۱۹ مهر ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۳
خسارت ۷۲ میلیارد شِکلی در انتظار رژیم صهیونیستی

خسارت ۷۲ میلیارد شِکلی در انتظار رژیم صهیونیستی

یک رسانه اقتصادی رژیم صهیونیستی تاکید کرد، شرایطی به مراتب بدتر از جنگ دوم لبنان (۳۳ روزه) انتظار اسرائیل را می‌کشد.

به گزارش بازار، روزنامه اقتصادی کالکالیست در گزارشی در این رابطه خبر داد، حتی اگر در محاسبات خود چارچوب نگاه‌های خوشبینانه به جنگ دوم لبنان را هم در جنگ فعلی در نظر داشته باشیم باز هم جنگ فعلی در بهترین شرایط ۲ درصد از درآمد ناخالص ملی را در خود خواهد بلعید که رقمی در حدود ۳۷.۶ میلیارد شیکل خواهد بود، این در حالی است که این نسبت برای جنگ ۳۳ روزه ۱۴ میلیارد دلار به ثبت رسید.

این رسانه معتقد است، رقم فوق در بهترین و خوشبینانه‌ترین شرایط است، زیرا به طور بالفعل ما ارقام و داده‌های بسیار نگران کننده‌ای هم در مورد جنگ فعلی پیش روی خود داریم که می تواند هزینه‌های جنگ را برای بسیار بالاتر ببرد.

در مقدمه‌ی این زیان‌ها که باید آن را هم لحاظ قرار داد، احضار ۳۰۰ هزار نیروی احتیاط است که ۵ برابر تعداد نیروهای احتیاطی است که در کل جنگ دوم لبنان به خدمت فرا خوانده شدند و بعبارتی واضح تر هزینه‌های جنگ فعلی فقط در بعد نیروی انسانی ۵ برابر جنگ دوم لبنان خواهد بود.

در این تحلیل اقتصادی آمده است اگر متوسط حقوق هر فرد را ۱۲.۸ هزار شیکل در نظر بگیریم، به رقم شوک آور حدود یک میلیارد شیکل در هفته می‌رسیم، پس ضربه اقتصادی که همراه با احضار گسترده نیروی احتیاط به اقتصاد اسرائیل وارد می‌شود بسیار شدید و حتمی است و آن را در دو بعد افزایش هزینه‌های دولتی در بخش پرداخت حقوق و از سوی دیگر زیان‌هایی که به اقتصاد بر اثر عدم حضور این ۳۰۰ هزار نفر بر سر کارهای شان وارد می‌شود باید مد نظر قرار داد.

کالکالیست افزود: جنگ دوم لبنان ۳۴ روز به طول انجامید و تصور نمی‌شود که جنگ فعلی روزهای کمتری را تجربه کند و ترجیحا باید انتظار داشت که هزینه‌های کلی این جنگ بسیار بالاتر از آن جنگ باشد.

در بخش دیگری از گزارش هم تاکید شده است، مبلغ خسارتی که به خانواده قربانیان و نیز زخمی‌های جنگ پرداخت می‌شود نیز رقم هنگفتی است، شمار کشته‌ها از مرز یک هزار نفر گذشته است و مجروحین نیز بش از ۲۰۰۰ نفر است، و باید در نظر داشت که هنوز حمله زمینی چه به غزه و چه به لبنان آغاز نشده است.

این در حالی است که در جنگ دوم لبنان مجموع کشته‌های اسرائیل ۱۶۵ نفر و زخمی‌ها ۲۶۰۰ نفر اعلام شد در حالی که از هم‌اکنون آمار جنگ تعداد بیشتری را نشان می‌دهد.

نویسنده با توجه به خساراتی که باید اسرائیل در بخش‌های مختلف پرداخت کند، تاکید دارد، رقم ۲ درصد از درآمد ناخالص ملی رقمی نزدیک به واقعیت نیست، زیرا اگر فقط بخواهیم یک درصد به آن بایفزاییم میزان زیان‌های اسرائیل به حدود ۵۶.۴ میلیارد شیکل رسیده و در صورتی که آن را به ۴ درصد از درآمد ناخالص ملی برسانیم به رقم حدود ۷۵.۲ میلیارد شیکل می‌رسیم.

در این بین کالکالیست به نقل از یاروم آریاف مدیر کل سابق وزارت دارایی رژیم صهیونیستی که در دوره بعد از جنگ دوم لبنان این مسئولیت را عهده دار بود، نوشت: باید هزینه‌های جنگ را به سه قسمت کلی تقسیم کرد.

اول هزینه‌های جنگ افزار که باید در جریان و بعد از جنگ زرادخانه ها را مجددا تجهیز کرد.

دوم هزینه‌های مستقیم پرداختی به نیروهای احتیاط.

سوم: تاثیر کلی بر اقتصاد اسرائیل و کاهش میانگین رشد و در این رابطه به طور میانگین روزانه ۶ میلیارد شیکل زیان عدم تولید به اسرائیل خسارت وارد می‌شود.

کد خبر: ۲۴۸٬۶۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha