۱۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۴
نقش و فلسفه بورس کالا
در گفتگو با کارشناس بازار سرمایه مطرح شد؛

نقش و فلسفه بورس کالا

امیرشاه کرمی کارشناس بازار سرمایه گفت: شرط لازم جهت دست یابی به اقتصاد سالم و قوی، داشتن یک بورس کالای کامل و مترقی است.

سمیه شوریابی؛ بازار: سعید امیرشاهکرمی مدرس و کارشناس بازار سرمایه در رابطه با بورس کالا و همچنین نقش و اهمیت آن در اقتصاد و بازار، اظهار داشت: سیستم و ساختارهایی همانند بورس کالا در ایجاد شفافیت، رقابت سالم، توسعه و رونق کسب و کار نقش ارزنده و بسیار مهمی را عهده‌دار هستند.
وی می گوید: بورس کالا علاوه بر اثرگذاری که در حوزه شفافیت معاملات دارد باعث می‌شود انحصار در تولید کم و عرضه نیز افزایش پیدا کند.
این کارشناس بازار سرمایه در ادامه ابراز داشت: با استفاده از آمارهای بورس کالا می‌توان زمینه تولید کالاهای مشابه یا عرضه محصولات وارداتی در بورس را نیز فراهم نمود تا مسیر افزایش کیفیت و متعادل کردن قیمت کالاها هموارتر شود.

نقش و فلسفه بورس کالا


امیرشاهکرمی با بیان اینکه بورس کالا در جهان سابقه طولانی مدتی دارد، افزود: چنانچه بخواهیم به قدیمی‌ترین آنها اشاره کنیم بورس جاری شیکاگو با سابقه ۱۷۰ سال و بورس فلزات لندن با سابقه ۱۳۰ سال از قدیمی‌ترین و مهم ترین بورس های جهان بشمار می آیند، بورس کالای نیویورک، بورس کالای توکیو، بورس کالای شانگهای و بورس کالای هند نیز در شمار معروف‌ترین آنها می‌باشند.

با استفاده از آمارهای بورس کالا می‌توان زمینه تولید کالاهای مشابه یا عرضه محصولات وارداتی در بورس را نیز فراهم نمود تا مسیر افزایش کیفیت و متعادل کردن قیمت کالاها هموارتر شود

این مدرس بازار سرمایه با اشاره به اینکه در کشور ایران بورس کالا سابقه طولانی مدتی ندارد، بیان کرد: بورس کالا به عنوان یک شرکت جدید و کاملاً مستقل از سازمان‌های کارگزاران بورس فلزات و بورس کالای کشاورزی پس از پذیره نویسی در چهار گروه سهامداری و برگزاری مجمع عمومی از ابتدای مهر ماه سال ۱۳۸۶ فعالیت خود را آغاز کرد، بدین ترتیب هم اکنون بورس کالای ایران با تجربه بیش از ۱۵ سال به داد و ستد انواع محصولات صنعتی و معدنی فرآورده‌های نفت و پتروشیمی کشاورزی در قالب معاملات نقد، نسیه، سلف، سلف استاندارد و معاملات ابزارهای مشتقه از جمله قراردادهای آتی مشغول است.

مهمترین مزایای بورس کالا
امیرشاهکرمی در ادامه با عنوان مزایای مهم بورس کالا، تشریح کرد: بورس کالا مزایای مهمی دارد که به سه مورد از آنها اشاره می‌کنیم؛

کاهش ریسک نوسان کاذب قیمت‌ها و جلوگیری از حبابی شدن آنها
شفاف سازی قیمت‌ها و جلوگیری از رانت و اقدامات سفته بازانه
عامل مؤثر در کاهش ریسک تولیدکنندگان کالا و مصرف‌کنندگان عمده در بازار
امیرشاهکرمی در نهایت بنابر توضیحات فوق وجود یک بورس کالای پویا و قوی را باعث فروش بهتر تولیدکننده و دسترسی راحت تر و بدون واسطه متقاضی به محصولات دانست بنابراین شرط لازم برای دست یابی به یک اقتصاد سالم و قوی، داشتن یک بورس کالای کامل و مترقی است.

کد خبر: ۲۴۸٬۶۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha