۱۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۱
نمایش هنر در روستاها؛ فناوری های بومی و نوین به کمک توسعه صنایع دستی روستاها می آید
بازار از صنعتگران کرمانشاهی و زنجانی گزارش می دهد

نمایش هنر در روستاها؛ فناوری های بومی و نوین به کمک توسعه صنایع دستی روستاها می آید

برگزاری روستاآباد نشان داد برخلاف تصور برخی، نه تنها روستاها محروم نیستند بلکه مهد صنایع دستی از گذشته و فناورهای نوین برای توسعه هنر روستاییان هستند که می توانند نقش مهمی در اقتصاد روستایی ایفا کنند.

بازار؛ گروه ایران: روستاآباد برگزار شد تا ظرفیت ها و دستاوردهای روستاها و مناطق عشایر نشین کشور را معرفی و بازار کاری هرچند موقت فراهم کند؛ اما در کنار این هدف یک اتفاق بزرگ دیگر هم افتاد و تصویری که در ذهن شهرنشینان از روستاهای کشور نقش بسته بود به طور کامل دگرگون شد.

روستاهایی که شاید تا دیروز به عنوان مناطق کم برخوردار، خالی از تکنولوژی و پیشرفت معرفی می شدند چهره دیگری از خود در نمایشگاه روستاآباد به نمایش گذاشتند. روستاییان نه تنها در این رویداد به تولیدات سنتی و بومی خود پرداختند بلکه عده ای نیز با به نمایش گذاشتن تکنولوژی های نوینی که برای تسهیل زندگی مردم مناطق خود تولید کرده بودند توانستند دیدگاه تازه ای برای روستاییان ایجاد کنند.

بستر فراهم صادرات تولیدات روستایی

مهران ضیغمی یکی از روستاییانی بود که از استان کرمانشاه در این رویداد حضور یافت و طی هفت روز با به نمایش گذاشتن چرخ های پشم ریسی مدرن، الکتریکی و حتی مورد استفاده با برق خورشیدی نه تنها به داستان محرومیت و خالی از تکنولوژی بودن روستاها پایان داد بلکه با محصولات خود توانسته شیوه ای نو برای توسعه صنایع دستی کشور بیابد.

این روستایی نوآور در خصوص اولین جرقه های تولید چرخ پشم ریسی مدرن به بازار گفت: از سال ۱۳۹۳ با ایده چرخ پشم ریسی خانگی وارد عرصه تولید شدیم و خوشبختانه از همان ابتدا مورد حمایت پارک علم و فناوری قرار گرفم.

ضیغمی: دستگاه ریسندگی کرمانشاهی یک بیستم نمونه خارجی قیمت دارد و اگر بتوانیم به کشورهای همسایه صادر کنیم می توانیم ارزآوری خوبی داشته باشیم

وی با اشاره به نقش حمایت های پیوسته مسئولان در توسعه و پیشر برد اهداف گروهشان افزود: در این مدت با حمایت هایی که شدیم توانستیم کیفیت دستگاه ها را به مرحله ای برسانیم که الان تولیدات مان به سایر کشورها از جمله افغانستان، کردستان عراق، ‌ قرقیزستان و غیره صادر می شود.

ضیغمی در پاسخ به این سوال که سالانه چقدر متقاضی دستگاه ریسندگی در کشور و خارج از کشور دارند؟ گفت: سالانه حدود هزار و ۵۰۰ دستگاه در کشور به فروش می رسانیم و کسانی که به دستگاه های ریسندگی علاقه مند هستند بیشتر در گروه افرادی هستند که خود به دامداری نیز اشتغال دارند و پشمی که از دام می گیرند را تبدیل به نخ می کنند.

وی در خصوص کاهش زمان پشم ریسی با دستگاه جدیدی که به بازار ارائه داده اند افزود: در گذشته نخ ریسی توسط خانم های روستایی به وسیله دوک و با کار فرسایشی ۶ ساعته و در حدود ۳۰۰ تا ۶۰۰ گرم انجام می گرفت اما اکنون خوشبختانه این دستگاه ها توانایی این را دارند که روزانه ۳ کیلو پشم با کیفیت خوب را به نخ تبدیل کنند.

ضیغمی تاکید کرد: اولین شرکتی هستیم که در سراسر کشور این دستگاه را به بازار عرضه کرده ایم و هر ساله کیفیت دستگاه را ارتقا داده ایم و حتی در ورژن جدیدتر دستگاه، ریسندگی خورشیدی را برای کشور افغانستان و شرق کشور که مشکلات برق دارند تولید کردیم که بتوانند به وسیله نور خورشید پشم ریسی را انجام دهند. محصولی که اکنون در این مناطق قابلیت تولید دارد در گذشته در نبود امکانات دور ریخته و یا حتی آتش زده می شد.

این تولیدکننده با اشاره به اینکه از نخ به دست آمده در صنایع دستی همچون فرش، گلیم، جاجیم و غیره استفاده می شود افزود: دستگاه ریسندگی ما یک بیستم نمونه خارجی قیمت دارد و اگر بتوانیم به کشورهای همسایه صادر کنیم می توانیم ارزآوری خوبی داشته باشیم. بنابراین درخواستی که داریم این است که مسئولان در حوزه صادرات نیز به ما کمک کنند.

جلوگیری از مهاجرت با حمایت از مشاغل روستایی

در بین روستاییانی که در روستاآباد حضور یافتند کسانی بودند که برخلاف پدران خود راه تازه ای را انتخاب کرده بودند و بازگشت به تولیدات بومی استانی را در مقابل مشاغل کارمندی برگزیده بودند. یکی از این افراد رضا افشاری از استان زنجان است که بجای انتخاب شغل کارمندی همچون پدر خود، تصمیم گرفته وارد شغل آزاد و حرفه اصلی زنجانی ها که با آن شهره هستند شوند.

او که با چاقوسازی از سوی همسالان خود آشنا شده و اکنون نیز به عنوان یکی از تولیدکنندگان موفق چاقوهای زنجانی شناخته می شود به بازار گفت: حدود سه سالی می شود که در این حوزه ورود کرده ام و هرچند در ابتدای مسیر اطلاعاتی نداشتم اما طی این سه سال توانستم دانش خوبی در این حوزه به دست بیاورم.

افشاری: چاقوی زنجان هنری است که از گذشته برای ما مانده و با حضور حداکثری جوانان می توان برای آن بازار جهانگیری ایجاد کرد

افشاری، این جوان فعال و جویای توسعه هنر استانی خود افزود: ابتدا که کار را شروع کردم فکر نمی کردم امروز به اینجا برسم که محصولاتی که تولید کنم که بتوانم به سایر شهرها بفرستم یا حتی در روستاآباد آن ها را به نمایش و فروش بگذارم.

وی در توصیه به هم سن و سالان خود که جویای کار هستند گفت: فقط به دنبال شغل کارمندی نباشید و پویایی که کار تولید دارد بسیار از کار کارمندی جذاب تر است و می توان در تولید هم پله های پیشرفت را حتی سریع تر طی کرد.

این جوان با اشاره به اینکه علاقه مند به این است که کسب و کار خود را توسعه دهد و بتواند تولیدات کارگاه خود را به بازار سایر استان ها و حتی کشورها بفرست افزود: چاقوی زنجان هنری است که از گذشته برای ما مانده و با حضور حداکثری جوانان می توان برای آن بازار جهانگیری ایجاد کرد. بنابراین اگر از ما حمایت شود و تسهیلات دریافت کنیم نه تنها بخشی از معضل اشتغال برطرف می شود بلکه جلوی مهاجرت هم گرفته می شود.

با این تفاسیر شاید یکی از مهمترین اهداف برگزاری رویداد هایی همچون روستاآباد همین ظرفیت هایی است که مسئولان و سرمایه گذاران با آن ها آشنا می شوند و می توانند با برنامه ریزی برای آن ها نه تنها به اقتصاد روستاها کمک کنند و ارزش افزوده بالایی فراهم کنند بلکه جلوی مهاجرت روستاییان و بیکاری را هم خواهند گرفت.

کد خبر: ۲۴۸٬۶۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha