۲۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۲
اختلافات اساسی میان ایران و آمریکا با توافقات محدود حل نمی شود
استاد دانشگاه سانفرانسیسکو امریکا در گفتگو با بازار:

اختلافات اساسی میان ایران و آمریکا با توافقات محدود حل نمی شود

«رابرت اسمیت» معتقد است که اختلافات اساسی میان ایالات متحده آمریکا و ایران با توافقات محدود و بدون حضور سایر کشورها - کشورهای اروپایی و چین و روسیه – قابل حل نخواهد بود.

بازار؛ گروه بین الملل: «ماجد الانصاری» سخنگوی وزارت خارجه قطر اخیرا در اظهاراتی گفته است که دوحه شاهد استقبال گسترده بین‌المللی از موفقیت قطر در ایجاد توافق تبادل زندانیان میان تهران و واشنگتن بود؛ به‌ویژه که این اتفاق در آغاز نشست‌های مجمع عمومی سازمان ملل رخ داد.

الانصاری همچنین گفته بود که در جریان دیدار «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» نخست‌وزیر و وزیر خارجه قطر با «حسین امیرعبداللهیان» وزیر خارجه ایران در نیویورک از نقش دوحه در این مسئله تمجید شد و وزیر خارجه ایران از نقش‌آفرینی قطر تقدیر و تشکر کرد.

سخنگوی وزارت خارجه قطر همچنین افزوده بوود که مسئولان آمریکایی نیز در دیدارهای دوجانبه از نقش قطر در این مسئله تمجید کردند. ما استقبال گسترده را لمس کردیم و در سطح بین‌المللی نیز این خوشبینی وجود دارد که این توافق منجر به وساطت‌های بیشتر میان ایران و آمریکا می شود.

وی تاکید کرده بود که قطر بر پایبندی خود در این روند دیپلماتیک برای رسیدن به توافقات بیشتر در آینده میان تهران و واشنگتن از جمله در زمینه برنامه هسته‌ای ایران و مجموعه ۱+۵ پافشاری دارد.

وی افزوده بود: پس از توافق تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا احتمال دستیابی به توافق‌های جدید میان ۲ طرف افزایش یافته است. توافق‌شده که موضوعات اختلافی موجود در پرونده هسته‌ای ایران به موضوعاتی کوچکتر شکسته شوند تا گفتگو پیرامون آنها آسانتر شود.

سخنگوی وزارت خارجه قطر در ادامه با اشاره به نقش قطر در دستیابی به توافق میان تهران و واشنگتن گفته بود: وجود یک بستر انسانی در دوحه، گفتگو و دستیابی به توافق را آسانتر می‌کند.

در خصوص این موضوع خبرنگار بازار گفتگویی با پروفسور «رابرت اسمیت» استاد دانشگاه سانفرانسیسکو آمریکا تنظیم نموده که در ادامه می آید.

وی فارغ التحصیل ممتاز از دانشگاه کالیفرنیا بوده و نویسنده چندین مقاله و کتاب از جمله نژاد، طبقه و فرهنگ: مطالعه ای در افکار عمومی آفریقایی-آمریکایی است. از دیگر کتابهای وی می توان به «نژادپرستی در دوران پس از حقوق مدنی»، «ما رهبر نداریم: آمریکایی های آفریقایی تبار در دوران پس از حقوق مدنی»، «مناقشات معاصر و شکاف نژادی در آمریکا»، «محافظه کاری و نژادپرستی» و «تأثیر رونالد دبلیو والترز بر تفکر و رهبری آفریقایی آمریکایی» و «قطبی شدن و ریاست جمهوری: از فرانکلین دلانو روزولت تا باراک اوباما» اشاره نمود.

دکتر اسمیت سردبیر مجموعه مطالعات آمریکایی آفریقایی دانشگاه ایالتی نیویورک است. وی بیش از سی و پنج سال دروس سیاست آمریکایی- آفریقایی و حکومت آمریکا را تدریس کرده است.

مذاکره جامع در مورد مسائل از جمله مسئله هسته ای ایران و رفع تحریم ها علیه تهران بهترین گزینه حال حاضر است که اکنون احتمال برگزاری آن به علت درگیری میان حماس و اسرائیل در منطقه خاورمیانه بسیار کم است

*وزیر خارجه قطر در اظهارنظر اخیر خود اعلام کرده توافق جزء به جزء هسته ای بهترین راه رسیدن به توافقی جامع میان ایران و آمریکا است. ارزیابی شما از این راه حل چیست؟

این راه حل قابلیت پذیرش ندارد زیرا هم به زمان و هم تعهد کافی طرفین به یکدیگر بستگی دارد. مذاکره جامع در مورد مسائل از جمله مسئله هسته ای ایران و رفع تحریم ها علیه تهران بهترین گزینه حال حاضر است که اکنون احتمال برگزاری آن به علت درگیری میان حماس و اسرائیل در منطقه خاورمیانه بسیار کم است.

*یکی از موانع توافق جزء به جزء تعیین اولویتهای هر گام است. مشکل دیگر این است که اجزای این گامها مرتبط با هم هستند و بدون داشتن تصویری کلی از آنچه باید نهایتا بدان دست یافت، تعیین اولویت زمانی گامها کار دشواری است. اررزیابی شما چیست؟

من با این استدلال مخالفم زیرا تعیین اولویت ها در توافقات کوچک و محدود راحت تر بوده و پیچیدگی های کمتری دارد. اما توافق جزء به جزء جهت حل مسائل بین ایران و امریکا راه حل مناسبی نیست و نمی توان به آن امیدوار بود.

*یکی از موارد موفقیت توافق جزء به جزء مبادله زندانیان و تواقف غنی سازی ایران روی ۶۰ درصد عنوان می شود. این فرایند قابل اطلاق به سایر اختلافات اساسی میان ایران و آمریکا است؟

خیر. اختلافات اساسی میان ایالات متحده آمریکا و ایران با توافقات محدود و بدون حضور سایر کشورها - کشورهای اروپایی و چین و روسیه – قابل حل نخواهد بود.

رفع تحریم ها علیه تهران و رسیدن ایران به مزایای اقتصادی از طریق مسئله هسته ای امکان پذیر بوده و این امر نیز از طریق دستیابی به توافقی جامع مانند برجام امکان پذیر خواهد بود

*آمریکا از وضعیت کنونی مبتنی بر تفاهم موقت راضی است ولی ایران خواهان برداشته شدن تحریمهاست که از رهگذر توافقی جامع حاصل می شود. هر چند هنوز هیچ مقام ایرانی در خصوص پیشنهاد توافق جزء به جزء از سوی قطر موضع گیری نکرده است. ولی با توجه به زمانبر بودن چنین توافقی، به نظر می رسد در کوتاه مدت ایران به منافع اقتصادی مد نظر خود نخواهد رسید. ارزیابی شما چیست؟

بله همینطور است. همانطور که گفتم رفع تحریم ها علیه تهران و رسیدن ایران به مزایای اقتصادی از طریق مسئله هسته ای امکان پذیر بوده و این امر نیز از طریق دستیابی به توافقی جامع مانند برجام امکان پذیر خواهد بود.

* به چه میزان تفاهم موقت فعلی می تواند پایدار باشد؟

این توافق چون حساسیت بالایی ندارد می تواند پایدار باشد.

کد خبر: ۲۴۸٬۸۱۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha