۱۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۲
پیشنهاد اختصاص۵ میلیارد برای بازسازی ماشین آلات در برنامه هفتم| صادرات فرش به بانک مرکزی بستگی دارد
مدیرکل دفتر پوشاک و نساجی وزارت صمت در گفتگو با بازار :

پیشنهاد اختصاص۵ میلیارد برای بازسازی ماشین آلات در برنامه هفتم| صادرات فرش به بانک مرکزی بستگی دارد

گرجی مدیرکل دفتر پوشاک و نساجی اعتبار پیشنهاد انجام سرمایه گذاری دراین صنعت طی برنامه هفتم را ۵ میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: در صورت اختصاص این منابع واردات ۷۰۰ میلیون دلاری پارچه حذف می شود.

بازار؛ گروه صنعت: صنعت نساجی که ارزش افزوده و اشتغال زایی بالایی دارد، در برنامه هفتم توسعه جایی ندارد. این گفته فعالان صنعت نساجی را محسن گرجی مدیرکل دفتر پوشاک و نساجی وزارت صمت هم به نوعی تایید کرده و به بازار می گوید که پیشنهادات خود در این رابطه به مجلس شورای اسلامی ارسال کرده و در حال رایزنی با نمایندگان مجلس هستیم.

او با اشاره به به صورت اختصاصی و جزئی در برنامه هفتم توسعه توجهی به صنعت نساجی و پوشاک نشده است، گفت: خواسته ما این است که عدد مشخصی را در ۵ ساله برنامه هفتم توسعه برای نوسازی و تجیهیز و باز سازی ماشین آلات این صنعت به خصوص در بخش هایی همچون پارچه که با ناترازی جدی مواجه هستیم، اختصاص داده شود.

مدیرکل دفتر پوشاک و نساجی وزارت صمت اعتبار پیشنهادی برای انجام سرمایه گذاری در صنعت نساجی و پوشاک طی برنامه هفتم توسعه را ۵ میلیارد دلار اعلام کرد و ادامه داد: مقدار اعتباری برای نوسازی و بازسازی صنعت در برنامه هفتم توسعه به صورت کلی دیده شده است. اما اعتقاد ما این است که اگر اسم نساجی به صورت خاص در برنامه قید نشود، اعتباری به این صنعت اختصاص داده نمی شود.

او مقدار واردات پارچه را حدود ۷۰۰ میلیون دلار اعلام کرد و افزود: در صورت اختصاص این منابع شاهد افزایش تولیدات داخلی و کاهش واردات خواهیم بود. ضمن اینکه با حذف واردات پارچه می توان به صادرات پوشاک هم امیدوار بوده و مقدار سرمایه گذاری صورت گرفته به سرعت بازخواهد گشت. ضمن اینکه در زمینه اشتغال نیز شرایط بهتر خواهد شد.

حداقل ۱۲۰ هزار واحد صنفی تولیدی ثبت شده در سه بخش صنعت نساجی، پوشاک، چرم و کفش وجود دارد و ۷ هزار واحد صنعتی در کل این زنجیره وجود دارد که حداقل برای یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر اشتغال ایجاد کرده است

گرجی با اشاره به نقش اشتغال زایی صنعت نساجی و پوشاک، سهم اشتغال صنعتی در حوزه نساجی حدود ۶.۵ درصد اعلام کرد و گفت: حداقل ۱۲۰ هزار واحد صنفی تولیدی ثبت شده در سه بخش صنعت نساجی، پوشاک، چرم و کفش وحود دارد و ۷ هزار واحد صنعتی در کل این زنجیره وجود دارد که حداقل برای یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر اشتغال ایجاد کرده است.

حداکثر رشد ۵ درصدی در صادرات فرش

مدیرکل دفتر پوشاک و نساجی وزارت صمت همچنین در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص پیش بینی های برای صادرات فرش ماشینی تا پایان سال هم گفت: وضعیت صادرات فرش به سیاست های ارزی وابسته است. چنانچه بانک مرکزی در زمینه رفع تعهدات ارزی با ما همراهی کند، آمادگی افزایش صادرات در این حوزه وجود دارد. اما چنانچه رفتارهای بانک مرکزی در به همین منوال ادامه پیدا کند، حداکثر شاهد رشد ۵ درصدی در صادات فرش خواهیم بود.

کد خبر: ۲۴۸٬۷۱۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha