت به حوزه پرورش گل و گیاه ورود کند این روزها توانسته انواعی از گل ها را در گلخانه خود پرورش دهد.

جعفری: شهرستان آباده به عنوان یک منطقه نیمه کویری با شب های سرد و روزهای بسیار گرم است که گل و گیاه در آن خیلی خوب تولید می شود

او به بازار درباره ظرفیت های شهرستان آباده در حوزه گل و گیاه گفت: شهرستان آباده به رغم برخورداری از آب و هوای کویری از ظرفیت بسیار بالایی در حوزه پرورش گل و گیاه برخوردار است و حتی می توانم بگویم از هلند هم می تواند موفق تر در این حوزه باشد.

جعفری افزود: شهرستان آباده به عنوان یک منطقه نیمه کویری با شب های سرد و روزهای بسیار گرم است که گل و گیاه در آن خیلی بهتر تولید می شود. یعنی گل ها در روز در حال رویش هستند و شب ها می توانند استراحت کنند و همین مزیت برای رشد خوب گل و گیاه است.

وی با اشاره به اینکه خیلی ها فکر می کنند مناطق شمالی کشور برای پرورش گل و گیاه مناسب تر است ادامه داد: درختان بلوط شهرستان آباده همچون چتر می مانند اما درختان مناطق دیگر خیلی باریک و بلند بالا می روند. گل های آباده خیلی زیبا هستند و هرچند برخی از گیاهان را می گویند نمی توان در آباده تولید کرد اما ما توانسته ایم گل های بسیار زیبایی تولید و عرضه کنیم. حتی در آباده بخاطر شدت آفتابی که دارد می توان از هلند هم بهتر گل پرورش داد.

جعفری با اشاره به اینکه شهرستان آباده ظرفیت تبدیل شدن به قطب گل و گیاه استان فارس و حتی جهان را دارد تاکید کرد: هرچند رشته تحصیلی بنده زمین شناسی بوده اما به صورت تجربی می توانم بفهمم که کدام درختان مریض هستند و چه مشکلاتی دارند؟ و برای توسعه فضای سبز شهرستان آباده و هنر گل کاری حاضر به هر کاری هستم. اکنون نیز صحبت هایی با با مسئولان داشته ام و همه موافقت کرده اند و حمایت می کنند. بنابراین امیدوارم روزی برسد که نام آباده در کل جهان شهرت پیدا کند.

کد خبر: ۲۴۸٬۹۷۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha