۳۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۶
خودکفایی در تولید برنج مستلزم تغییر تفکر ساختاری است
عضو سابق هیات علمی موسسه تحقیقات برنج کشور در گفت ‌و گو با بازار:

خودکفایی در تولید برنج مستلزم تغییر تفکر ساختاری است

خانکشی‌ پور، عضو سابق هیات علمی موسسه تحقیقات برنج کشور با اشاره به اینکه وزارت جهاد کشاورزی می‌تواند با آموزش و ارتقای زراعی موجب جهش عملکرد شالیکاران شود؛ اظهار داشت: خودکفایی در تولید برنج مستلزم تغییر تفکر ساختاری است.

یاسمن بلوردی؛ بازار: غلامرضا خانکشی‌پور، عضو سابق هیات علمی موسسه تحقیقات برنج کشور گفت: با توجه به اینکه خوب بودن بارش‌ها طی دو سال اخیر مشکل ذخایر آبی برای کشت برنج در استان‌های برنج خیز را حل کرده است و با توجه به اینکه برنج یک کالای استراتژیک است و با امنیت غذایی ما ارتباط دارد بحث خودکفایی و الزام برای خودکفایی برنج بسیار پررنگ‌تر شده است. به طوری که انتظار می‌رود با حمایت از کشاورزان و رفع موانع موجود با افزایش تولید و بالا بردن کیفیت به سمت خودکفایی در این محصول خیز برداشت. مضاف بر اینکه کتاب خودکفایی برنج توسط فعالان برنج تصویب شده و به تصویب دولت دهم نیز رسیده و حتی طی یک مرحله نیز برای آن اعتبار نیز تخصیص داده شده است. اما به نظر می‌رسد دولت یازدهم تنها به این دلیل که این طرح مربوط به دولت قبل بوده از پیگیری کردن آن خودداری می کند.

خانکشی‌پور، اظهار داشت: اولین مانع در بحث خودکفایی برنج این است که کشاورزی و به خصوص حوزه برنج صفر تا صد آن در بخش خصوصی انجام می‌شود و دولت مایل است که در این میان به نوعی عرض اندام کند اما  نوع ابراز وجودش در این حوزه موثر نیست.

اگر دولت بخواهد در حوزه برنج به کشاورزان کمک کند باید آموزش، ترویج و تحقیق را در این حوزه توسعه بدهد و آن را کاربردی کند

وی افزود: در واقع اگر دولت بخواهد در حوزه برنج به کشاورزان کمک کند باید آموزش، ترویج و تحقیق را در این حوزه توسعه بدهد و آن را کاربردی کند. به عنوان مثال موسسه تحقیقات در طول سی سال بیش از  ۴۰ رقم معرفی کرد، این درحالی بود که فقط روی ارقام وارداتی و پرمصرف تحقیق می‌شد و حاصلش این شده بود که هیچ‌کدام از ارقامی را که تحقیقات معرفی می‌کرد کشاورزان نمی‌کاشتند! این در حالی است که از نظر قیمت تضمینی و خرید تضمینی حمایت های بسیار قوی باید صورت می‌گرفت.

وزارت جهاد کشاورزی می‌تواند با آموزش و ارتقای زراعی موجب جهش عملکرد شالیکاران شود
خانکشی‌پور خاطرنشان کرد: از سال ۱۳۸۳ به بعد موسسه تحقیقات اجازه یافت که روی ارقام بومی نیز کار کند و یک دهه است که شاهد هستیم ارقام پرمحصول کیفی نیز به بازار عرضه می‌کند؛ یعنی تغییر نگرش کمک کرده است که الان چند نوع رقم پر محصول کیفی داشته باشیم.

وی افزود: اگر این تغییر نگرش در حوزه مدیریت زراعی اتفاق بیفتد و یک کار مستمر در آموزش زراعی صورت بگیرد، آنوقت فاصله بین کشاورزی که مثلا برنج هاشمی را زیر ۳ تن به عمل می‌آورد با کشاورزانی که بالای ۷ تن می‌گیرند ترمیم می‌شود و عملکرد جهش پیدا کند.

تغییر نگرش‌ها به این معنا است که وزارت جهاد کشاورزی به جای اینکه همه تلاش خود را در راستای تامین کود و سم بگذارد همه فشارش را بر آموزش جهت ارتقای زراعی بگذارد؛ به این ترتیب قیمت برنج در بازار مناسب خواهد بود و در نتیجه کشاورز ارتقا می‌کند و عملکرد بیشتری خواهد داشت

این عضو سابق هیات علمی موسسه تحقیقات برنج کشور تصریح کرد: تغییر نگرش‌ها به این معنا است که وزارت جهاد کشاورزی به جای اینکه همه تلاش خود را در راستای تامین کود و سم بگذارد همه فشارش را بر آموزش جهت ارتقای زراعی بگذارد. به این ترتیب قیمت برنج در بازار مناسب خواهد بود و در نتیجه کشاورز ارتقا می‌کند و عملکرد بیشتری خواهد داشت.

در پایان تاکید کرد: به طور کلی در بحث خودکفایی برنج اشکال را در تفکر ساختاری می‌ بینم که باید یک اصلاحیه صورت بگیرد.

کد خبر: ۲۴٬۸۹۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha