۲۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۴
رونق اقتصاد مناطق بیابانی آذربایجان شرقی با پرورش شتر
فیلم استان‌ها؛

رونق اقتصاد مناطق بیابانی آذربایجان شرقی با پرورش شتر

تبریز- اقتصاد مناطق بیابانی آذربایجان شرقی با پرورش شتر رونق گرفته و دامداران برخی از مناطق استان همچون اسکو و ایلخچی و خورخور به پرورش شتر روی آورده اند.

به گزارش خبرنگار بازار، در مراتع فقیر بیشتر گیاهان شورپسند و خاردار مانند خارشتر، علف شور، تاغ و ... می‌روید که به علت خشبی بودن و خاردار بودن بیشتر مورد تعلیف شتر قرار می‌گیرد؛ و از طرفی با توجه به وجود خشکسالی‌های ممتد و متناوب در این مناطق، فقط شتر قابلیت زیست و تولید را داشته و سایر دام‌ها قادر به ادامه حیات دراکثر این مناطق با این شرایط نمی‌باشند.

طی سال های اخیر با خشکسالی های پیاپی، کاهش بارش باران و از بین رفتن مراتع بیش از گذشته نیاز به پرورش شتر است و از این رو در برخی از مناطق کویری آذربایجان شرقی شاهد رونق پرورش شتر هستیم.

شتر نیاز اندکی به آب و مواد غذایی داشته و نسبت به تغییرات اقلیمی و گرم شدن هوا مقاوم است. ضمن اینکه این حیوان در مناطق بیابانی و نیمه بیابانی رشد می کند. قابلیت سازگاری، زیست و تولید در شرایط سخت مناطق خشک، نیمه خشک و تحمل گرما، خشکی و کم آبی و کمبود علوفه و قابلیت نسبی در مقابل امراض و عوامل بیماری زا و نیز تغذیه از انواع خاص گیاهان مرتعی (خشبی و خاردار و تیغ دار) از مزیت های شتر است.

همچنین گوشت و شیر شتر ضمن اینکه ارزش غذایی بسیار بالایی دارد سودآوری مناسبی نیز برای فعالان این صنعت به همراه دارد که ضرورت دارد با انجام حمایت های ویژه سرمایه گذاران را تشویق به مشارکت در این بخش کرد که با توجه به ظرفیت های موجود در کشور، ورود بخش خصوصی در این عرصه منافع زیادی برای آنها به همراه خواهد داشت.

کد خبر: ۲۴۸٬۹۵۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha