۱۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۲
آزادراه شیراز - اصفهان فردا زیر بار ترافیک می‌رود

آزادراه شیراز - اصفهان فردا زیر بار ترافیک می‌رود

با اتمام عملیات ساخت قطعات یک تا شش آزادراه شیراز- اصفهان به عنوان بخشی از کریدور شمال- جنوب، بهره برداری از ۲۱۲ کیلومتر آزادراه حد فاصل شیراز تا ایزدخواست با حضور ریس جمهوری انجام می‌شود.

به گزارش بازار، این اَبر پروژه آزادراهی که ساخت آن محصول مشارکت ۲ وزارتخانه راه و شهرسازی و دفاع است اوایل دهه ۹۰ کلنگ زنی شد و در سال ۹۹ با هدف تامین مالی آن و با توجه به اینکه برای تکمیل این ابر پروژه نیاز به منابع مالی قابل ملاحظه‌ای بود، شرکت عمران شهر جدید صدرا هم ۱۰ درصد (حدود ۳۰۰ میلیارد تومان) از تامین مالی بخش خصوصی مشارکت کننده را در این پروژه را بر عهده گرفت.

این آزادراه که حالا ۲۵ هزار میلیارد تومان ارزش دارد در ۶ قطعه از دروازه ورودی شهر شیراز تا ایزدخواست آماده بهره برداری است که قطعات یک، دو و سه آن به طول ۱۰۷ کیلومتر حدفاصل شهرهای سده تا ایزدخواست از مناطق سد ایزدخواست، کوه مروارید، روستای خسرو شیرین و رودخانه سفید می‌گذرد.

همچنین قطعات چهار، پنج، شش و هفت (که قطعه هفتم آن ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد) به طول ۱۱۸ کیلومتر حدفاصل شهرهای سده تا شیراز از مناطق تنگ براق، دشت کامفیروز، تنگ بستانک و تنگ خیاره گذشته و به بزرگراه شیراز - سپیدان متصل می‌شود.

از ایزدخواست تا اصفهان هم به طول حدود ۱۱۶ کیلومتر حدفاصل شهرضا - سه راهی مبارکه - ایزدخواست در دست مطالعه است و طبق برنامه زمانی تعیین شده، عملیات اجرایی آن به‌زودی آغاز خواهد شد.

هم اکنون با اتمام عملیات اجرایی قطعات یک تا شش این آزادراه، شاهد بهره برداری از ۲۱۲ کیلومتر از آزادراه شیراز - اصفهان، حد فاصل شیراز – ایزدخواست هستیم.

پیشتر مدیرعامل شرکت راه‌سازی و عمران ایران گفت: قطعه هفتم آزادراه شیراز - اصفهان تا ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و ساخت قطعه هشتم نیز ابلاغ شده است. «علی معایر» به مناسبت افتتاح آزادراه شیراز - اصفهان‌به خبرنگار ایرنا گفته بود: قرارداد اولیه ساخت این آزادراه ۲۱۲ کیلومتر بود که در سال ۹۱ منعقد شد و اواخر سال گذشته (۱۴۰۱)برای ساخت قطعه هفتم و هشتم به درخواست مسوولان استان فارس قرارداد دیگری منعقد شد. قطعه هفتم برای اتصال به رینگ کمربندی شیراز در حال ساخت است که هم اکنون به پیشرفت ۶۵ درصدی رسیده و قطعه هشتم هم با هدف اتصال استان فارس به بوشهر قرار است ساخته شود.

استان فارس و به ویژه شهر شیراز فردا آماده بهره‌برداری از بزرگ‌ترین رویداد حملی و نقلی استان و جنوب کشور می‌شود و آزادراه شیراز - اصفهان در یک مرحله به عنوان طولانی‌ترین بهره‌برداری آزادراهی برای عبور مردم زیر بار ترافیک می‌رود. عبور مسافران از این جاده موجب کاهش مصرف سالیانه ۱۰۰ میلیون لیتر سوخت معادل مصرف حداقل یک روز کل کشور نسبت به مسیر قبلی می‌شود چرا که با افتتاح آن ۱۳۵ کیلومتر طول مسیر بین شیراز و اصفهان کوتاه می‌شود و ۲.۵ ساعت از زمان سیر کاسته خواهد شد. قرار است ابتدا ۶ قطعه نخست به طول ۲۱۲ کیلومتر به بهره‌برداری برسد و با برنامه‌ریزی انجام شده در مدت هفت ماه آینده عملیات اجرایی قطعه هفتم آن نیز تکمیل و آزادراه به شهر شیراز متصل می‌شود.

مرتفع‌ترین پل آزادراهی کشور در آزادراه شیراز-اصفهان قرار دارد. پل سردار شهید حاج قاسم سلیمانی به طول ۲۶۴ متر در قطعه ۳ آزادراه شیراز-اصفهان قرار دارد و بر روی دره رودخانه سپید و در ارتفاع ۱۱۰ متری از کف دره واقع شده است.

طول دهانه وسط آن ۱۲۵ متر و طول دهانه‌های کناری پل ۶۶ و ۷۳ سانتی‌متر است و خودروهای عبوری به سهولت در عرض ۱۵ ثانیه از یک سمت به سمت دیگر پل تردد می‌کنند. نوع پل بتن دره‌ای پیش تنیده است. قالب‌بندی پل از نوع شاریو پیش تنیده و نوع رویه پل آسفالتی است و برای ساخت آن ۱۶ هزار و ۹۰۰ متر مکعب بتن‌ریزی صورت گرفته است و در عرشه آن ۱۱۴ قطعه بتنی به کار رفته است.

مجری آزادراه‌های مرکز و جنوب کشور پیش تر به ایرنا گفته بود: آزادراه شیراز- اصفهان به طول ۲۱۲ کیلومتر به دلیل چشم‌اندازهای خاص که شامل دره، دشت، آبشار، رودخانه و سد می‌شود به آزادراه چهار فصل معروف است. علیرضا صلواتی به ایرنا گفته بود: منطقه سرحد فارس با چشم‌نواز زیبا، دشت‌های سرسبز و ییلاقات سرسبز در طول این مسیر آزادراهی قرار دارد. رود کر که بزرگ‌ترین رودخانه استان فارس است نیز در امتداد بخشی از آزادراه قرار دارد. سد درودزن مرودشت نیز بخش دیگری از چشم‌انداز این مسیر آزادراهی است.

مردم هنگام عبور از این آزادراه با تماشای دره و آفتاب و آبشار و برف و باران سفری چشم‌نواز و روح افزا را دارند. به آزادراه شیراز- اصفهان می‌توانیم عنوان آزادراه چهار فصل را اطلاق دهیم.

بخشی از مهمترین دستاوردهای این آزادراه شامل تکمیل کریدور شمال – جنوب، منطبق بر شبکه بزرگراهی آسیایی، کاهش مسافت ۱۳۴ کیلومتر فاصله شــیراز تا اصــفهان، افزایش ایمنی سفر، کاهش ۵۵۰ نفر کشته و مجروح در سال، صرفه‌جویی اقتصادی ۴۰ هزار میلیارد ریال در سال، کاهش مصرف سوخت۱۳۶ میلیون لیتر در سال، کاهش ۱۲۰ دقیقه‌ای زمان سفر همراه با کاهش خسارات سوانح به مبلغ ۳,۱۲۰ میلیارد ریال، است.

استفاده از روسازی بتنی و رعایت ملاحظات زیست‌محیطی همچنین، استفاده از روسازی بتنی برای اولین بار در کشور، ملاحظات زیست‌محیطی کاشت ۱۰۰هزار اصله نهـال در حریـم آزادراه، رونق گردشگری عبور از مناطق زیبا شمال غربی استان فارس و عبور از سلسله جبال رشته کوه‌های زاگرس از دیگر دستاوردهای ساخت این آزادراه مهم در کشور است. در طول مسیر این پروژه آزادراهی، ۲۵ دستگاه پل بزرگ به طول ۲۳۷۰ متر و ۵۹۲ دستگاه پل کوچک به طول ۸ هزار متر اجرا شده است. همچنین در طول مسیر ۱۰ مجتمع خدمات رفاهی نیز برای رفاه حال مسافران این مسیر احداث شده است.

کد خبر: ۲۴۸٬۸۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha